Page 16 - Toplu Ses Eğitimi
P. 16

1. ÜNİTE




            1. ÜNİTE: TOPLU SES EĞİTİMİNE GİRİŞ


            1.1. İnsan Yaşamında Koronun Önemi ve Tarihçesi


                         HAZIRLIK ÇALIŞMASI
                                                                                                             3

                  1.  İnsan yaşamında müz ğ n yer  ve önem  hakkında ne düşünüyorsunuz?
                  2.  Müz ğ n günlük yaşama da r kullanım alanları hakkındak  görüşler n z  arkadaşlarınızla paylaşınız.
                  3.  Müz ğ n tedav  ed c  özell kler  hakkındak  düşünceler n z  arkadaşlarınızla paylaşınız.


                1.1.1. Koronun Tarihçesi

               Duygu ve düşünceler n seslerle anlatılması sanatına müzik den r. B r ba ka  fadeyle müz k; duygu, dü ünce, tasarım
            ve  zlen mler  bell  b r amaç ve yöntemle, bel rl  b r güzell k anlayı ına göre b rle t r lm   seslerle   ley p anlatan estet k b r
            bütündür (Uçan,1997, s.10).
                 Müz k kel mes n n köken , Ant k Yunan kaynaklarına göre dokuz  lham per s ne dayanır. Çalgı çalıp şarkı söyleyen,
            etra  arına neşe veren bu  lham per ler  “mousa ”, “müzler” veya “muslar” olarak  s mlend r lm şt r (Görsel 1.1). Musların
            kend ler ne özgü sanatlarına “muslar becer s ” denm şt r. M toloj k kaynaklara göre müz k sözcüğü, “muslar becer s ”
            anlamına gelen “mous ke tekhne”  fades nden türem şt r.





















            Görsel 1.1: Muslar

                        SIRA SENDE

                 Müz ğ  kend   fadeler n zle tanımlayınız.


               Müz ğ n tar h   nsanlığın tar h  kadar esk d r. İnsanın kend  varlı-
            ğının ve dünyanın farkına varması  le müz ğ n doğuşu eş zamanlıdır.
            İlk çağlarda müz k; avlanma esnasında, d nî törenlerde, savaşlarda ve
             let ş m kurmada kullanılmıştır. İlkel toplumlarda r tm k ögelere önem
            ver lerek müz ğ n b rleşt r c  gücünden yararlanılmıştır. Bu şek lde b -
            ç mlenmeye başlayan müz k, çeş tl  dönemlerden geçerek gel şm ş ve
            günümüze kadar gelm şt r.
               Tar hsel süreçte müz ğ n doğuşuna da r farklı varsayımlar  öne
            sürülmüştür. Bu konudak  en yaygın görüş, müz ğ n doğanın b r
            yansıması olduğu görüşüdür. Doğa b l mc lere göre şarkı söyleme,
            hayvan sesler n n takl t ed lmes  sonucunda ortaya çıkmıştır. Hayvan
            sesler n n ve hareketler n n takl d ,  nsanların  lk müz kal sesler ne ve
            danslarına kaynaklık etm şt r (Görsel 1.2). Müz ğ n doğuşu konusunda   Görsel 1.2: İlkel dans




         14    TOPLU SES EĞİTİMİNE GİRİŞ
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21