Page 33 - Toplu Ses Eğitimi
P. 33

2. ÜNİTE




                        OKUMA PARÇASI






























                  Görsel 2.13: Türkiye Büyük Millet Meclisi, 29 Ekim 1923

                                        CUMHURİYET DÖNEMİ VE MÜZİK


                     Türk müz k kültürü, Cumhur yet’ m z n kuruluşundan başlayarak yen  b r süreç  ç ne g rm şt r. Söz
                  konusu sürec n özünde ulusallık, yöntem nde çağdaşlık, n tel ğ nde evrensell k vardır. Bu  lkelere göre
                  öngörülen dönüşüme “Türk müz k  nkılabı” adı ver lm şt r.
                     Atatürk’e göre Türk ye Cumhur yet ’n n temel  kültürdür (Görsel 2.13). Kültür, oluştuğu yer n özell kle-
                  r ne bağlıdır. Bu yer, ulusun öz yapısıdır. Kültürün sacayakları olan b l m ve tekn k, yaşamda en gerçek yol
                  göster c ; sanat  se ulusun başlıca yaşam damarlarından b r d r. Sanatsız kalan b r ulusun yaşam damar-
                  larından b r  kopmuş demekt r. Türk ulusunun tar hsel b r n tel ğ  güzel sanatları sevmek ve onda yük-
                  selmekt r. Sanat dalları  ç nde en çabuk ve en önde götürülmes  gereken müz kt r. Çünkü b r ulusun yen
                  değ ş kl ğ nde ölçü; müz ktek  değ ş kl ğ  alab lmes , kavrayab lmes d r. Osmanlı müz ğ , Türk ye Cum-
                  hur yet ’ndek  büyük devr mler  anlatab lecek güçte değ ld r. B ze yen  b r müz k gerekl d r. B ze gerekl
                  olan yen  müz k, özünü ulusal müz ğ m z n gerçek temel n  oluşturan halk müz ğ m zden alan armon k
                  b r müz k olacaktır. Bunun  ç n ulusal  nce duyguları, düşünceler  anlatan yüksek dey şler  ve söyley şler
                  toplamak, onları b r an önce son müz k kurallarına göre  şlemek gerek r. Türk ulusal müz ğ  ancak bu yolla
                  yükseleb l r, uluslararası müz kte yer n  alab l r.
                     Bu görüşler doğrultusunda, Atatürk’ün doğrudan yönlend r c l ğ nde Cumhur yet’ m z n  lk on beş
                  yılı (1923-1938) süres nce gerçekleşt r lm ş atılımlar, “Türk müz k  nkılabı”nın açık mesajları n tel ğ nded r:
                     •  Makam-ı H lâfet Mızıkasının İstanbul’dan başkent Ankara’ya get r lerek R yaset-  Cumhur Mus k
                       Heyet  adı altında yen  b r yapıya dönüştürülmes  (1924)

                     •  Ankara’da Mus k  Muall m Mekteb n n kurulup açılması (1924)
                     •  Tevh d-  Tedr sat Kanunu’nun (Öğret m  B rleşt rme Yasası'nın) yürürlüğe g rmes yle genel müz k
                       eğ t m n n la k b r temele oturtulması (1924)
                     •  Tekke ve zav yeler n kapatılmasıyla tekke müz ğ n n varlık neden  ve ortamının kaldırılması (1924)

                     •  Müz k öğren m   ç n Avrupa’ya yetenekl  gençler n gönder lmeye başlanması (1925)
                     •  Halk müz ğ  ezg ler m z n derlenmeye başlanması (1925) ve notaya alınan ezg ler n yayımına geç l-
                       mes  (1926)





                                                                           TOPLU SÖYLEMEDE SES VE NEFES EĞİTİMİ  31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38