Page 126 - Konu Özetleri TYT AYT Felsefe
P. 126

GÖRÜŞ ANALİZİ: F. NIETZSCHE, H. BERGSON, J. P. SARTRE VE T. KUHN


        Bu sürecin son bulması, paradigma kuramının, aykırı olan nesne bildik bir nesne hâline
        gelene kadar, değiştirilmesiyle mümkündür.
        Bunalımdaki paradigmadan ayrılarak yeni bir olağan bilim geleneğini üretecek olan bir
        başka paradigmaya geçiş, birikime dayalı bir süreç olmaktan çok uzaktır yani önceki para-
        digmanın geliştirilmesi ile yapılacak bir iş değildir. Tersine, bilim dalının farklı temellerden
        başlayarak yeniden kurulması söz konusudur.
        Sonuç olarak, yaşanan yeni paradigmaya geçiş bilimsel bir devrimdir.
        Bilimsel bilgi de tıpkı dil gibi, özünde ya bir topluluğun ortak malıdır yahut da bir “Hiç”tir.
        Bunu anlamak için, bu bilgiyi yaratan ve kullanan çevrelerin kendilerine has özelliklerini
        öğrenmek zorundayız.
                                         Thomas S. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı
                                                                                      Thomas S. Kuhn

        Analizi:
        Thomas Kuhn, bu metninde paradigma kavramı üzerinden klâsik bilim anlayışını eleştirmiştir. Bilimin doğrusal ve birikimli
        bir şekilde değil, paradigmalarla ve paradigma değişimlerinin yarattığı bilimsel devrimlerle ilerlediğini savunur. Bilimsel
        gelişme ya da ilerleme; bilim öncesi dönem - olağan bilim - bunalımlar - devrim - yeni olağan bilim - yeni bunalımlar gibi
        adımlardan oluşan bir yolu takip eder. Her bir bilim dalının kendi tarihinde bu yolu takip ettiğini söyler. Bilimsel gelişmeler
        tarihsel ve toplumsal koşullardan bağımsız düşünülemez.


                                                    FAYDALI BAĞLANTI
                                                    • Paradigma


















































  128     MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                                                                                   FELSEFE - TYT/AYT
   121   122   123   124   125   126   127   128