Page 34 - Toplu Ses Eğitimi
P. 34
2. ÜNİTE
• Batı müz ğ bölümü eklenm ş olan İstanbul’dak Dârülelhanın konservatuvara dönüştürülmes (1926)
• İstanbul Beled ye Konservatuvarında geleneksel Türk sanat müz ğ eserler n n saptanmasıyla gö-
revl Tesb t ve Tasn f Heyet ’n n kurulması (1926) ve bu eserler seslend rmek ç n İcra Heyet 'n n
oluşturulması (1927)
• Avrupa’da müz k öğren m n tamamlayarak yurda dönen gençler n Mus k Muall m Mekteb nde
görevlend r lmes (1927-1930)
• Çok sesl müz ğe temel olmak üzere müz k teor s k taplarının yayımlanmaya başlanması (1928)
• Balkan Oyunları Müz k Fest val ’n n düzenlenmes (1931)
• Halkevler n n kurulması ve halkla bütünleşmek üzere etk nl kler n başlaması (1932)
• Atatürk’ün ünlü 10. Yıl Söylev ’nde Türk müz k kültüründe “çağdaşlaşma” amacını bel rtmes
(1933) ve TBMM’n n açılış söylev nde “evrenselleşme”y açıkça d le get r p kültürel hedef olarak
göstermes (1934)
• İlk Türk operası kabul ed len Özsoy'un Adnan Saygun tarafından bestelen p sahnelenmes (1934)
• M llî Mus k ve Tems l Akadem s Kanunu'nun çıkarılması (1934)
• Müz k alanını da kapsayan Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğünün kurulması (1935)
• Başta Paul H ndem th (Pol H ndem t) olmak üzere Avrupa’dan ünlü müz k uzmanlarının davet ed -
lerek görevlend r lmes (1934-1935-1936)
• Ankara Devlet Konservatuvarının kurulması ve öğret me başlaması (1936)
• Mus k Muall m Mekteb n n Gaz Terb ye Enst tüsüne aktarılarak bağlanması (1937-1938)
• Türk ye’de b l msel yöntemle uygulanan en büyük ve en gen ş kapsamlı halk ezg ler derleme ça-
lışmalarının başlaması (1937)
• Türk ye’n n lk büyük halk müz ğ arş v olarak Ankara Devlet Konservatuvarında Türk Halk Ezg ler
Arş v 'n n kurulması (1937)
• Ankara’da Askerî Mızıka Okulunun kurularak öğret me başlaması (1938)
Yaşama geç r len bu atılımlar le geleceğe dönük mesajlar şöyle özetleneb l r: Çağdaş b r toplum ve
devlet yaratmanın gerekt rd ğ yasal düzenlemeler doğrultusunda kültür ve sanata önem ver lm şt r. Ku-
rumlaşma, öncel kle müz k eğ t m ve seslend rme b r mler nden başlamıştır. Geleneksel müz k kültü-
rümüz, halk müz ğ eksen nden hareketle gel şt r lmek stenm ş; halk ezg ler n n derlenmes ne, notaya
alınıp yayımlanmasına ve arş vlerde s steml b r b ç mde korunmasına özen göster lm şt r. Çok sesl mü-
z k tekn kler n b r an önce uygulamalı olarak yaygınlaştırmak ç n hem Avrupa’ya öğrenc gönder lm ş
hem de Avrupalı uzmanlar yurdumuza davet ed lerek çağdaşlaşmaya ve evrenselleşmeye yönel m öne
çıkarılmıştır.
https://ek tap.ktb.gov.tr/TR-80316/cumhur yet-donem .html
32 TOPLU SÖYLEMEDE SES VE NEFES EĞİTİMİ

