Page 20 - Biyoloji Sınıf İçi Değerlendirme
P. 20
BİYOLOJİ SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
2. ÇALIŞMANIN AMACI
Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
• Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
• Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
• Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
Bu amaçlar doğrultusunda biyoloji dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde 20
kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı
olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve
çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun
yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen
ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması
ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik
edeceği düşünülmektedir. Ölçme araçlarının geliştirilmesinde kazanımlara ek olarak bazı durumlarda kaza-
nım açıklamaları da dikkate alınmıştır. 9-12. sınıflarda seçilen kazanımların ve geliştirilen ölçme araçlarının
listesi Tablo 3'te sunulmuştur.
Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri gibi derse özgü becerilerin
ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Tablo 3. 9-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları
SAYFA
KAZANIM ÖLÇME ARACI
NUMARASI
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 27
9.1.2.1. Canlıların yapısını oluşturan organik ve inorganik bileşikleri açıklar. Kelime İlişkilendirme Testi 29
Yapılandırılmış Grid 31
Performans Görevi 33
9.1.2.2. Lipit, karbonhidrat, protein, vitamin, su ve minerallerin sağlıklı
Proje 37
beslenme ile ilişkisini kurar.
Açık Uçlu Soru 45
Kelime İlişkilendirme Testi 49
9.SINIF 9.2.1.2. Hücresel yapıları ve görevlerini açıklar. Çalışma Kâğıdı 51
54
Kavram Haritası
Çalışma Kâğıdı 56
9.2.1.3. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar. Performans Görevi 60
Çalışma Kâğıdı 64
Kelime İlişkilendirme Testi 66
9.3.2.1. Canlıların sınıflandırılmasında kullanılan âlemleri ve bu âlemlerin
Yapılandırılmış Grid 68
genel özelliklerini açıklar.
Performans Görevi 71
20