Page 28 - Konu Özetleri TYT Türkçe
P. 28
PARAGRAFTA ANLAM 2
KRİTİK BİLGİ
Okuduklarımız yalnızca yazarın yarattığı dünyalardan değil de aynı zamanda kendi
verdiğimiz anlamlarla yanı başımızda, imgelem dünyamızda yeniden oluşuyorsa
onunla bir ömür boyunca birlikte yaşayacağımız kuşkusuz. Dahası edebiyatı niçin
sevmiyoruz, diye zaman zaman sorulan sorunun karşılığı da burada. Iskartaya
çıkardığımız, değersiz bulduğumuz eserleri yeniden anlamlandırabilecek biçimde
okumayı bilmediğimiz için.
Bu anlatımda “ıskartaya çıkarmak” ve “değersiz bulmak” aynı anlama gelen söz öbekleridir.
Duruluk özelliğine aykırılık söz konusudur.
Yalınlık:
Anlatımın süslü, anlaşılması zor sözcüklerden uzak olması, söz sanatlarına yer verilmemesidir.
KRİTİK BİLGİ
Türklerin halk edebiyatında birtakım hususi nazım şekillerinin mevcudiyeti eskiden
beri malumdur. Mâni, koşuk, türkü, varsağı gibi muhtelif isimler altında muhtelif
Türk sahalarında yaşayan bu nazım şekillerinden başka klasik edebiyatımıza mahsus
bazı mahdut şekiller daha vardır ki edebiyat tarihi itibariyle bunların tetkiki çok büyük bir
ehemmiyet arz etmektedir.
Bu anlatımda anlaşılması zor sözcüklere yer verilmiştir. Yalınlık özelliğine aykırılık söz
konusudur.
Akıcılık:
Okuması zor sözlerin, seslerin olmaması; kelime tekrarlarına başvurulmamasıdır.
KRİTİK BİLGİ
Kendisine ayrılan zamanın sınırlı olduğunu bilmek onu kaygılandırıyordu. Zamanın
hızla tükeneceğinden kaygılanıyordu. Yaşadığı kaygının işini etkileyeceğinden korkup
bu yüzden de kaygılanıyordu. İyi bir yazar olduğu için zamanı iyi değerlendirmek istiyor
ancak kaygılarından kurtulamıyordu.
Bu anlatımda kelime tekrarlarına başvurulmuştur. Akıcılık özelliğine aykırılık söz konusudur.
28 MEBİ KONU ÖZETLERİ TÜRKÇE - TYT