Page 7 - Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 7

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



                     1. GİRİŞ


                Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik değişimler meydana getirme sürecidir (Er-
                türk, 1972). Eğitimin sınıf içinde vücut bulan hâli olan öğretme-öğrenme süreci, öğretmenlerden öğrencilere
                bilgi aktarımı olarak tanımlanabilir. Öğretim, öğrencilere öğretmen tarafından belli öğretim yöntem ve teknik-
                leri kullanılarak istendik bilgi ve becerilerin kazandırılması veya istenmeyen bilgi ve becerilerin değiştirilmesi
                olarak tanımlanabilir (Clarke, 2012; Houston ve Thompson, 2017; Munna ve Kalam, 2021). Öğretme-öğren-
                me süreci, temel olarak beş adımdan oluşmaktadır (Mehrens ve Lehmann, 1991):
                •  Amaçların ve öğretim hedeflerinin belirlenmesi,
                •  Öğretimin içeriğinin belirlenmesi,
                •  Uygun öğretim yönteminin belirlenmesi,
                •  Öğretimin gerçekleştirilmesi,

                •  Sonuçların ölçülmesi ve geri bildirim sunulması.
                Beşinci adım olan ölçme ve değerlendirme bir sistemin sağlıklı bir biçimde işleyip işlemediğine ilişkin fikir
                sahibi olmamızı sağlar. Çünkü ölçme ve değerlendirmenin temel amacı, bir şeyin niteliği veya değeri hak-
                kında yargıda bulunmaktır. Bu amaç gerçekleştirilirken tanımlamaya çalıştığımız şey yalnızca öğrencilerin
                neler yapabildikleri değildir. Değerlendirmenin amacı bunun ötesine geçmekte ve değerlendirme yoluyla
                “Öğrencilerin  başarı  düzeyi  nasıldır?,  Performansları  nasıldır?,  Öğrenciler  yeterince  öğrenmişler  midir?,
                Ortaya koydukları çalışmalar ve ürünler yeterince iyi midir?” sorularına cevap verilmeye çalışılmaktadır.
                Çünkü değerlendirme, bir “karar verme süreci” olmakla birlikte değerlendirmenin tek bir yargıya indirgenme-
                si değerlendirme sürecini sığ bir hâle getirmektedir (CERI, 2008; Clarke, 2012; Ebel ve Frisbie, 1991). So-
                nuç olarak ölçme ve değerlendirme, veri toplama ve karar verme süreçlerini içine almaktadır. Clarke
                (2012) ölçme ve değerlendirme türlerini Tablo 1’deki gibi sınıflandırmıştır.

                Tablo 1. Ölçme ve Değerlendirme Türleri

                                                              Geniş ölçekli değerlendirme
                                        Sınıf içi                                                Seçme amaçlı
                                                         Ulusal izleme ve    Uluslararası izleme ve
                                     değerlendirme                                              merkezi sınavlar
                                                         değerlendirme        değerlendirme
                                                                                               Belli bir eğitim kade-
                                                       Belli sınıf ve yaş düzey-  Belli sınıf ve yaş düzey-
                                                                                              mesinden bir başkası-
                                 Sınıf içi öğretime anlık geri   lerinde eğitim sisteminin   lerinde eğitim sistemleri-
                    Amaç                                                                       na geçecek öğrenci-
                                    bildirim sağlamak  bütününe, izleme amacıyla   ne ilişkin karşılaştırmalı
                                                                                               leri seçmek veya iş
                                                       geri bildirim sağlamak  geri bildirim sağlamak
                                                                                               gücüne yerleştirmek
                                                       Her 3-5 yıl gibi düzenli   Her 3-5 yıl gibi düzenli   Yıllık veya yılda birkaç
                     Sıklık             Günlük
                                                            aralıklarla         aralıklarla          kez
                                                       Belli bir sınıf ya da yaş   Belli bir sınıf ya da yaş
                                                                                                Sınava girebilecek
               Değerlendirilen grup  Bütün öğrenciler   düzeyinde belirlenen   düzeyinde belirlenen
                                                                                                bütün öğrenciler
                                                            örneklem            örneklem
                                  Gözlemden, kâğıt-kalem                     Genellikle çoktan   Genellikle çoktan seç-
                                                      Genellikle çoktan seçmeli
                    Format         testlerine kadar değiş-                 seçmeli ve kısa cevaplı   meli ve kompozisyon
                                                       ve kısa cevaplı sorular
                                        mekte                                    sorular          tipi sorular
                   Müfredatın      Bütün konu alanları  Genellikle birkaç konu   Genellikle bir veya iki   Temel konu alanlarını
                   kapsamı                                alanıyla sınırlı   konu alanıyla sınırlı  kapsar.
               Öğrencilerden başka   Evet ancak öğretim süre-
                                                          Genellikle evet         Evet             Nadiren
              veriler toplanıyor mu?  cinin bir bölümü olarak
                                                                            Genellikle istatistiksel   Basitten karmaşık tek-
                                    Genellikle basit ve   Basitten karmaşık teknikle-
                   Puanlama                                               olarak karmaşık teknikler   niklere kadar çeşitlilik
                                        informel      re kadar çeşitlilik gösterir.
                                                                                kullanılır.        gösterir.


                                                                                                              7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12