Page 66 - ÇALGI EĞİTİMİ UT 9
P. 66
2. ÜNİTE
O KUMA PARÇASI
MEHMET BİTMEZ VE HAYATI
Sanatçı Almanya, İtalya, Hollanda, Fransa, Fas, Tunus,
İngiltere, Cezayir, Lübnan, İsrail, Brezilya, ABD, Belçika,
Romanya, Bulgaristan, Yunanistan, İsveç, Norveç, Da-
nimarka, Finlandiya, İsviçre, İspanya, Sudan, Rusya ve
Avusturya’da uluslararası müzik festivalleri kapsamında
sayısız önemli projeye katılmış, aralarında İhsan Özgen,
Lawrence “Butch” Morris, Kudsi Erguner, Fransız Yaylı
Sazlar Orkestrası, Shlomo Mintz, Cihat Aşkın, Yair Dalal
ve Erkan Oğur’un yer aldığı pek çok ünlü müzisyenle
konserler vermiştir.
Mehmet Bitmez yurt dışındaki üniversite ve müzik ens-
1980 yılında İ.T.Ü. Türk Musikisi Devlet Konservatuva- titülerinde, akademik çerçeveli toplantı ve organizas-
rı’ndan mezun olan Bitmez bir yıl sonra kurumda asistan yonlarda Türk müziği ve ut üzerine konferans, seminer
olarak başladığı görevini halen aynı üniversitede öğretim ve dersler vermiş, atölye çalışmaları gerçekleştirmiştir.
görevlisi olarak sürdürmektedir. Bunların sonuncusu 28 Kasım-10 Aralık 2005 tarihleri
Aynı kurumun Çalgı Bölümü’nde uzun süre Anasanat arasında, Şam Yüksek Müzik Enstitüsü’nde gerçek-
leşmiştir.
Dalı Başkanlığı yaptı. 1990’da İ.T.Ü. Sosyal Bilimler
Enstitüsü’nde “Tamburi Cemil Bey’in Tambur İcrasının Halen İ.T.Ü Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı öğ-
Özellikleri” üzerine yüksek lisans tezi hazırladı. retim üyesi ve BİSED (Bilimsel ve Sanatsal Etkinlikleri
Aile içi müzik ortamında büyük babası (gazelhan, santuri, Düzenleme Kurulu) başkanı olarak görevini sürdüren
Bitmez ut icracılığının yanında; ileri seviyede, eski bir
udi ve piyanist) Mahmud Bitmez’den (Badıllı Mahmut Türk çalgısı olan lavta ve yardımcı enstrüman olarak da
Usta adı ile tanınır), gazelhan ve udi babası Yahya Bit- tambur çalmaktadır.
mez ve amcası udi besteci Bekir Bitmez’den feyz aldı.
Konservatuar eğitimi sırasında hocası Prof. Mutlu To- Sanatçının kendisinden alınmıştır.
run’dan ut dersi almıştır. Türk müziği teorisini Neyzen
Akagündüz Kutbay, Bekir Sıdkı Sezgin ve Cinuçen Tan-
rıkorur’dan öğrendi.
Ut virtüözü Bitmez, öğrenim yılları ve sonrasında da
tambur virtüözü Cemil Bey’in makam ve icra anlayışını
analiz ederek, ileri teknik, üslup ve tavrı üzerine ciddi
ve kapsamlı araştırmalar yaptı.
Dünyanın en önde gelen ut sanatçıları arasında gös-
terilen Bitmez, Şerif Muhiddin Targan’ın virtüözitesi,
udi Nevres Bey, Yorgo Bacanos ve Cinuçen Tanrıkorur
gibi büyük ustaların ut icralarını, tarzlarını ve teknik
özelliklerini inceleyerek, temelde geleneksel ve klasik
öğelere bağlı üslup ve tavırla kendine has ileri bir icra
tekniği geliştirdi.
Uttan çıkardığı parlak, net ses ve ileri tekniği; usta
icracılar ve dinleyenler tarafından Bitmez’in önemle
vurgulanan en belirgin özelliklerindendir.
Müzikoloji alanında geniş araştırma-inceleme ve çalış-
malar yapmakta olan Bitmez’in Türk müziğinin çeşitli
formlarında bestelenmiş çok sayıda saz ve sözlü eserleri
mevcuttur.
64 65