Page 28 - Toplu Ses Eğitimi
P. 28

2. ÜNİTE




                        SIRA SENDE

                 Ev ya da sınıf ortamında yarım A4 boyutlarında b r kâğıdı veya kâğıt havlu parçasını ü  eyerek duvarda
               sab t tutmaya çalışınız. Deney mler n z  arkadaşlarınızla paylaşınız.


                2.2.2. Ses Sağlığı
               Ses,  nsanın kend n   fade edeb lmes n n en öneml  unsurudur. İlet ş m kurmak ve şarkı söylemek  ç n sese  ht yaç
            duyulur. Bu nedenle ses sağlığı konusunda d kkatl  olunmalı, ses teller nde oluşacak hasarların geç c  ya da kalıcı ses
            kayıplarına neden olab leceğ  unutulmamalıdır.
               Ses sağlığını korumak  ç n bazı konulara d kkat etmek gerek r. Aşırı sıcak ya da aşırı soğuk y yecek  çecekler  le as tl
             çeceklerden uzak durulmalıdır. Fazla baharatlı ve acı yemekler n m dede oluşturacağı as t m ktarının ses teller ne
            zarar vereceğ  b l nmel  ve bu y yecekler sık tüket lmemel d r. Gün  ç nde vücudun  ht yacını karşılayacak m ktarda su
             ç lmel d r. Ses ısıtılmadan şarkı söylenmemel d r. Yüksek sesle konuşmaktan ve bağırarak şarkı söylemekten kaçınıl-
            malıdır. Çok sıcak ve soğuk havalarda vücut ısısını dengede tutacak g ys ler terc h ed lmel d r.


                        SIRA SENDE

                  S z de ses sağlığınızı korumak  ç n neler yaptığınızı sınıf ortamında arkadaşlarınız ve öğretmen n zle tartışınız.



                Ses Eğitiminin Temel Ögeleri

               Konuşurken ve şarkı söylerken ses  etk l  ve n tel kl  kullanmayı sağlayan ögelere "ses eğ t m n n temel ögeler "
            den r.
               Ses eğ t m n n temel ögeler  şunlardır:
               Postür: Beden n doğal eğ mler n  koruyarak vücuda eş t güç dağılımı sağlayan kas ve  skelet s stem yle uyumlu
            poz syondur. Doğru postür, solunum s stem n n sağlıklı çalışması ve f z ksel sakatlanmaların önüne geç lmes  adına
            öneml  b r unsurdur.
               Fonasyon: Nefes ver rken havanın gırtlaktak  ses teller n  t treşt rd ğ  ses oluşum aşamasıdır.
               Rezonans: T treş mler n b rb r n  art arda harekete geç rmes yle ses oluşumunun sağlanmasıdır.
               Fonem: Herhang  b r d lde anlamı olan en küçük ses b r m d r. Fonem, b r d lde kel meler  b rb r nden ayıran vurgu
            ve tonlama farklılığı sağlar.
               Artikülasyon: Havanın ses teller nden geçerek d l, çene, d şler  le yumuşak damakta şek llenmes  ve ses, hece,
            kel meler hâl nde  şlenmes  sonucunda konuşma ses n n oluşmasıdır. Doğumsal b r ağız  ç  ya da  ş tme bozukluğu
            olmadığı sürece art külasyon bozukluğu, kel meler  yanlış öğrenme ya da öğretme temell  b r bozukluktur.


                Koroda Şarkı Söylerken Nelere Dikkat Edilmelidir?
               Koroda şarkı söylemek, b r bütünün parçası olmaktır. B rl kte hareket edeb lmek ve r t m  le ton bütünlüğü  ç nde
            söylemek, koroda uyulması gereken en temel kurallar arasında yer alır. Koroda şarkı söylemeye başlamadan önce tıpkı
            sporcuların antrenmanlardan önce yaptığı g b  bedensel ısınma egzers zler  yapmak gerek r. Vücudun yeter nce yu-
            muşaması, ses ve nefes n daha rahat açılmasına olanak sağlayacaktır. Vücudun yumuşamasının ardından toplu olarak
            ses, nefes ve d yafram egzers zler  yapılmalıdır. Seslend rme aşamasına geç ld ğ nde koro şef n n (öğretmen n) yönet-
            me şekl ne d kkat ed lmel  ve şarkılar bütünlük  ç nde söylenmel d r. Çünkü koro-şef uyumu, toplu ses eğ t m  ders n n
            ana unsurlarındandır. Şarkı söyleme sırasında postüre (duruşa) d kkat etmek de çok öneml d r. D k duruşu koruyarak
            ve kel meler  doğru tela  uz ederek şarkı söylemek, koroda şarkı söylemen n temel kurallarından b r d r.












         26    TOPLU SÖYLEMEDE SES VE NEFES EĞİTİMİ
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33