Page 20 - Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 20

COĞRAFYA            SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME



                    2. ÇALIŞMANIN AMACI



          Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel amaca
          bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
          •  Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı konu-
            sunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
          •  Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin pu-
            anlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve kullanımı
            konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
          •  Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlendirme-
            nin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
          Bu amaçlar doğrultusunda coğrafya dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde 22
          kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı olarak
          alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve çalışma kâğıt-
          ları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun yerine kazanıma
          uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen ölçme araçlarının öğret-
          menlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması ve ilgili kazanımların bilişsel
          düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik edeceği düşünülmektedir.
          Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine hem
          de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine bağlı
          olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve eleştirel
          düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse özgü becerilerin
          ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.


          Tablo 3. 9-10-11-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları

                                                                                               SAYFA
                                     KAZANIM                          ÖLÇME ARACI
                                                                                             NUMARASI
                                                                 Kelime İlişkilendirme Testi     28
                     9.1.1. Doğa ve insan etkileşimini örneklerle açık-
                     lar.                                        Performans Görevi               30
                                                                 Kavram Haritası                 34

                                                                 Kelime İlişkilendirme Testi     36
                     9.1.2. Coğrafyanın konularını ve bölümlenmesi-
                     ni açıklar.                                 Kavram Haritası                 38
                                                                 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç       40

                     9.1.5. Koordinat sistemini kullanarak zaman ve   Çalışma Kağıdı             42
                     yere  ait  özellikler  hakkında  çıkarımlarda  bulu- Kavram Haritası        46
                     nur.
                9. SINIF                                         Yapılandırılmış Grid            48
                                                                                                 51
                                                                 Performans Görevi
                     9.1.8.  Haritalarda  yer  şekillerinin  gösteriminde
                     kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.    Tanılayıcı Dallanmış Ağaç       56
                                                                 Yapılandırılmış Grid            58
                                                                 Kavram Haritası                 61
                     9.1.11. İklim elemanlarının oluşumunu ve dağı-
                     lışını açıklar.                             Proje                           63
                                                                 Performans Görevi               68
                                                                 Yapılandırılmış Grid            72
                     9.2.1. Yerleşmelerin gelişimini etkileyen faktörleri
                     analiz eder.                                Çalışma Kağıdı                  75
                                                                 Kelime İlişkilendirme Testi     77


        20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25