Page 12 - MAtematik sınıf içi değerlendirme
P. 12

MATEMATİK           SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME




             Sınıf içi değerlendirme kapsamında kullanılan ölçme araçlarına dayalı yapılan başka bir sınıflamaya göre
             ise ölçme değerlendirme ikiye ayrılmaktadır. Bunlar geleneksel ve alternatif (tamamlayıcı) ölçme değer-

             lendirmedir. Geleneksel ölçme değerlendirme, hem ölçme aracının hem de uygulama süreçlerinin stan-
             dardize edildiği ve karşılaştırılabilir sonuçlar elde edebilmek için hep aynı biçimde uygulanan ve puanlanan
             testlerden oluşmaktadır. Geleneksel ölçme değerlendirme kapsamında; çoktan seçmeli sorular, kısa cevaplı
             sorular, doğru-yanlış soruları, eşleştirme soruları ve açık uçlu sorular kullanılmaktadır.


                                                                     Kutlu (2006)’ya göre geleneksel ölçme de-
                Alternatif  ölçme  değerlendirme                     ğerlendirme  öğrencilerin  problem  çözme,
                araçları       kullanılarak        öğrencile-        eleştirel  düşünme,  araştırma  yapma  ve
                                                                     yaratıcı  düşünme  gibi  üst  düzey  zihinsel
                rin  üst  düzey  zihinsel  özellikle-                özelliklerini  ölçmede  yetersiz  kalmaktadır.
                re  ulaşma  düzeyleri  belirlenebilir.               Bu nedenle öğrencilerin üst düzey zihinsel
                                                                     özelliklere ulaşmada ne düzeyde olduğunu
                                                                     belirlemek amacıyla alternatif ölçme değer-
                                                                     lendirme araçlarının kullanılmasının uygun
             olacağı düşünülmektedir. Tablo 2’de geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yöntemleri sunulmakta,
             tabloyu takip eden kısımda ise geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin detaylarına yer
             verilmektedir (Aksu, 2013; MEB, 2020).

             Tablo 2. Geleneksel ve Alternatif (Tamamlayıcı-Otantik) Ölçme Değerlendirme Yöntemleri

                        Geleneksel ölçme değerlendirme yöntemleri   Alternatif (tamamlayıcı) ölçme değerlendirme yöntemleri

                    •  Çoktan seçmeli sorular                    •  Performans görevi
                    •  Kısa cevaplı sorular                      •  Öğrenci ürün dosyası (portfolyo)
                    •  Doğru yanlış soruları                     •  Kavram haritası
                    •  Eşleştirme soruları                       •  Yapılandırılmış grid
                    •  Açık uçlu sorular                         •  Tanılayıcı dallanmış ağaç
                                                                 •  Kelime ilişkilendirme testi
                                                                 •  Proje

                                                                 •  Poster
                                                                 •  Öz değerlendirme
                                                                 •  Akran ve/veya grup değerlendirmesi
             Yukarıda bahsedilen alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, poster ve
             projelerin değerlendirilmesinde aşağıdaki puanlama araçları kullanılabilir:

               •  Kontrol listesi
               •  Dereceleme ölçeği
               •  Dereceli puanlama anahtarı

             1.3.1. Geleneksel Ölçme Değerlendirme Yöntemleri


             1) Çoktan seçmeli sorular
               Bir sorunun cevabının, öğrenciye sunulan seçenekler arasından seçilerek belirlenmesini gerektiren soru-
               lara seçmeli sorular denir. Seçenek sayısı ikiden fazla olduğunda ise bu tür sorular çoktan seçmeli sorular
               olarak adlandırılır. Çoktan seçmeli sorularda öğrenciden beklenen, soru kökünü okuyup sorunun cevabını
               düşünmesi ve bulduğu cevabı seçip işaretlemesidir. Çoktan seçmeli sorular zaman kazandırdığından ve
               ekonomik olduğundan eğitimde en yaygın kullanılan ölçme değerlendirme yöntemleri arasındadır.


        12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17