Page 12 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Mevzuat
P. 12
10
İkinci Bölüm
Öğretim Programları, Dersler, Ders Kitapları,
Eğitim ve Öğretim Materyalleri
Öğretim Programları
Madde 10 - (1) Ortaöğretim kurumlarında;
a) Yükseköğretime, hem mesleğe hem yükseköğretime, hayata, iş alanlarına hazır-
layan ve Bakanlıkça uygun görülen ders çizelgeleriyle öğretim programları uygula-
nır. Ortaöğretim kurumlarının özelliğine göre hangi derslere ağırlık verileceği hafta-
lık ders çizelgesinde ve program açıklamalarında belirtilir.
b) Öğretim programları, öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri yanında bireysel fark-
lılıklarına ve yönelecekleri alanın özelliklerine, okul ve program türlerine uygun ola-
rak ortak dersler, alan ve dal dersleri ile seçmeli derslerden oluşur.
c) Ortak dersler, her öğrencinin ortaöğretim kurumunu bitirinceye kadar aldığı,
asgarî ortak bir genel kültür veren, toplum sorunlarına duyarlı, yurdun ekonomik,
sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunma bilincini ve gücünü kazandırmayı
amaçlayan ve yükseköğretim programlarına hazırlayan derslerdir.
ç) Alan ve dal dersleri, öğrenciyi hedeflediği yükseköğretim programlarına ve/veya
mesleğe, iş alanlarına yönelten ve bu yönde gelişme imkânı sağlayan derslerdir.
d) Seçmeli dersler, öğrencilerin hedefledikleri ve yöneldikleri alanda gelişmelerine
veya ilgi ve istekleri doğrultusunda çeşitli programlarda ilerlemelerine, kişisel yete-
neklerini geliştirmelerine imkân sağlayan derslerdir.
e) Uygun ortamın ve öğretmenin bulunması hâlinde, eğitim bölgesi müdürler
kurulunca uygun görülecek ortaöğretim kurumlarında öğrencileri girişimcilik ve
üretkenliğe yöneltecek çevrenin ihtiyaç ve özelliklerine uygun yeni seçmeli ders-
ler öğretim kapsamına alınabilir. Bu gibi derslerin öğretim programı, eğitim böl-
gesindeki zümre öğretmenlerince hazırlanır ve il millî eğitim müdürünün onayıyla
uygulamaya konur. İlk defa uygulamaya konulacak programların bir örneği bilgi
için Bakanlığın ilgili birimine gönderilir.
f) Bakanlıkça hazırlanan eğitim programları esas alınarak özel eğitime ihtiyacı olan
öğrencilere ilgi, istek, yetenek ve yeterlilikleri doğrultusunda 31/5/2006 tarihli ve
26184 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği hü-
kümlerine göre okulda kurulan bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme biri-
mince bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlanır. Bu öğrencilerin başarıları,
bu Yönetmeliğin sınıf geçme ve sınavlarla ilgili hükümlerine göre belirlenir.
g) Derslerin öğretimi Türkçe yapılır. Ancak ortaöğretime yerleştirmeye esas puanla
öğrenci alan ve önünde hazırlık sınıfı bulunan ortaöğretim kurumlarında matematik
ve fen bilimleri grubu derslerini birinci yabancı dille okutabilecek öğretmen bulun-
ması ve en az 12 öğrencinin talep etmesi hâlinde bu derslerin öğretimi birinci yaban-
cı dille de yapılabilir. Özel öğretim kurumlarında ve Uluslararası Bakalorya Programı
(IB) uygulayan okullarda bu sayı aranmaz.
ğ) Şartları uygun olan ortaöğretim kurumlarında Uluslararası Bakalorya Programı