Page 81 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 81

TÜRK DILI VE EDEBIYATI



    KONU                             CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ 3
    ÖZETİ
                    AYT    AYT    AYT    AYT     AYT    AYT    AYT    AYT    AYT     AYT    AYT           AYT

            MİLLÎ EDEBİYAT ZEVK VE ANLAYIŞINI SÜRDÜREN ŞİİRİN (MEMLEKET EDEBİYATI) GENEL
                                                 ÖZELLİKLERİ



       1. Memleket edebiyatı ilk örneklerini II. Meşrutiyet’ten sonra vermeye başlamıştır.
       2. Bu edebiyatın kaynakları başlangıçta Ziya Gökalp ve Mehmet Emin Yurdakul'dur.
       3. Memleket konuları işlenmiştir. Didaktik ağırlıklı şiirlerdir. Lirizm de oldukça fazladır.

       4. Şiirde halk edebiyatı şekilleri kullanılmış, hece ölçüsü tercih edilmiştir.
       5. Dil son derece sadedir. Halkın kullandığı kelimeler, mahallî söyleyişler şiirde kendine yer bulmuştur.
       6. Şiirde geçmişin kahramanlıkları övülmüş, vatanın kurtarılmasından sonra şiirlerde gurur temasına yer verilmiştir.
       7. Faruk Nafiz Çamlıbel'in Sanat adlı şiiri memleket edebiyatının bildirisi niteliğindedir.
       8. Memleket edebiyatı çığırı günümüzde hâlâ devam etmektedir. Ancak güçlü temsilcileri geçmişte kalmıştır.

       9. Bu anlayışın içindeki en önemli grup Millî Edebiyat Dönemi’nde kurulmuş olan Beş Hececiler’dir.
       10. Bu anlayışın öncüsü Faruk Nafiz Çamlıbel'dir. Ahmet Kutsi Tecer, Halide Nusret Zorlutuna, Zeki Ömer Defne,
         Ömer, Bedrettin Uşaklı, Ceyhun Atuf Kansu, Behçet Kemal Çağlar, Arif Nihat Asya, Yusuf Ziya Ortaç, Halit Fahri
         Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon, Enis Behiç Koryürek gibi sanatçılar memleket edebiyatının önde gelen temsilcileridir.





                                BEŞ HECECİLER TOPLULUĞUNUN GENEL ÖZELLİKLERİ

           Hecenin beş şairi olarak kabul edilen bu topluluk Orhan Seyfi Orhon, Faruk Nafiz Çamlıbel, Halit Fahri Ozansoy,
           Enis Behiç Koryürek ve Yusuf Ziya Ortaç isimlerinden oluşmuştur.

           Grubu oluşturan bütün sanatçılar yazdıkları şiirleri ilk önce aruz vezniyle daha sonraları ise hece vezniyle kaleme
           almışlardır. Halit Fahri Ozansoy’un yazdığı Aruza Veda adlı şiir aruzdan heceye geçişin şiiri olmuştur.

           Millî Edebiyat Dönemi’nin en önemli grubu olan Beş Hececiler, dönemin anlayışıyla paralel olarak Halka Doğru
           ilkesini benimsemişlerdir.
           Şiirde folklorik malzemeleri çokça kullanmışlardır.

           Şiirlerin ana konusu memleket sevgisi ve memleket sorunlarıdır.
           Hece veznini millî vezin kabul eden Beş Hececiler, halk şiiri nazım şekillerini kullanmışlardır.

           Mahallî söyleyişleri, halk dilini kullanmışlar; sade dil anlayışı ile eserler vermişlerdir.
           Eserlerde didaktik ve millî romantik ögeler ön plandadır.

           Birçok türde eser verilmesine rağmen özellikle şiir, Beş Hececiler'in en önemli türü olmuştur.
           Beş Hececiler'in en güçlü şairi Faruk Nafiz Çamlıbel'dir.
           Faruk Nafiz Çamlıbel’in yazdığı Sanat adlı şiiri bu topluluğun bir bildirisi gibi algılanmıştır.











        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT                                               MEBİ KONU ÖZETLERİ       81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86