Page 20 - Biyoloji Sınıf İçi Değerlendirme
P. 20

BİYOLOJİ        SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME




                  2. ÇALIŞMANIN AMACI




             Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
             ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:

             •  Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
               konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
             •  Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
               puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
               kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
             •  Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
               dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
             Bu amaçlar doğrultusunda biyoloji dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde 20
             kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı
             olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve
             çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun
             yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen
             ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması
             ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik
             edeceği düşünülmektedir. Ölçme araçlarının geliştirilmesinde kazanımlara ek olarak bazı durumlarda kaza-
             nım açıklamaları da dikkate alınmıştır. 9-12. sınıflarda seçilen kazanımların ve geliştirilen ölçme araçlarının
             listesi Tablo 3'te sunulmuştur.


             Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
             hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
             bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
             eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri gibi derse özgü becerilerin
             ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.



             Tablo 3. 9-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları
                                                                                                 SAYFA
                                     KAZANIM                               ÖLÇME ARACI
                                                                                               NUMARASI
                                                                       Tanılayıcı Dallanmış Ağaç    27
                  9.1.2.1. Canlıların yapısını oluşturan organik ve inorganik bileşikleri açıklar.  Kelime İlişkilendirme Testi  29
                                                                       Yapılandırılmış Grid         31
                                                                       Performans Görevi            33
                  9.1.2.2.  Lipit,  karbonhidrat,  protein,  vitamin,  su  ve  minerallerin  sağlıklı
                                                                       Proje                        37
                  beslenme ile ilişkisini kurar.
                                                                       Açık Uçlu Soru               45
                                                                       Kelime İlişkilendirme Testi  49
                9.SINIF  9.2.1.2. Hücresel yapıları ve görevlerini açıklar.  Çalışma Kâğıdı         51

                                                                                                    54
                                                                       Kavram Haritası
                                                                       Çalışma Kâğıdı               56
                  9.2.1.3. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar.  Performans Görevi  60
                                                                       Çalışma Kâğıdı               64
                                                                       Kelime İlişkilendirme Testi  66
                  9.3.2.1. Canlıların sınıflandırılmasında kullanılan âlemleri ve bu âlemlerin
                                                                       Yapılandırılmış Grid         68
                  genel özelliklerini açıklar.
                                                                       Performans Görevi            71
        20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25