Page 36 - Toplu Ses Eğitimi
P. 36
3. ÜNİTE
3. DİL VE KONUŞMA
“B r ulusun d l bütün b l m kavramlarını olu turacak ek lde gel mem se o ulusun b l m ve kültür
alanında b r varlık göstermes beklenemez.”
Mustafa Kemal ATATÜRK
3.1. Ses Egzersizleri
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Farklı ülke ve toplumların d ller n n fonet k (tını-duyum) yapılarını d nley p nceley n z. İzlen mler n z
arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Ünlü ve ünsüz har er ayna karşısında tela uz ederek ağız hareketler n z gözlemley n z.
3. Ünlü ve ünsüz har er tela uz ed n z ve bu sırada ses n z b r kayıt c hazına (telefon vb.) kayded n z.
Sonrasında kend n z d nley p değerlend r n z.
İnsanların duygu ve düşünceler n aktarmasına, karşılıklı let ş m kurmasına olanak sağlayan ses, şaret ve hareketler n tü-
müne dil den r. D l, aynı zamanda toplumların kültürel değerler n yansıtan ve estet k çer ğe sah p olan yaratıcı b r olgudur.
Toplumların konuşma gelenekler n n tamamı d l eksen nde şek llen r.
Konuşma, d l n sesl ve sözlü olarak b ld r lmes d r. D l ve konuşma b rb r yle bütünleşen b r yapıya sah pt r. B rey n ken-
d n etk l b r şek lde fade etme gücü, k ş n n d l n n zeng nl ğ ne ve d l kullanma becer s ne bağlıdır. Ayrıca güzel konuşma
ve kend n doğru fade etme becer s ne sah p b reylerden oluşan toplumlara sağlıklı ve etk n b r let ş m kültürü hâk m olur
(Görsel 3.1).
Görsel 3.1: Sağlıklı iletişim
3.1.1. Ses, Nefes ve Bedensel Yumuşama Egzersizleri
Toplu hâlde şarkı söylemeye başlamadan önce ses, nefes ve bedensel yumuşama egzers zler n tamamlamak n te-
l kl şarkı söylemek ç n elver şl b r ortam meydana get r r. Çünkü şarkı söylemen n temel , doğru yöntem ve tekn kler
kullanmaya dayanır. Nefes; eser n entonasyon, bütünlük, gürlük ve n tel k g b müz kal unsurlarının oluşması ç n ge-
rekl d r. İşlevsell k bakımından şarkı söylemeye en elver şl nefes se d yafram nefes d r. Çünkü d yafram nefes , akc ğer n
potans yel n yükselterek daha fazla oks jen alınmasına ve nefes n kontrollü b r şek lde ver lmes ne mkân sağlar.
Tem z ses üreteb lmek ç n yeter nce ses açma egzers z yapılması, koroda seslend r len eserler n müz kal n tel ğ n n
artması ç n temel kuraldır. Ses açma egzers z yapmadan koro çalışmasına geçmek; boğaz ağrısı, baş ağrısı, çabuk yo-
rulma ve ses teller nde kalıcı hasarlar oluşması g b sonuçlar doğurab l r.
34 DİL VE KONUŞMA

