Page 90 - Biyoloji Sınıf İçi Değerlendirme
P. 90

BİYOLOJİ        SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME





              SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 6



             DERS                           BİYOLOJİ

             SINIF                          10

             ÜNİTE                          Kalıtımın Genel İlkeleri
             KONU                           Kalıtım ve Biyolojik Çeşitlilik
             KAZANIM                        10.2.1.1. Kalıtımın genel esaslarını açıklar.
             Kazanım Açıklaması             b. Monohibrit, dihibrit ve kontrol çaprazlamaları, eş baskınlık, çok alelli-
                                            lik (Kan gruplarıyla ilişkilendirilir.) örnekler üzerinden işlenir. Eksik bas-
                                            kınlık ve pleiotropizme girilmez.
                                            ç. Soyağacı örneklerle açıklanır.
             KAZANIMIN BİLİŞSEL DÜZEYİ      Anlama
             ÖNERİLEN SÜRE                  15 Dakika

             ÖLÇME ARACI                    Çalışma Kâğıdı
                                            Öğrencilerden, soyağacını inceleyerek “Otozomal Kalıtım” ile ilgili ve-
             ÖĞRENCİDEN BEKLENEN
                                            rilen soruları cevaplamaları beklenir.
                                            1. Soru:
                                            Bu soruda öğrencilerin ifadenin doğruluğunu değerlendirmeleri ve ver-
                                            dikleri  cevapların  gerekçelerini  belirtmeleri  beklenmektedir.  Bu  bağ-
                                            lamda sorunun değerlendirilmesi aşağıdaki gibi oluşturulmuştur.
                                            -İfadeye katılma durumunun doğru değerlendirilmesi 1 puan,
                                            -Gerekçelendirmenin doğru açıklanması 2 puan’dır.


                                            Örnek Cevap 1: (Tam puan = 3 puan)
                                            “Özelliğin kalıtımı baskın alel ile geçekleşmektedir.” ifadesine katılı-
                                            yorum. Çünkü IV ve V numaralı bireyler çekinik özellikte olsaydı VIII
                                            numaralı baskın çocukları olamazdı. Çekinik ebeveynler baskın aleli
                                            taşımadıkları için baskın özellikte çocukları olamaz. IV ve V numaralı
                                            bireyler bu özellik bakımından heterozigot baskın genotipe sahiptir. Bu
                                            sayede baskın ve çekinik özellikte çocukları dünyaya gelmiştir.”
                                            Örnek Cevap 2: (1 puan)
                                            “Özelliğin kalıtımı baskın alel ile geçekleşmektedir ifadesine katılıyorum.”
             DEĞERLENDİRME
                                            2. Soru:
                                            Bu soruda öğrencilerin soyağacında numaralandırılmış bireylerin ge-
                                            notipini doğru yazması beklenmektedir.
                                            Doğru yazılan her genotip için öğrenci 1 puan alacaktır.
                                            Soyağacında sekiz tane numaralandırılmış birey bulunduğundan top-
                                            lam alınabilecek puan 8’dir.

















        90
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95