Page 46 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 46
TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I
Okuma Metni
İSMAİL HAKKI ÖZKAN
Türk müziğine katkıda bulunan pek çok müzisyen, icracı ve eğitmen vardır. Bu isimlerden biri;
Türk musikisi usul ve velvelelerini kolay öğrenilmesi amacıyla kitap kaleme alan besteci, icracı ve
eğitmen İsmail Hakkı Özkan’dır.
15 Nisan 1941 tarihinde İstanbul’da doğmuştur. 1960-1967
yılları arasında eğitim gördüğü İstanbul Belediye Konservatuarı Türk
Müziği Nazariyatı Bölümü’nden mezun olmuş, 1968’de mezun olduğu
konservatuarda hocalık görevine başlamıştır. 1986’da İstanbul
Üniversitesine bağlanarak devlet konservatuarına dönüştürülen
İstanbul Belediye Konservatuarı bünyesinde yarı zamanlı olarak
sürdürdüğü Türk Müziği Bölümü’ndeki hocalığa emekliye ayrıldığı
2007 yılına kadar devam etmiştir.
Musikide ciddi, seviyeli ve tavizsiz duruşuyla tanınan Özkan,
icracılığı ve bestekârlığı ileri düzeyde bir müzisyen olmasına rağmen zamanla teorik alandaki
eğiticiliğiyle de öne çıkmıştır. Hamparsum notasını ve aruz veznini kendi kendine öğrenip
geliştirmiş, müzikte ilgi duyduğu derin nazarî konuları uzun yıllar üzerinde çalıştığı Türk Mûsikîsi
Nazariyatı ve Usulleri Kudüm Velveleleri adlı eserinde ele almıştır (İstanbul, 1984). Günümüzde
yaygın biçimde kullanılan, özenle hazırlanmış ve ayrıntılı olan bu eser Türk müzik nazariyatının
zor meselelerini kolaylıkla öğreten yönüyle de dikkat çekmiştir.
(Kaynak: TDV İslâm Ansiklopedisi (2019), Cilt 2, s. 388-389, Ankara.)
(Komisyon tarafından düzenlenmiştir.)
44