Page 17 - Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 17

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


                2) Dereceleme Ölçeği
                  Öğrenci çalışmasında gösterilen belirli kavramların, becerilerin,
                  işlemlerin ya da tutumların ne oranda kazanıldığını tespit etmek
                  için kullanılan araçlardır.                                            Hatırlatma
                  Dereceleme  ölçekleri  öğrencinin  performansına  not  vermek
                                                                              Performans dereceleri
                  amacıyla  da  kullanılabilmektedir. Ancak  performans  hakkında
                                                                              belirlenirken rakam değerleri
                  ayrıntılı bilgi sağlamamaktadırlar bu nedenle performansa daya-
                                                                              (4-3-2-1) kullanılabileceği gibi
                  lı değerlendirme yapabilmek için performans görevlerinin ana-
                                                                              performans tanımlayıcıları
                  litik  dereceli  puanlama  anahtarı  kullanılarak  değerlendirilmesi
                  tavsiye edilmektedir.                                       da (mükemmel, iyi, orta,
                  Dereceleme ölçeğinin hazırlanmasına görevin içeriğini de dikka-  geliştirilmesi gerekli) kullanılabilir.
                  te almak kaydıyla beklenen performansta belirtilen hususlar ele
                  alınarak ölçütlerin hazırlanması ile işe başlanmalıdır.



                3) Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubrik)
                  Dereceli puanlama anahtarı; öğrencinin bir kavram, durum veya olaya ilişkin bilgisini ifade etmesi veya
                  bir ödevi yapmasıyla ilişkili olarak öğrencinin yeterlik düzeyini belirlemeye yönelik bir puanlama sistemidir.
                  Dereceli puanlama anahtarı aracılığıyla öğrencilere güçlü ve zayıf yönleri hakkında geri bildirim verilir.
                  Dereceli  puanlama  anahtarlarında  performansın  gerçekleşebileceği  farklı  nitelik  düzeyleri  belirtilmekte
                  ve tanımlanan her performans düzeyi için belirlenen puan verilmektedir. Öğretmenler dereceli puanlama
                  anahtarlarından elde ettikleri sonuçları ayrıntılı olarak inceledikleri, öğrenci başarısının yüksek ya da dü-
                  şük olma nedenlerini sorguladıkları zaman öğrenme-öğretme sürecini uygun şekilde düzenlemiş olurlar.
                  Dereceli puanlama anahtarı;  bütüncül puanlama anahtarı ve analitik puanlama anahtarı olarak ikiye ay-
                  rılır.





                                                   Dereceli Puanlama Anahtarı



                           Bütüncül Puanlama Anahtarı                     Analitik Puanlama Anahtarı


                          Öğretmenin  genel  süreci  veya                 Performans  veya  ürünün  par-
                          ürünü bir bütün olarak ele alıp                 çalarının ayrı ayrı puanlanması
                          parçalarına  ayırmadan  puanla-                 daha sonra da bu ayrı ayrı veri-
                          ması esastır.                                   len puanların toplanarak toplam
                                                                          puanın hesaplanması esastır.




                1.4. Sınıf İçi Değerlendirmede Geri Bildirim

                  Biçimlendirici değerlendirme kapsamında öğrencilere verilen geri bildirim, öğrencilerin mevcut bilgi ve be-
                  cerileri ile o zamana kadar edinmiş olması gereken bilgi ve beceriler arasındaki farkı anlamalarına yardım-
                  cı olur. Öğrencilere sunulan en yararlı geri bildirim, öğrencilere hataları ve eksikleriyle ilgili sunulan bilgiye
                  ek olarak öğrenme eksikliklerini kapatabilmeleri ve performanslarını geliştirmeleri için neler yapabilecekle-
                  rine ilişkin yönlendirmeleri içine alır. Biçimlendirici değerlendirme kapsamında sunulan geri bildirim, bütün
                  öğrencilerin başarabileceğine ilişkin beklenti ve inancı destekler (Boston, 2002; MEB, 2020; Popham,
                  2017). Geri bildirim genel olarak öğretmenler tarafından sunulurken öğrenciler de biçimlendirici
                  değerlendirme kapsamında öz ve akran değerlendirme aracılığıyla önemli bir rol oynarlar.



                                                                                                              17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22