Page 126 - Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 126
COĞRAFYA SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 14
sahip olması, yeryüzü şekillerinin akışa geçen suyun belirli alanlarda toplanma-
sına neden olacak yapıda olması, bu alanlarda insan faaliyetlerinin yoğunlaşmış
olması gibi etkenler sellerin oluşumunda ve etkilenen insan sayısının fazla olma-
sında etkili olan faktörlerdendir. (6 Puan)
4. Soru:
Aktif volkanik faaliyetler; 1, 3 ve 6 numaralı alanlarda görüldüğünden bu alanlar-
da bu türde doğal faaliyetlerle ilgili can ve mal kaybı yaşanma riski daha yüksektir.
(10 puan)
5. Soru:
Türkiye haritası üzerinde 11 ve 14 numaralı alanlarda heyelan oluşma olasılığı
daha yüksektir. (4 puan)
Bu alanlarda; engebeli arazi koşulları, eğim doğrultusunda uzanmakta olan yamaç
tabakaları ve bu tabakalarda killi kayaçların yer alması, zeminin suya doygun hale
gelmesinde etkili olan yağışlar ve kar erimeleri gibi doğal faktörler ve insan faali-
yetlerinin etkileriyle bu alanlarda heyelan oluşma olasılığı daha yüksektir.
(6 puan)
6. Soru:
Türkiye haritası üzerinde 13 numaralı alanda çığ oluşma riski daha yüksektir.
DEĞERLENDİRME (5 puan)
Çığ, eğimli yamaçlarda tabakalar hâlinde birikmiş olan kar kütlesinin aşağıya doğ-
ru hızla hareket etmesiyle oluşur. Dağlık ve engebeli bölgelerde yamaç eğiminin
% 2,5 - 50 civarında ve bitki örtüsünün zayıf olduğu bölgeler bu afetin oluşmasın-
da etkili olmaktadır. (5 puan)
7. Soru:
Afet oluşturabilecek büyüklükte deprem, tsunami, tropikal fırtına ve volkanik
patlama doğa olaylarının tümünün görülme olasılığı yüksek olduğu alanlar 1 ve 6
numaralı alanlardır. (10 Puan)
8. Soru:
Tsunami; deprem, volkanik faaliyetler veya heyelan neticesinde oluşabilmektedir.
(4 puan)
Salgın hastalıklar; sel ve taşkın, deprem, tsunami ve kuraklık sonucunda oluşabil-
mektedir. (2 puan)
Deniz kazaları; şiddetli rüzgârlar ve tropikal fırtınalar sonucunda oluşabilmekte-
dir. (2 puan)
Kaya düşmeleri; depremler, heyelanlar, yamaç erozyonu, sellere dayalı yamaç
dengesinin bozulması gibi etkenler sonucunda oluşabilmektedir. (2 puan)
Değerlendirme sonuçları dikkate alınarak öğrenme eksiklikleri tespit edilen öğren-
cilere “Afetlerin Dağılışı ve Korunma Yolları” konusuna yönelik çalışmalar yapması
önerilir.
GERİ BİLDİRİM
Değerlendirme sonucunda sınıf genelinde öğrenme eksikliğinin tespit edilmesi du-
rumunda ilgili konunun sınıfta tekrar edilmesi önerilir.
126