Page 33 - Toplu Ses Eğitimi
P. 33
2. ÜNİTE
OKUMA PARÇASI
Görsel 2.13: Türkiye Büyük Millet Meclisi, 29 Ekim 1923
CUMHURİYET DÖNEMİ VE MÜZİK
Türk müz k kültürü, Cumhur yet’ m z n kuruluşundan başlayarak yen b r süreç ç ne g rm şt r. Söz
konusu sürec n özünde ulusallık, yöntem nde çağdaşlık, n tel ğ nde evrensell k vardır. Bu lkelere göre
öngörülen dönüşüme “Türk müz k nkılabı” adı ver lm şt r.
Atatürk’e göre Türk ye Cumhur yet ’n n temel kültürdür (Görsel 2.13). Kültür, oluştuğu yer n özell kle-
r ne bağlıdır. Bu yer, ulusun öz yapısıdır. Kültürün sacayakları olan b l m ve tekn k, yaşamda en gerçek yol
göster c ; sanat se ulusun başlıca yaşam damarlarından b r d r. Sanatsız kalan b r ulusun yaşam damar-
larından b r kopmuş demekt r. Türk ulusunun tar hsel b r n tel ğ güzel sanatları sevmek ve onda yük-
selmekt r. Sanat dalları ç nde en çabuk ve en önde götürülmes gereken müz kt r. Çünkü b r ulusun yen
değ ş kl ğ nde ölçü; müz ktek değ ş kl ğ alab lmes , kavrayab lmes d r. Osmanlı müz ğ , Türk ye Cum-
hur yet ’ndek büyük devr mler anlatab lecek güçte değ ld r. B ze yen b r müz k gerekl d r. B ze gerekl
olan yen müz k, özünü ulusal müz ğ m z n gerçek temel n oluşturan halk müz ğ m zden alan armon k
b r müz k olacaktır. Bunun ç n ulusal nce duyguları, düşünceler anlatan yüksek dey şler ve söyley şler
toplamak, onları b r an önce son müz k kurallarına göre şlemek gerek r. Türk ulusal müz ğ ancak bu yolla
yükseleb l r, uluslararası müz kte yer n alab l r.
Bu görüşler doğrultusunda, Atatürk’ün doğrudan yönlend r c l ğ nde Cumhur yet’ m z n lk on beş
yılı (1923-1938) süres nce gerçekleşt r lm ş atılımlar, “Türk müz k nkılabı”nın açık mesajları n tel ğ nded r:
• Makam-ı H lâfet Mızıkasının İstanbul’dan başkent Ankara’ya get r lerek R yaset- Cumhur Mus k
Heyet adı altında yen b r yapıya dönüştürülmes (1924)
• Ankara’da Mus k Muall m Mekteb n n kurulup açılması (1924)
• Tevh d- Tedr sat Kanunu’nun (Öğret m B rleşt rme Yasası'nın) yürürlüğe g rmes yle genel müz k
eğ t m n n la k b r temele oturtulması (1924)
• Tekke ve zav yeler n kapatılmasıyla tekke müz ğ n n varlık neden ve ortamının kaldırılması (1924)
• Müz k öğren m ç n Avrupa’ya yetenekl gençler n gönder lmeye başlanması (1925)
• Halk müz ğ ezg ler m z n derlenmeye başlanması (1925) ve notaya alınan ezg ler n yayımına geç l-
mes (1926)
TOPLU SÖYLEMEDE SES VE NEFES EĞİTİMİ 31

