Page 131 - Sosyal Bilimler Liseleri Oku-Yorum Yazı-Yorum Projesi Öğrenci Seçkisi
P. 131

OKUMAK VE YAZMAK


               Okumak ya da  yazmak her ikisi de ortak kanallardan beslenir. Belki de hayatın içindeki en insani
        iki doğal dürtü. Aynı zamanda hayatın yeniden kurgulanmasını öne çıkartan iki unsur. Hayat dediğimiz
        şeyden zevk almamızı sağlayan iki bileşendir bunlar aslında. Okumak, kaynağı ve tadı bitmeyen sudan
        içmek gibidir. Aslına bakarsak yazmak ve okumaktan herhangi birisi olmazsa bir bütün oluşamaz. Fakat
        kendimce okumayı daha eğlenceli bulurum. Okuyan insan anlar, bilgi sahibi olur derlermiş. Yazarlar ne-
        den varlar? Okuyucular kitaplarını okusun, öğrendikleri bilgileri başkalarına aktarsın. Böylece bilgi ve fikir
        çoğalsın. İnsan bilgiye susuzdur. Yeni şeyler öğrenmek ister ama bunun için çaba göstermez. Yazarlar da
        okuyucuların dikkatini çekmek için bilgi veren, gündelik hayatla ilgili kitaplar yazarlar ki insanların dikkatini
        çeksin, insanlar bilgi sahibi olsun. 


               Ve insan okuduğu ölçüde kendini, dünyayı tanıma, anlama becerisini geliştirir. Önemli olan okumak
        değildir aslında, iyi ve anlayarak okumaktır. Bir insanın iyi ve anlayarak okuması da yazardan geçer. Eğer
        yazarın dili açıklayıcı, anlaşılır, ilgi ve dikkat çekici olursa insan okumaya istekli olur. İnsan okudukça yazma
        hevesi de beslenir. Öyle ya yazdıklarıyla fark yaratabilmek ve herkesin kullandığı kelimelerle ama herkesten
        farklı yazabiliyor olmak insanı her zaman farklı kılar. İnsan niçin yazmalı? İnsan her şeyden önce kendisi
        için yazmalı ve yazmaya kendinden başlamalıdır. Önce okumalı, sonra yazmalıdır. Okumak ve yazmak…
        Okudukça ve yazdıkça çözülür yumak. Yazmak üzerine çok yazı yazıldı ve bi’ o kadar da yazmak üzerineçok
        yazılar yazıldı, yazılıyor, yazılacak fakat şu da var ki, önemli olduğunu kabul ettiğimiz konuları tekrar tek-
        rar gündeme getirip söylemek gerekir. Neden mi? Çünkü insanoğlu unutmaya yatkın bir varlıktır. Madem
        önemli bunu nasıl unutabilirsin ki! İşte bunun için hem okumak hem de yazmak gerekir. ‘Öğrenmek için
        değil, yaşamak için okuyorum’ diyor Flaubert. Demek ki önemli olan okuyarak yaşamak… Peki ya yazmak? 

               Bence yazmak bir süreç ile ortaya çıkar. Her şeyden önce düşünmesini öğrenmek gerekir, sonra za-
        ten sen yazmak istemesen bile yaşadığın olaylar ve hafızanda ağırlık yapan bilgi birikimin dışarıya akmaya
        başlayacak ve bildiklerini paylaşacak insanlar bulamadığın anda ise seni yazmaya zorlayacaktır.  Ne susmak
        yakışır bize ne de boş ve gereksiz konuşmak. Bize yakışan tek şey içimizden geldiği gibi, çekinmeden ve
        sıkılmadan yazmak. Hayvan Çiftliği ve 1984 gibi ünlü romanların yazarı George Orwell, “Niçin Yazıyorum”
        başlıklı uzun denemesinde, yazarları bu eyleme iten dört temel nedenin olduğunu söyler: “Bu nedenler
        her yazarda farklı şiddette var olabilir ve her yazarda içinde bulundukları atmosfere bağlı olarak zaman za-
        man bu nedenlerin şiddetleri farklılık gösterebilir.”  der. Orwell’e göre yazarların kalemi ellerine almalarının
        nedenleri egoizm, estetik hevesi, tarihsel dürtü ve politik amaç. Orwell bu nedenlerin kendi yazılarını nasıl
        etkilediğini anlattıktan sonra denemesini su sözlerle bitirir: “Yazma nedenlerim salt kamu-ruhu içinmiş gibi
        bir izlenim yarattım. Yazımı böyle bitirmek istemem; bütün yazarlar kibirli, bencil ve tembeldir. Ve aslında
        yazma nedenlerinin temeli bir gizemdir.” bir başka ünlü yazar Henry Huxley okumak hakkında şöyle söyle-
        miştir:

               “Okumayı bilen bir kimse kendini yüceltme, çok yönlü olabilme; yaşamını ilginç, üstün ve kusursuz
        yapabilme gücüne de sahip demektir.” Yaşamı kavramak ve kavratmak için okuyalım ve yazalım.


                                                      Ecrin UÇAR
                                    Zonguldak Saime Toptan Sosyal Bilimler Lisesi







                                                                                                          129
   126   127   128   129   130   131   132   133