Page 26 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 9
P. 26
2.1.3. Viyola ile Yayın Bakımı ve Korunması
Viyola ve yay, yapısı gereği hassastır. Bulundukları ortam ısısı ve kullanım biçiminden kolay etki-
lenir. Bu yüzden çok sıcak veya çok soğuk, aşırı nemli veya kuru ortamlarda bulundurulmamalarına
dikkat edilmelidir. Viyolaya en uygun ortamlar ısının 18-20 derece, bağıl nem oranının %50-60 oldu-
ğu ortamlardır.
Çalışmalardan sonra kuru bir bezle viyola ve yay temizliği mutlaka yapılmalı, viyola ve yay; belli
aralıklarla yaylı sazlar yapımcısına götürülmeli ve olağan bakımları yaptırılmalıdır.
2.1.4. İnsanın Fiziki Yapısına Uygun Viyola ve Yay Seçmenin Önemi
Viyola çalmanın önemli noktalarından biri, viyolayı çalacak kişinin viyola ve yay ile fiziksel uyu-
mudur. Viyola ve yay, viyola çalacak kişinin fiziksel yapısına göre seçilmelidir. Çünkü doğru, rahat,
etkili ve güzel çalmanın ilk adımı kişinin fiziki yapısına uygun bir viyola ve yay seçimi ile atılacaktır.
2.2. V iyola Çalmada T emel Davranışlar/Hazır Bulunuşluk
2.2. Viyola Çalmada Temel Davranışlar/Hazır Bulunuşluk
Viyola çalmaya başlamadan önce fiziksel uygunluğa, çalgıyı öğrenme sürecinin başlangıcında
ise duruş ve tutuşa dikkat etmek gerekir. Viyolada duruş ve tutuş pozisyonu çalgıdan temiz ses
çıkarmak ve doğru entonasyonu sağlamak için önemlidir.
2.2.1. Viyolayı Doğru Teknikle Tutmanın Önemi
Viyola sandalyeye oturarak ya da ayakta çalınır. Çalışmalara ayakta başlanır. Tutuş ve duruş be-
cerileri kazanıldıktan sonra oturularak çalışmalara başlanması önerilir. Viyolanın boynun ortasına
yerleştirilmesinde ve rahat tutulmasında kolaylık sağlayan omuzluk (yastık), viyolanın sırt denilen
arka alt tahtasına takılır. Viyolayı ve yayı doğru bir teknikle tutmak, etüt ve eserlerin doğru şekilde
seslendirilmesi için önemlidir.
2.2.2. Viyolanın Doğru Teknikle Tutuluşu
Ayaklar omuz genişliğinde açılarak ayakta durulur. Vücut ağırlığı iki ayak üzerine dengeli binecek
şekilde pozisyon ayarlanır (Görsel 2.6).
Çalgı, göz seviyesinde yere paralel olacak şekilde kaldırılır. Sapın gövdeyle birleştiği kısım, sol
elle tutulur (Görsel 2.7).
Çalgı omuza konulur. Kiriş düğmesi boynun ortasına yakın bir pozisyona getirilir. Baş hafifçe sola
çevrilir ve çene, çeneliğe yerleştirilir. Salyangozun zemini işaret etmediğinden emin olunur (Görsel
2.8).
Görsel 2.6: Viyola tutarken Görsel 2.7: Viyolanın Görsel 2.8: Viyolanın tutulması
ayakların konumu konumlandırılması
24 2. ÜNİTE