Page 29 - Konu Özetleri TYT Türkçe
P. 29
PARAGRAFTA ANLAM 2
Sağlamlık:
Anlatımın dil bilgisi kurallarına uygun olmasıdır.
KRİTİK BİLGİ
Öğretmen öğretme kabiliyetine sahip olandır. Yani o nefsinde öğrenilmeye değer
şeyleri toplamış olmaktan başka ona ilave olarak öğreteceğini öğrencisinin öğreneceği
şekilde açıp açıklama becerisine, verilmiş olmadıkça edinilmesi en güç olan becerilerden
birine sahiptir. O,sevgiyle kendisine boyun eğen talebesinin elinden tutar, önce talip
olduğu şeye açar, sonra oraya erdirir.
Bu anlatımda nesne eksikliğinden kaynaklanan anlatım bozukluğu vardır. Sağlamlık özelliğine
aykırılık söz konusudur.
Tutarlılık:
Anlatımın mantık kurallarına uygun olması, düşünsel ve duygusal çelişkiler taşımamasıdır.
KRİTİK BİLGİ
Hiç üzülmez miydim? İnsan nasıl sıkılmaz? Bir kitap üzerinde şu kadar ay çalışayım bir
kelimenin, bir cümlenin karşılığını bulmak için uğraşayım, didineyim gene de hiçbir şey
başaramamış olayım… Yüreğimden vuruldum elbette. Ama “Doğru yoldan gitmişim
ya! Varsın bende bir sanat gücü bulunmasın; sanatın ne olduğunu, nerede olduğunu
sezmişim ya!” der avunurum.
Bu anlatımda duygusal çelişkiler vardır. Tutarlılık özelliğine aykırılık söz konusudur.
Doğallık (Samimiyet):
Anlatımın günlük hayatta olduğu gibi olması, sunilikten uzak olmasıdır.
KRİTİK BİLGİ
Ne güzeldir Ankara’nın yaz akşamları sıcaklar geçip de serinlik yavaş yavaş yayılır,
yorgunluğunuzu giderirken yollarda dolaşmak ne tatlıdır! Ben de öyle kendimi sanki
bir ezgiye kaptırmış, gidiyordum. Doğru mu bu dediğim? Gençlik yıllarımda olduğu gibi
gerçekten çıktım mı yürümeğe? Yoksa bunu kurmakla mı yetindim? Pek bilmiyorum.
Bileceğim de ne olacak?
Deneme türünden alınmış bu anlatımda doğallık anlatım özelliği söz konusudur.
TÜRKÇE - TYT MEBİ KONU ÖZETLERİ 29