Page 4 - Dijital Okuryazarlık Becerileri Etkinlik Kitabı
P. 4

DİJİTAL
          OKURYAZARLIK



                            “21. yüzyılda okuryazar olmayan kişiler, okuma yazmayı bilmeyenler değil; öğren-
                            meyi bilmeyen öğrendiklerini unutup yeniden öğrenmeyi beceremeyen kişiler
                            olacaktır.

                                                                                        Alvin Toffler


                          Yazı sembollerini algılama, anlamlandırma, seslendirme ile başlayıp okuma becerilerinin
                          etkin bir şekilde kullanılmasını ifade eden “okuryazarlık”ın kelime anlamı günümüzde ol-
                          dukça genişlemiş; yeni tanımlamalara ihtiyaç duyulmuştur. Okuryazarlık günümüzde etkili
                          iletişim kurabilmenin, kuşaklar ve kültürler arası bağların kuvvetlenmesinin ve kültür akta-
                             ÖN SÖZ
                          rımında kopukluk yaşanmamasının en önemli sağlayıcısıdır. Yaşam boyu okuryazarlık be-
                          cerisini sürekli geliştirmek ve yenilemek bireyi ve toplumu güçlendirmekle kalmaz, ülkenin
                          gücüne de katkıda bulunur.

                          21. yüzyılın öğrenenlerinin en önemli ihtiyacı; gerekli olan bilgiye zamanında ve nasıl ulaşa-
                          caklarını öğrenmeleri, teknolojiyi faydalı kullanabilmeleri, eriştikleri bilgiler içinden ihtiyaç-
                          larını analiz edip seçim yapabilmeleri gibi  üst düzey zihinsel becerilere sahip olmalarıdır.

                          Okuryazarlık, yeni çalışmalarda toplumun çoğu kesimi tarafından ortak anlamlandırılan
                          iletişimsel simgelerin etkin ve işlevsel biçimde kullanılabilmesi becerisi olarak tanımlan-
                          maktadır. Bilginin hızla yenilendiği, üretildiği ve dağıtıldığı günümüz çağında toplumun
                          beklentileri ve değerleri sürekli değişmekte, ortak kabuller de bu değişime ayak uydurmak-
                          tadır. Dolayısıyla okuryazarlık, 21. yüzyılın öğrenenlerinin sahip olması gereken bir beceri
                          olarak öne çıkmaktadır.

                          Okuryazarlık becerilerini edinmiş bir birey; bilgiyi nerede ve nasıl arayacağını, merak duy-
                          gusunu keşfetmeyle nasıl pekiştireceğini, yeni kazanımlarını eski deneyimleriyle analiz
                          edip eklektik yaklaşımla bilgiyi ayrıştırabilmeyi öğrenmiştir. Hızla değişen küresel dünya-
                          da rekabet edebilmek için bireylerin ve toplumun algılama, anlama ve yorumlama bece-
                          rilerinin gelişmesine ihtiyaç duyulduğundan öğrenim süreci içinde bu nitelikleri kazanmış
                          bireyler ve onların dönüştürücü gücünden faydalanan toplumlar dünyamızı şekillendiren
                          koşullara uyum sağlayacaktır.
                          Günümüzde “okuryazarlık” geleneksel tanımlamalarla sınırlandırılmış olarak sadece okuyup
                          yazabilmek değildir. UNESCO, 1946’dan bu yana evrensel çapta okuryazarlık çabalarının ön
                          saflarında yer almakta ve herkes için okuryazar bir dünya hedefini geliştirmektedir. Herkesin
                          okuryazar olduğu bir dünyada bireyler hedeflerine daha ekonomik yollarla ulaşacak, bilgi
                          ve potansiyellerini geliştirebilecek ve yaşama aktif olarak katılmalarını sağlayan bir öğren-
                          me sürekliliğinin içinde yer alacaklardır. Okuryazarlık; bireyin gözünü açtığı andan itibaren
                          hayata uyum sağlayabilmesi, etkili iletişim kurabilmesi, günlük yaşantısını verimli bir şekilde
                          devam ettirebilmesi hatta dijitalleşen dünyada sanal ile gerçek arasında denge kurabilmesi
                          ve kendi adına doğru ile yanlışı ayırt edebilmesi için gerekli olan temel bir beceridir.
                          Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü Öğretim Programları ve Ders Kitapla-
                          rı Daire Başkanlığınca hazırlanan “Okuryazarlık Seti” bireyin farklılıklarını gözeterek onlara
                          bilgiye ulaşma ve öğrendiklerini değerlendirebilme yolunda rehber olan öğretmenlerimiz
                          için yol gösteren el kitaplarından oluşmaktadır.
                          Okuryazarlık Seti; 21. yüzyıl becerilerinin gelişimini, bütüncül eğitim anlayışını dikkate alır.
                          Bu kitaplar, çağın getirdiği yeniliklere ve gelişmelere göre seçilen alanlara yönelik hazırlan-
                          mıştır. Kitapların içinde yer alan etkinliklerin öğretmenlerimizin öğrencilere rehberliğinde
                          önlerini aydınlatması arzu edilmektedir.


           4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9