Page 28 - Toplu Ses Eğitimi
P. 28
2. ÜNİTE
SIRA SENDE
Ev ya da sınıf ortamında yarım A4 boyutlarında b r kâğıdı veya kâğıt havlu parçasını ü eyerek duvarda
sab t tutmaya çalışınız. Deney mler n z arkadaşlarınızla paylaşınız.
2.2.2. Ses Sağlığı
Ses, nsanın kend n fade edeb lmes n n en öneml unsurudur. İlet ş m kurmak ve şarkı söylemek ç n sese ht yaç
duyulur. Bu nedenle ses sağlığı konusunda d kkatl olunmalı, ses teller nde oluşacak hasarların geç c ya da kalıcı ses
kayıplarına neden olab leceğ unutulmamalıdır.
Ses sağlığını korumak ç n bazı konulara d kkat etmek gerek r. Aşırı sıcak ya da aşırı soğuk y yecek çecekler le as tl
çeceklerden uzak durulmalıdır. Fazla baharatlı ve acı yemekler n m dede oluşturacağı as t m ktarının ses teller ne
zarar vereceğ b l nmel ve bu y yecekler sık tüket lmemel d r. Gün ç nde vücudun ht yacını karşılayacak m ktarda su
ç lmel d r. Ses ısıtılmadan şarkı söylenmemel d r. Yüksek sesle konuşmaktan ve bağırarak şarkı söylemekten kaçınıl-
malıdır. Çok sıcak ve soğuk havalarda vücut ısısını dengede tutacak g ys ler terc h ed lmel d r.
SIRA SENDE
S z de ses sağlığınızı korumak ç n neler yaptığınızı sınıf ortamında arkadaşlarınız ve öğretmen n zle tartışınız.
Ses Eğitiminin Temel Ögeleri
Konuşurken ve şarkı söylerken ses etk l ve n tel kl kullanmayı sağlayan ögelere "ses eğ t m n n temel ögeler "
den r.
Ses eğ t m n n temel ögeler şunlardır:
Postür: Beden n doğal eğ mler n koruyarak vücuda eş t güç dağılımı sağlayan kas ve skelet s stem yle uyumlu
poz syondur. Doğru postür, solunum s stem n n sağlıklı çalışması ve f z ksel sakatlanmaların önüne geç lmes adına
öneml b r unsurdur.
Fonasyon: Nefes ver rken havanın gırtlaktak ses teller n t treşt rd ğ ses oluşum aşamasıdır.
Rezonans: T treş mler n b rb r n art arda harekete geç rmes yle ses oluşumunun sağlanmasıdır.
Fonem: Herhang b r d lde anlamı olan en küçük ses b r m d r. Fonem, b r d lde kel meler b rb r nden ayıran vurgu
ve tonlama farklılığı sağlar.
Artikülasyon: Havanın ses teller nden geçerek d l, çene, d şler le yumuşak damakta şek llenmes ve ses, hece,
kel meler hâl nde şlenmes sonucunda konuşma ses n n oluşmasıdır. Doğumsal b r ağız ç ya da ş tme bozukluğu
olmadığı sürece art külasyon bozukluğu, kel meler yanlış öğrenme ya da öğretme temell b r bozukluktur.
Koroda Şarkı Söylerken Nelere Dikkat Edilmelidir?
Koroda şarkı söylemek, b r bütünün parçası olmaktır. B rl kte hareket edeb lmek ve r t m le ton bütünlüğü ç nde
söylemek, koroda uyulması gereken en temel kurallar arasında yer alır. Koroda şarkı söylemeye başlamadan önce tıpkı
sporcuların antrenmanlardan önce yaptığı g b bedensel ısınma egzers zler yapmak gerek r. Vücudun yeter nce yu-
muşaması, ses ve nefes n daha rahat açılmasına olanak sağlayacaktır. Vücudun yumuşamasının ardından toplu olarak
ses, nefes ve d yafram egzers zler yapılmalıdır. Seslend rme aşamasına geç ld ğ nde koro şef n n (öğretmen n) yönet-
me şekl ne d kkat ed lmel ve şarkılar bütünlük ç nde söylenmel d r. Çünkü koro-şef uyumu, toplu ses eğ t m ders n n
ana unsurlarındandır. Şarkı söyleme sırasında postüre (duruşa) d kkat etmek de çok öneml d r. D k duruşu koruyarak
ve kel meler doğru tela uz ederek şarkı söylemek, koroda şarkı söylemen n temel kurallarından b r d r.
26 TOPLU SÖYLEMEDE SES VE NEFES EĞİTİMİ

