Page 87 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 87
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 2
DERS FELSEFE
SINIF 11
ÜNİTE MÖ 6. Yüzyıl- MS 2. Yüzyıl Felsefesi
KONU MÖ 6. Yüzyıl- MS 2.Yüzyıl Felsefesinin Karakteristik Özellikleri
KAZANIM 11.1.2. MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açıklar.
Kazanım Açıklaması c) Platon ve Aristoteles’in varlık, bilgi ve değer anlayışları ele alınır.
KAZANIMIN Anlama
BİLİŞSEL DÜZEYİ
ÖNERİLEN SÜRE 25 Dakika
ÖLÇME ARACI Çalışma Kâğıdı
Öğrencilerden “Platon ve Aristoteles’in varlık, bilgi ve değer anlayışları” ile ilgili
ÖĞRENCİDEN
BEKLENEN olarak; Platon ve Aristoteles’in varlık, bilgi ve değer anlayışlarını ve bu anlayışların
ortak ve farklı yönlerini tablonun ilgili yerlerini doldurmaları beklenmektedir.
Filozofların anlayışları ile ilgili vereceğiniz doğru cevap (1) puan, ortak ve farklı
yönleri ile ilgili doğru cevap (2) puan olarak değerlendirilecektir. Bütün bölümleri
doğru cevaplayan öğrencinin alacağı toplam puan (18) olacaktır.
VARLIK ANLAYIŞI
Platon’un Varlık Anlayışı: Gerçek varlık değişmeyen, akılla kavranabilen idealardır. İdealar duyusal dünyanın
dışındadır.
Aristoteles’in Varlık Anlayışı: İdealar, varlıkların içinde bulunan ve varlığı o varlık yapan özlerdir. Varlığın mad-
di, formel, fail ve ereksel olmak üzere dört nedeni vardır.
Ortak Yönleri Farklı Yönleri
Platon, ideaları ayrı bir evrende kabul eder. Aristo-
Varlık ‘idea’dır. Gerçek varlık maddi cinsten değil dü- teles’e göre idealar ayrı bir evrende değil, varlıkların
şünce cinsindendir. içindedir ve varlığa şekil verirler. Aristoteles bu yönüy-
le realizmi temsil eder.
BİLGİ ANLAYIŞI
Platon’un Bilgi Anlayışı: Bilgi hatırlamadır. Doğru bilgi ideaların bilgisidir ve ruh idealar dünyasında yaşarken
bu bilgiyi akıl yoluyla edinmiştir. Fenomenler dünyasının bilgisi duyularla elde edilir ve yanıltıcıdır.
DEĞERLENDİRME Aristoteles’in Bilgi Anlayışı: Bilmek duyular ve akıl yürütme yoluyla gerçekleşir. Bilgi, tümel önermelerle tikel
önermeler arasında akıl yürütmeyle kurulur, ilgili olduğu nesneyle aynıdır ve onun nedenlerinin bilgisidir.
Ortak Yönleri Farklı Yönleri
Platon, bilginin hatırlama olduğunu ifade ederken Aris-
Bilginin kaynağı akıldır. Bu anlamda her iki filozof da toteles, bilginin akıl yürütme yoluyla sonradan edinil-
rasyonalisttir.
diğini savunur.
DEĞER ANLAYIŞI ( Ahlak, Sanat, Siyaset)
Platon’un Değer Anlayışı: Bütün ideaların en üstünde yer alan “İyi idea”sının bilgisine ulaşmak için erdemli,
adil ve doğru olmak gerekir.
Sanat taklittir ve gerçek sanat ideanın taklidiyle mümkündür.
Siyaset felsefesi düşüncesini insanların istek ve ihtiyaçlarının doğal bir sonucu olarak oluşturduğu “devlet”
düşüncesiyle açıklar.
Aristoteles’in Değer Anlayışı: Erdemli olmak orta yolu bulmak yani ölçülü olmaktır. ‘Altın orta’ olarak ifade
edilen görüşü iki aşırı uç arasında olabilmeyi ifade eder.
Sanatın doğanın bir taklidi olduğunu ifade eder.
Siyaset anlayışında devletin insanın toplumsallığının bir sonucu olarak oluştuğunu savunur.
Ortak Yönleri Farklı Yönleri
Ahlaki eylemin amacı mutluluktur. Platon’a göre gerçek sanat ideaların taklidi, Aristote-
Sanat, taklit sonucu oluşur.
Devlet, doğal bir kurumdur. les’e göre doğanın taklididir.
87