Page 10 - Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 10

COĞRAFYA            SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME


               •  Öğrencilere öz ve akran değerlendirme bilinci kazandırarak öğrenci ve öğretmenlerin yansıtma becerilerini
                 geliştirir.
               •  Aile ve öğretmen arasındaki iş birliğini geliştirir.
               •  Geri bildirimlerle ailenin de öğrencinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar.
               •  Her öğrencinin uygun geri bildirimlerle desteklenmesi hâlinde gelişebileceği fikrini destekler.


             Biçimlendirici değerlendirme aşağıda belirtilen öğrenme ortamlarında belirgin bir biçimde açığa çık-
             maktadır (MEB, 2020):


               •  Ezber ve tekrar yerine değerlendirmenin yöntemi ve içeriği hususunda özgünlüğe ve derinliğe odakla-
                 nan,
               •  Öğrenciler için önemli kararlar almada iyi hazırlanmış ama sınırlı miktarda düzey belirleyici değerlendir-
                 meler içeren,
               •  Öğrencilere öğrenmelerini gösterme ve geliştirme fırsatı sunan etkinlik ve görevler içeren,
               •  Düzey belirleyici değerlendirme öncesinde öğrencilerin kendine güven ve yeterliklerini geliştiren,
               •  Sistematik ve yapıcı geri bildirim bakımından zengin olan,
               •  Düzenli  ve  sürekli  olarak  öğrenciye  durumunu  bildiren  yapılandırılmamış  (sözlü,  anlık)  geri  bildirim
                 bakımından zengin olan,
               •  Öğrencilerin kendi öğrenmelerinde sorumluluk almasına ve kendi ile akranlarının gelişimlerinin değer-
                 lendirilmesine imkân sağlayan.

             Biçimlendirici değerlendirme etkinlikleri tasarlanırken aşağıdaki konuların mümkün olduğunca dik-
             kate alınması gerekmektedir (MEB, 2020):


               •  Biçimlendirici değerlendirme etkinliklerinin açık ve anlaşılır hedefleri olmalıdır böylece öğrencilerin et-
                 kinliklere katılımları ve rolleri daha iyi belirlenmiş olur.
               •  Konuya özgü, yapıcı, hızlı ve kolayca geri bildirime imkân sağlayacak şekilde etkinlikler tasarlanmalıdır.
               •  Öğrencilerin  performansları  veya  görevleriyle  ilgili  öğretmenleri  veya  akranlarıyla  konuşmalarına  ve
                 tartışmalarına imkân sağlayacak yollar / süreçler düşünülmelidir.
               •  Öğrencilerin güçlü olduğu ve geliştirmesi gereken hususlara ilişkin öğrencilere geri bildirimler sunulmalı
                 ve öğrencilerin beklenen durum ile mevcut durum arasındaki boşluğu doldurmalarına olanak sağlan-
                 malıdır.
               •  Akran değerlendirme, akrandan geri bildirim alma ve öz değerlendirme yapma olanakları öğrencilere
                 verilmelidir.


             Sınıf içinde biçimlendirici değerlendirme tekniklerinin kullanılmasına dönük çok sayıda gerekçe var-
             dır (Cullinane, 2011; Shepard ve diğerleri, 2020):




                                                   Düşünme  becerilerini  aktif  hâle  getirmekle  birlikte  öğrencilerin
                                                   öğrenme sürecinde aktif rol almalarını sağlar.

                                                   Geri bildirim almalarını ve ilgili geri bildirimleri gelişim amacıyla
               Sınıf içi biçimlendirici
                                                   kullanmalarını sağlar.
               değerlendirmenin
                                                   Bilimsel fikirleri yeni durumlara uyarlayıp ilgili durumlarda kulla-
               öğrencilere sağladıkları
                                                   nabilme durumlarını geliştirir.


                                                   Derse aktif bir biçimde katılmalarını ve düşüncelerini sınıf arka-
                                                   daşlarıyla paylaşmalarını sağlar.


        10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15