Page 34 - TOPLU SES EĞİTİMİ
P. 34
2. ÜNİTE
• Batı müziği bölümü eklenmiş olan İstanbul’daki Dârülelhanın konservatuvara dönüştürülmesi (1926)
• İstanbul Belediye Konservatuvarında geleneksel Türk sanat müziği eserlerinin saptanmasıyla gö-
revli Tesbit ve Tasnif Heyeti’nin kurulması (1926) ve bu eserleri seslendirmek için İcra Heyeti'nin
oluşturulması (1927)
• Avrupa’da müzik öğrenimini tamamlayarak yurda dönen gençlerin Musiki Muallim Mektebinde
görevlendirilmesi (1927-1930)
• Çok sesli müziğe temel olmak üzere müzik teorisi kitaplarının yayımlanmaya başlanması (1928)
• Balkan Oyunları Müzik Festivali’nin düzenlenmesi (1931)
• Halkevlerinin kurulması ve halkla bütünleşmek üzere etkinliklerin başlaması (1932)
• Atatürk’ün ünlü 10. Yıl Söylevi’nde Türk müzik kültüründe “çağdaşlaşma” amacını belirtmesi
(1933) ve TBMM’nin açılış söylevinde “evrenselleşme”yi açıkça dile getirip kültürel hedef olarak
göstermesi (1934)
• İlk Türk operası kabul edilen Özsoy'un Adnan Saygun tarafından bestelenip sahnelenmesi (1934)
• Millî Musiki ve Temsil Akademisi Kanunu'nun çıkarılması (1934)
• Müzik alanını da kapsayan Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğünün kurulması (1935)
• Başta Paul Hindemith (Pol Hindemit) olmak üzere Avrupa’dan ünlü müzik uzmanlarının davet edi-
lerek görevlendirilmesi (1934-1935-1936)
• Ankara Devlet Konservatuvarının kurulması ve öğretime başlaması (1936)
• Musiki Muallim Mektebinin Gazi Terbiye Enstitüsüne aktarılarak bağlanması (1937-1938)
• Türkiye’de bilimsel yöntemle uygulanan en büyük ve en geniş kapsamlı halk ezgileri derleme ça-
lışmalarının başlaması (1937)
• Türkiye’nin ilk büyük halk müziği arşivi olarak Ankara Devlet Konservatuvarında Türk Halk Ezgileri
Arşivi'nin kurulması (1937)
• Ankara’da Askerî Mızıka Okulunun kurularak öğretime başlaması (1938)
Yaşama geçirilen bu atılımlar ile geleceğe dönük mesajlar şöyle özetlenebilir: Çağdaş bir toplum ve
devlet yaratmanın gerektirdiği yasal düzenlemeler doğrultusunda kültür ve sanata önem verilmiştir. Ku-
rumlaşma, öncelikle müzik eğitimi ve seslendirme birimlerinden başlamıştır. Geleneksel müzik kültü-
rümüz, halk müziği ekseninden hareketle geliştirilmek istenmiş; halk ezgilerinin derlenmesine, notaya
alınıp yayımlanmasına ve arşivlerde sistemli bir biçimde korunmasına özen gösterilmiştir. Çok sesli mü-
zik tekniklerini bir an önce uygulamalı olarak yaygınlaştırmak için hem Avrupa’ya öğrenci gönderilmiş
hem de Avrupalı uzmanlar yurdumuza davet edilerek çağdaşlaşmaya ve evrenselleşmeye yönelim öne
çıkarılmıştır.
https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-80316/cumhuriyet-donemi.html
32 TOPLU SÖYLEMEDE SES VE NEFES EĞİTİMİ