Page 20 - Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 20
COĞRAFYA SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
2. ÇALIŞMANIN AMACI
Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel amaca
bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
• Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı konu-
sunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
• Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin pu-
anlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve kullanımı
konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
• Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlendirme-
nin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
Bu amaçlar doğrultusunda coğrafya dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde 22
kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı olarak
alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve çalışma kâğıt-
ları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun yerine kazanıma
uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen ölçme araçlarının öğret-
menlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması ve ilgili kazanımların bilişsel
düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik edeceği düşünülmektedir.
Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine hem
de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine bağlı
olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve eleştirel
düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse özgü becerilerin
ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Tablo 3. 9-10-11-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları
SAYFA
KAZANIM ÖLÇME ARACI
NUMARASI
Kelime İlişkilendirme Testi 28
9.1.1. Doğa ve insan etkileşimini örneklerle açık-
lar. Performans Görevi 30
Kavram Haritası 34
Kelime İlişkilendirme Testi 36
9.1.2. Coğrafyanın konularını ve bölümlenmesi-
ni açıklar. Kavram Haritası 38
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 40
9.1.5. Koordinat sistemini kullanarak zaman ve Çalışma Kağıdı 42
yere ait özellikler hakkında çıkarımlarda bulu- Kavram Haritası 46
nur.
9. SINIF Yapılandırılmış Grid 48
51
Performans Görevi
9.1.8. Haritalarda yer şekillerinin gösteriminde
kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar. Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 56
Yapılandırılmış Grid 58
Kavram Haritası 61
9.1.11. İklim elemanlarının oluşumunu ve dağı-
lışını açıklar. Proje 63
Performans Görevi 68
Yapılandırılmış Grid 72
9.2.1. Yerleşmelerin gelişimini etkileyen faktörleri
analiz eder. Çalışma Kağıdı 75
Kelime İlişkilendirme Testi 77
20