Page 90 - Biyoloji Sınıf İçi Değerlendirme
P. 90
BİYOLOJİ SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 6
DERS BİYOLOJİ
SINIF 10
ÜNİTE Kalıtımın Genel İlkeleri
KONU Kalıtım ve Biyolojik Çeşitlilik
KAZANIM 10.2.1.1. Kalıtımın genel esaslarını açıklar.
Kazanım Açıklaması b. Monohibrit, dihibrit ve kontrol çaprazlamaları, eş baskınlık, çok alelli-
lik (Kan gruplarıyla ilişkilendirilir.) örnekler üzerinden işlenir. Eksik bas-
kınlık ve pleiotropizme girilmez.
ç. Soyağacı örneklerle açıklanır.
KAZANIMIN BİLİŞSEL DÜZEYİ Anlama
ÖNERİLEN SÜRE 15 Dakika
ÖLÇME ARACI Çalışma Kâğıdı
Öğrencilerden, soyağacını inceleyerek “Otozomal Kalıtım” ile ilgili ve-
ÖĞRENCİDEN BEKLENEN
rilen soruları cevaplamaları beklenir.
1. Soru:
Bu soruda öğrencilerin ifadenin doğruluğunu değerlendirmeleri ve ver-
dikleri cevapların gerekçelerini belirtmeleri beklenmektedir. Bu bağ-
lamda sorunun değerlendirilmesi aşağıdaki gibi oluşturulmuştur.
-İfadeye katılma durumunun doğru değerlendirilmesi 1 puan,
-Gerekçelendirmenin doğru açıklanması 2 puan’dır.
Örnek Cevap 1: (Tam puan = 3 puan)
“Özelliğin kalıtımı baskın alel ile geçekleşmektedir.” ifadesine katılı-
yorum. Çünkü IV ve V numaralı bireyler çekinik özellikte olsaydı VIII
numaralı baskın çocukları olamazdı. Çekinik ebeveynler baskın aleli
taşımadıkları için baskın özellikte çocukları olamaz. IV ve V numaralı
bireyler bu özellik bakımından heterozigot baskın genotipe sahiptir. Bu
sayede baskın ve çekinik özellikte çocukları dünyaya gelmiştir.”
Örnek Cevap 2: (1 puan)
“Özelliğin kalıtımı baskın alel ile geçekleşmektedir ifadesine katılıyorum.”
DEĞERLENDİRME
2. Soru:
Bu soruda öğrencilerin soyağacında numaralandırılmış bireylerin ge-
notipini doğru yazması beklenmektedir.
Doğru yazılan her genotip için öğrenci 1 puan alacaktır.
Soyağacında sekiz tane numaralandırılmış birey bulunduğundan top-
lam alınabilecek puan 8’dir.
90