Page 25 - Finansal Okuryazarlık
P. 25
FİNANSAL
OKURYAZARLIK
Bütçe Yapmanın Basamakları
• Bütçe yaparken aşağıdaki işlem basamakları izlenir:
• Bütçe yapmak için öncelikle gelirin yani sahip olunan paranın hesaplanması gerekir.
• Gelir hesaplandıktan sonra o dönem için ne kadar para biriktirmek istendiğine karar verilir. Birikim, bireyin
kendine ödediği para olarak düşünebilir. Bunun için birey kendine kurallar belirleyebilir.
Örneğin eline geçen paranın en az onda birini kumbaraya atmak gibi.
• Bu aşamadan sonra o dönem içinde yapmak zorunda olduğu ve yapmak istediği harcamalara karar verir.
Örneğin kira, elektrik, doğal gaz, telefon, kredi, sinema bileti, giyim gibi giderler bütçede giderler başlığı
altında kategorilere ayrılarak kaydedilir.
• Son olarak gelirlerden birikim ve giderlerin toplamı çıkarılarak tasarruf edilen tutar bulunur.
Bütçe Planlama
Gelir ve giderlerin yer aldığı tabloya bütçe denir. Finansal tercih ve eğilimlerde olası finansal riskler dikkate alın-
malıdır. Bütçe planlaması, giderlerin tespit edilerek harcamaların gelire göre ayarlamasını sağlar. Kişisel bütçe
planı ise bireyin harcamalarını gelirine göre ayarlayarak gelir-gider dengesini sağlamak için düzenlenir.
Bütçe planlama, parayı yönetmeyi sağladığı için gelecekte borç yükü altına girmeyi önler. Birikim yapmaya yar-
dımcı olur ve geleceğe dair sağlıklı planlar yapmayı sağlayarak riski azaltır. Tüketici davranışları sosyoekonomik
hayatı etkileyen unsurlardandır. Bütçe planlaması tüketicinin planlı satın alma davranışı geliştirmesine katkı su-
nar. Günümüzde bireylerin bütçe planlamasını kolaylaştırmak için cep telefonu uygulamaları da geliştirilmiştir.
Şirketler de hedeflerine ulaşmak için bütçe planlaması yapmak zorundadırlar. Bütçe planlaması sayesinde şir-
ketin geleceğe dair sorunları ön görülebileceği için finansal sorunlar ortaya çıkmadan önlenebilir.
Planlı satın alma davranışı geliştirme
Gelecek için yatırım yapmaya imkân verme
Kontrollü harcama (parayı yönetme)
Gelir-gider dengesi sağlama
Birikim yapma
Eğitim Gelir
Satın Alma
Cinsiyet Davranışlarını Yaş
Etkileyen
Faktörler
Medeni Meslek
Durum
Görsel 2.2: Satın alma davranışlarını etkileyen faktörler
25