Page 17 - Toplu Ses Eğitimi
P. 17
1. ÜNİTE
ed n len bu b lg ler, arkeoloj k kazılarla sınırlıdır. Bu alandak araştırma ve çalışmalar sürdükçe güncel b lg ler ortaya
çıkmaya devam edecekt r.
Koro ter m n n köken Yunanca “khoros” ve Lat nce “chorus” kel meler ne dayanmaktadır. Kısa ve özlü b r tanımla koro;
sayısal olu um, ses türü, ses kapas tes ve tını bakımından dengel , önceden bel rlenen b r modele uygun olarak tek ya da
çok sesl müz k yapıtlarını seslend rme-yorumlama amacıyla olu turulan, etk nl kler yle toplumun kültür ve sanat ya amı-
na katkıda bulunan ses topluluklarıdır (Çev k, 1997, s.47). Korolar; farklı kültürlerden, farklı yaratılışlardan, farklı sosyoe-
konom k düzeylerden gelen ve müz k g b tek b r olguda b rleşen nsanlardan oluşmaktadır (Görsel 1.3).
Görsel 1.3: Koro
Koronun temel n oluşturan ses, aynı zamanda doğal b r çalgıdır. Ses n kullanan her nsan, doğuştan get rd ğ
b r çalgıya sah p olarak yaşamını sürdürür. Bu durum, koronun tar hçes n n çok esk çağlara dayandığının b r göster-
ges d r. İlk çağlarda ortaya çıkan koro, günümüze kadar çeş tl evrelerden geçm şt r. Tar h önces çağlarda düzenle-
nen b rtakım törenlerde dans eden veya r tm k bütünlük ç nde yürüyen nsanlardan oluşan topluluklar koro olarak
adlandırılmıştır. Aynı dönemde yapılan eğlence ve törenler, toplu şarkı söyleme şekl nde gerçekleşt r lm şt r. Ancak
zaman ç nde koroların özell kler ve seslend rd kler eserler n n tel kler değ ş kl k gösterm ş ve müz k dönemler n n
özell kler , koro eserler ne de yansımıştır. Ant k Yunan Dönem korolarında Gregoryan ezg ler ve halk şarkıları seslen-
d r lm şt r. Rönesans Dönem ’nde ve Barok Dönem’de d nsel n tel kte koro eserler ön plana çıkmıştır. Klas k Dönem’de
koro müz ğ ç n d n dışı eserler bestelenm şt r. Çağdaş Dönem se koro edeb yatının gel şmes ne büyük ölçüde katkı
sağlamıştır. Günümüzde teknoloj k mkânları kullanan müz k nsanları, sanal korolar oluşturarak b r araya gelmeden
de koro eserler seslend rmekted r.
ARAŞTIR PAYLAŞ
Ant k Yunan ve Mısır uygarlıklarında müz ğ n nsan yaşamındak yer ve önem ne da r araştırma yapınız.
Ulaştığınız b lg ler arkadaşlarınız ve öğretmen n zle paylaşınız.
TOPLU SES EĞİTİMİNE GİRİŞ 15