Page 34 - Toplu Ses Eğitimi
P. 34

2. ÜNİTE



                     •  Batı müz ğ  bölümü eklenm ş olan İstanbul’dak  Dârülelhanın konservatuvara dönüştürülmes  (1926)
                     •  İstanbul Beled ye Konservatuvarında geleneksel Türk sanat müz ğ  eserler n n saptanmasıyla gö-
                        revl  Tesb t ve Tasn f Heyet ’n n kurulması (1926) ve bu eserler  seslend rmek  ç n İcra Heyet 'n n
                        oluşturulması (1927)
                     •  Avrupa’da müz k öğren m n  tamamlayarak yurda dönen gençler n Mus k  Muall m Mekteb nde
                        görevlend r lmes  (1927-1930)
                     •  Çok sesl  müz ğe temel olmak üzere müz k teor s  k taplarının yayımlanmaya başlanması (1928)

                     •  Balkan Oyunları Müz k Fest val ’n n düzenlenmes  (1931)
                     •  Halkevler n n kurulması ve halkla bütünleşmek üzere etk nl kler n başlaması (1932)

                     •  Atatürk’ün  ünlü  10.  Yıl  Söylev ’nde  Türk  müz k  kültüründe “çağdaşlaşma”  amacını  bel rtmes
                        (1933) ve TBMM’n n açılış söylev nde “evrenselleşme”y  açıkça d le get r p kültürel hedef olarak
                        göstermes  (1934)

                     •  İlk Türk operası kabul ed len Özsoy'un Adnan Saygun tarafından bestelen p sahnelenmes  (1934)
                     •  M llî Mus k  ve Tems l Akadem s  Kanunu'nun çıkarılması (1934)
                     •  Müz k alanını da kapsayan Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğünün kurulması (1935)

                     •  Başta Paul H ndem th (Pol H ndem t) olmak üzere Avrupa’dan ünlü müz k uzmanlarının davet ed -
                        lerek görevlend r lmes  (1934-1935-1936)
                     •  Ankara Devlet Konservatuvarının kurulması ve öğret me başlaması (1936)

                     •  Mus k  Muall m Mekteb n n Gaz  Terb ye Enst tüsüne aktarılarak bağlanması (1937-1938)
                     •  Türk ye’de b l msel yöntemle uygulanan en büyük ve en gen ş kapsamlı halk ezg ler  derleme ça-
                        lışmalarının başlaması (1937)
                     •  Türk ye’n n  lk büyük halk müz ğ  arş v  olarak Ankara Devlet Konservatuvarında Türk Halk Ezg ler
                        Arş v 'n n kurulması (1937)
                     •  Ankara’da Askerî Mızıka Okulunun kurularak öğret me başlaması (1938)


                     Yaşama geç r len bu atılımlar  le geleceğe dönük mesajlar şöyle özetleneb l r: Çağdaş b r toplum ve
                  devlet yaratmanın gerekt rd ğ  yasal düzenlemeler doğrultusunda kültür ve sanata önem ver lm şt r. Ku-
                  rumlaşma, öncel kle müz k eğ t m  ve seslend rme b r mler nden başlamıştır. Geleneksel müz k kültü-
                  rümüz, halk müz ğ  eksen nden hareketle gel şt r lmek  stenm ş; halk ezg ler n n derlenmes ne, notaya
                  alınıp yayımlanmasına ve arş vlerde s steml  b r b ç mde korunmasına özen göster lm şt r. Çok sesl  mü-
                  z k tekn kler n  b r an önce uygulamalı olarak yaygınlaştırmak  ç n hem Avrupa’ya öğrenc  gönder lm ş
                  hem de Avrupalı uzmanlar yurdumuza davet ed lerek çağdaşlaşmaya ve evrenselleşmeye yönel m öne
                  çıkarılmıştır.


















                                                                 https://ek tap.ktb.gov.tr/TR-80316/cumhur yet-donem .html





         32    TOPLU SÖYLEMEDE SES VE NEFES EĞİTİMİ
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39