Page 14 - Öğrenci Kulüpleri Öğretmen ve Yönetici Rehber Kitabı
P. 14
Uygulamada Ne Yapılabilir?
Öğrenci kulüplerinin yol gösterici ilke ve ortaklıklar ve bağlantılar kurulması gerekir.
hedeflerinin belirlenmesi Öğrenci kulüplerinin oluşumunda, yönetiminde ve güç-
lendirilmesinde hesap verebilirlik ve şeffaflık önemlidir.
Öğrenci kulüplerinin oluşturulmasına, güçlendi- Öğrencilerin liderlik ettiği okul kulüplerini oluştururken ve
rilmesine ve desteklenmesine kılavuzluk edecek yönetirken öğrenciler de dahil olmak üzere tüm aktörler
birtakım ilkeler belirlenmelidir. hesap verebilir ve şeffaf olmalıdır.
Öğrenciler, hayatlarını biçimlendiren aşamaların çoğunu Öğrenci liderliğindeki okul kulüpleri, üyelerinin olumlu de-
okulda geçirirler. Okuldayken öğrenciler sadece öğretime ğişimine ve uzun vadeli gelişimine katkıda bulunan müda-
değil birçok hizmete ve diğer destek biçimlerine erişme haleleri üstlenmelidir.
imkânı bulurlar. Öğrencilerin kendi eğitim ve öğrenme sü-
reçlerine aktif katılımı ve bu süreçte onlara rehberlik sağ- Genel amaçlar dışında her bir kulüp için özel
lanması önemlidir. amaçlar ve hedefler belirlenmelidir.
İyi yapılandırılmış öğrenci kulüpleri; öğrencilerin öğren- Okullar, çeşitli aktiviteleri ve (her bir kulüp için) özel amaç-
me sürecine aktif katılımını sağlamada, öğrenciler ara- ları veya hedefleri olan birçok kulübe sahip olabilir. Okul
sında duyarlılığı artırmada, toplumsal değerleri, normları kulüplerinin genel amacı, öğrencilerin kritik hayat bece-
kazanmaları ve uygulamalarını teşvik etmede önemli bir rileri ile donatma; iletişim ve kişilerarası beceriler, karar
yer tutmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin aktif katılımları- verme, problem çözme, özgün ve eleştirel düşünme, öz
nın sağlanabilmesi için öğrenci kulüpleri oluşturulurken farkındalık ve empati, atılganlık, öz kontrol ve esneklik ile
öğrencilerin ilgileri, özel ihtiyaçları, talepleri dikkate alın- ilgili bilgi, beceri geliştirme; öğretimi tamamlama, akran
malıdır. Aksi durumda öğrenciler için kulüpler, ders anla- grupları ve daha geniş ağlarla olumlu bağlantılar kurma;
tımı yapılan ya da boşa geçirilen ders saatlerinden öteye olgunlaşarak üretken bir şekilde meşgul vatandaşlar ola-
geçmeyecektir. rak yetkilendirilmek için katılım yoluyla güçlendirmektir.
Öğrencileri güçlendirmek tüm eğitim paydaşlarının so- Aşağıda benimsenebilecek hedeflerden bazıları veril-
rumluluğundadır. Bu nedenle etkili öğrenci kulüpleri ve miştir:
toplumla bağlantılı okullar oluşturmak için ebeveynler, • Öğrencilerin hayata dair becerilerini (benlik saygısı, far-
sivil toplum kuruluşları, ilgili kurum ve kuruluşlarla güçlü
10