Page 254 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 254
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Coğrafya 10 (10.3.1.çözümleme) Ders Planı Örneği
Süre: 40 dk.
Bu aşamada öğretmenan ahtar kavramları tahtaya yazarak öğrencilere kısa kısa açıklamalar yapar.
• Ulaşım Hatları
• Hava Yolları
• Deniz Yolları
• Kara Yolları
• Demir Yolları
• Boğaz
• Kanal
• Boru Hatları
Öğretmen, öğrencilere keşfetme sürecinde edindikleri bilgileri kullanmalarını sağlamak için aşağıdaki soruları
yöneltir. Hatalı ve/veya yanlış öğrenmelere anında dönüt/düzeltme imkânı sağlamak için öğretmen tarafından
açıklamalar yapılır.
Soru 1
Tarihsel süreçte öne çıkmış olan tarihî kara yolları nelerdir?
Cevap: İpek Yolu, Baharat Yolu, Kral Yolu, Kürk Yolu, Çay Yolu
3-AÇIKLAMA Soru 2
Dünyanın başlıca deniz yolları hangileridir?
Cevap
Dünyanın başlıca deniz yolları şunlardır:
• Kuzey Atlantik Yolu
• Batı Avrupa-Akdeniz-Hint Okyanusu Yolu
• Amerika’nın Doğu Kıyı Yolu
• Asya Pasifik Kıyıları-Hint Okyanusu Yolu
• Karayipler-Meksika Körfezi Yolu
• Kuzey Amerika Batı Kıyı Yolu
• Ümit Burnu Yolu
Soru 3
Dünyanın başlıca demir yolları hangileridir?
Cevap
1. Kuzey Amerika Demir Yolları 2. Güney Amerika Demir Yolları
3. Avrupa Demir Yolları Yolları 4. Afrika Demir
5. Rusya Demir Yolları 6. Güney Asya Demir Yolları
7. Doğu Asya Demir Yolları 8. Avustralya Demir Yollar
Bu bölümde daha önceki öğrenmeler hatırlatıldıktan sonra soru-cevap kullanılarak öğrencilerin düşüncelerini ifade
ederken iletişim becerilerinin artırılması hedeflenmiştir. Önceki öğrenmeleri ile bu bölümde öğrenecekleri bilgiler ara-
sında ilişki kurabilmeleri hedeflenmiştir. Yine soru cevap yöntemi ile öğrencilerin süreci sorgulamaları ve sonrasında
çıkarım yapmaları amaçlanmıştır.
Burada soru cevap tekniği ve anlatım yöntemi birlikte kullanılmıştır. Soru cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin keş-
fettikleri bilgilerde hatalı veya eksik olan yönlerin tespit edilmesi hedeflenmiştir. Soru cevap tekniğinin kullanılma-
sındaki bir diğer amaç ise 10.3.1 kazanımı kapsamında öğrencilerin gerekli açıklamaları yapabilmelerine olanak sağ-
lamaktır. Hatalı ve eksik yönler varsa bunların öğretmen tarafından verilecek dönütlerle giderilmesi hedeflenmiştir.
252
252