Page 91 - Biyoloji Sınıf İçi Değerlendirme
P. 91

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI




                  SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 6



                                               3. Soru:
                                               Bu soruda öğrencilerin özelliğin dişi ve erkek bireylerde ortaya çıkma
                                               olasılığını doğru bilmeleri ve verdikleri cevabın gerekçesini belirtmele-
                                               ri beklenmektedir. Bu bağlamda sorunun değerlendirilmesi aşağıdaki
                                               gibi oluşturulmuştur.
                                               -Olasılığın hayır olarak cevaplanması 1 puan,
                                               -Gerekçelendirmenin doğru açıklanması 2 puan’dır.
                                               Örnek Cevap 1: (Tam puan = 3 puan)


                                               “Soyağacında verilen özellik otozomal olduğundan erkek ve dişilerde
                                               görülme şansı eşittir. Çünkü otozomlar dişi ve erkek bireylerde tam
                                               homolog olduğundan her özellik iki alelle belirlenir.”
                                               Örnek Cevap 2: (1 puan)
                                               “Özelliğin erkek ve dişilerde görülme şansı eşittir.”

                                               4. Soru:

                                               Bu soruda öğrencilerin Punnett karesini doğru kullanarak çaprazlama
                                               sonucu  dünyaya  gelecek  çocuğun  fenotip  olasılığını  hesaplamaları
                DEĞERLENDİRME
                                               beklenmektedir.  Bu  bağlamda  sorunun  değerlendirilmesi  aşağıdaki
                                               gibi oluşturulmuştur.

                                               - Punnett karesinde erkek ve dişi gametlerin kesişimleri ile oluşacak
                                               bireylerin genotipinin doğru yazılması 1 puan,
                                               - 3. çocuklarının baskın fenotipli olma olasılığının doğru hesaplanması
                                               1 puan’dır.
                                               Örnek Cevap 1: (Tam puan = 2 puan)


                                               3. çocuklarının baskın fenotipli olma olasılığı,

                                               1/4 + 2/4 = 3/4

                                               Örnek Cevap 2: (1 puan)

                                               3.  çocuklarının  baskın  fenotipli  olma
                                               olasılığı,

                                               1/4 + 2/4 = 3/4


                                               1, 2 ve 3. soruları doğru yanıtlayamayan öğrencilerin “Otozomal Ka-
                                               lıtım”  ile ilgili eksik öğrenmelerini veya kavram yanılgılarını gidermek
                                               için konu tekrarı yapmaları önerilir.


                                               4.  soruyu  doğru  yanıtlayamayan  öğrencilerin “Otozomal Kalıtım” ile
                                               bağlantılı olan olasılık ilkelerinin çaprazlama sorularında uygulanması
                GERİ BİLDİRİM                  ve Punnett karesinin oluşturulması ile ilgili eksik öğrenmelerini veya
                                               kavram yanılgılarını gidermek için konu tekrarı yapmaları önerilir.


                                               Sınıf genelinde öğrenme eksikliğinin veya kavram yanılgılarının göz-
                                               lemlenmesi durumunda öğretmen tarafından “Otozomal Kalıtım” ko-
                                               nusunun tekrar edilmesi ve tespit edilen kavram yanılgılarının gideril-
                                               mesi gerekmektedir.

                                                                                                              91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96