Page 13 - Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 13

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


                2) Kısa Cevaplı Sorular
                  Kısa cevaplı sorulara verilecek cevaplar, tek bir sözcük ya da sayıdan oluşabilir. Dolayısıyla hem sunulan
                  cevap çok kısadır hem de puanlama çok az zaman almakla birlikte nesneldir. Bunun bir sonucu olarak
                  kısa cevaplı sorular, her eğitim düzeyindeki öğrencilere uygulanabilir niteliktedir.

                3) Doğru / Yanlış Soruları
                  Öğrencilerden verilen bir önermenin doğru ya da yanlış olduğuna ilişkin yargılarını belirtmelerinin istendiği
                  sorular doğru yanlış sorularıdır. Doğru yanlış sorularının en önemli dezavantajı, öğrencilerin tahminle doğ-
                  ru cevabı bulma oranlarının %50 olmasıdır. Bu durum bu soruların şans başarısını artırmaktadır.

                4) Eşleştirme Soruları
                  Birbiriyle ilgili olan ve iki grup halinde verilen bilgi ögelerinin eşleştirilmesini içeren soru türüdür. Eşleşti-
                  rilmesi istenen bilgi grupları; terimler ve onların tanımları, semboller ve onların adları biçiminde olabilir.

                5) Açık Uçlu Sorular

                  Açık uçlu sorularda öğrencilerden belirtilen bir durumla ilgili bildiklerini yazılı olarak sunmaları beklenir.
                  Açık uçlu sorularda cevabın içeriği, niteliği ve uzunluğu bakımından yanıtlayıcı serbest bırakılır. Bu soru
                  türleri, öğrencilerin yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme gibi üst düzey zihinsel özellikle-
                  rinin ölçülmesine olanak sağlar.

                1.3.2. Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntemleri


                1) Performans Görevi
                  Öğrencilerin bir konudaki bilgilerini, becerilerini, anlama düzeylerini ve düşünme alışkanlıklarını yansıt-
                  malarına olanak sağlayan çeşitli durumların oluşturulduğu değerlendirme amaçlı çalışmalara performans
                  görevleri denir.

                                                                        Performans görevleri aracılığıyla hem ürün
                   Performans  görevleri,  öğrenmeyi
                                                                        hem de süreç değerlendirilir ve performans
                   pekiştirme  amacıyla  öğrencilerin                   görevleri  öğrencilerin  üst  düzey  zihinsel

                   sahip  oldukları  bilgi  ve  becerileri              özelliklerinin geliştirilmesi ve ölçülmesinde
                                                                        sıklıkla kullanılır. Performans görevleri, öğ-
                   kullanarak günlük hayatla ilişkilen-                 renmeyi  pekiştirme  amacıyla  öğrencilerin
                   dirilmiş  bir  ürün  ortaya  koymaları               sahip oldukları bilgi ve becerileri kullanarak
                                                                        günlük hayatla ilişkilendirilmiş bir ürün orta-
                   esasına  dayanan  uygulamalardır.
                                                                        ya koymaları esasına dayanan uygulama-
                                                                        lardır.


                  Performans görevleri, bireysel yapılabileceği gibi grup çalışması şeklinde de yapılabilir. Grup çalışması,
                  öğrencilerin sosyal, iletişim ve iş birliği becerilerinin gelişimine olanak sağlar.


                  Eğitim-öğretim faaliyetlerinde öğrencilere birtakım performans görevleri verilebilmektedir. Performans gö-
                  revlerine örnek olarak

                  •  yaratıcı performanslar (sergi, dergi, gazete, pano, tarih şeridi, rol oynama vb.),
                  •  yazılı görevler (araştırma raporu, makale, kompozisyon, açık uçlu soruları cevaplama, çalışmalar vb.),
                  •  sunumlar,
                  •  sınıf dışı çalışmalar (işlenecek konu hakkında bilgi toplama, metin okuma, görüşme yapma, etkinlikte
                    kullanılacak materyalleri hazırlama vb.) gibi etkinlikler gösterilebilir.


                                                                                                              13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18