Page 79 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 79
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ 2
Atillâ İlhan (1925-2005)
• Toplumsal gerçekçiliğin (sosyal realizm) önemli isimlerinden olan şair, Nâzım Hikmet’ten etkilenmiştir.
• Toplumcu kimliğinin yanı sıra bireyin duygu dünyasına da yönelmiştir.
• Kendine özgü bir söz dizimine, çarpıcı benzetmelerle zenginleşmiş bir üsluba sahip olan sanatçı; şiirlerinde barış,
bağımsızlık, eşitlik, özgürlük, aşk gibi kavramları işlemiştir.
• Şiir hayatında tanınması, Cebbaroğlu Mehemmed şiiriyle olmuştur.
• Şiirlerinde canlı konuşma dilinden, argodan, halk deyişlerinden yararlanmış; genellikle büyük harf kullanmamış,
noktalama işaretlerine fazla yer vermemiştir.
• Son dönem şiirlerinde klasik şiirin biçim özelliklerini de kullanan şair, halk ve divan şiiri geleneğini modern biçimde
yorumlamıştır.
• Duvar şiiri toplumcu dönemde yazdığı en önemli şiiridir. Ayrıca Ben Sana Mecburum, Aysel Git Başımdan, Mahur
Beste şiirleri ünlüdür.
ŞİİRLERİ
Duvar ,Sisler Bulvarı, Yağmur Kaçağı, Ben Sana Mecbu-
rum, Bela Çiçeği, Elde Var Hüzün, Kimi Sevsem Sensin
DİKKAT
Attilâ İlhan 1950’li yıllarda Mavi dergisi çevresinde geli-
şen Mavi Hareketi içinde yer almıştır.
HATIRLAYALIM
MAVİCİLER:
• Adını 1952-1956 yılları arasında Ankara’da çıkan Mavi adlı dergiden almıştır.
• Bu şairler, Garip Akımı’na ve Orhan Veli’nin şiir anlayışına karşı çıkmışlar; şairane bir sanat anlayışını benimsemişlerdir.
Attila İlhan’ın “Sosyal Realizmin Münasebetleri yahut Başlangıç ” adlı makalesiyle bu karşı çıkışı dile getirmişlerdir.
• Şiirin basit olamayacağını, zengin benzetmelerle bir derinliğinin olması gerektiğini belirtmişlerdir.
• Mavi dergisi, bir süre sonra sosyal realizm konulu yazılara yer vermiş; toplumsal gerçekçiliğin sözcüsü olmuştur.
• Orhan Duru, Ferit Edgü, Tahsin Yücel, Demir Özlü grubun önde gelen isimleridir.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT MEBİ KONU ÖZETLERİ 79