Page 17 - MAtematik sınıf içi değerlendirme
P. 17

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


             2) Dereceleme ölçeği
               Öğrenci çalışmasında gösterilen belirli kavramların, becerilerin,
               işlemlerin ya da tutumların ne oranda kazanıldığını tespit etmek
               için kullanılan araçlardır.                                           Hatırlatma
               Dereceleme  ölçekleri  öğrencinin  performansına  not  vermek
                                                                            Performans dereceleri
               amacıyla  da  kullanılabilmektedir. Ancak  performans  hakkında
                                                                            belirlenirken rakam değerleri
               ayrıntılı bilgi sağlamamaktadırlar, bu nedenle performansa da-
                                                                            (4-3-2-1) kullanılabileceği gibi
               yalı değerlendirme yapabilmek için performans görevlerinin ana-
                                                                            performans tanımlayıcıları
               litik  dereceli  puanlama  anahtarı  kullanılarak  değerlendirilmesi
               tavsiye edilmektedir.                                        da (mükemmel, iyi, orta,
               Dereceleme ölçeğinin hazırlanmasına görevin içeriğini de dikka-  geliştirilmesi gerekli) kullanılabilir.
               te almak kaydıyla beklenen performansta belirtilen hususlar ele
               alınarak ölçütlerin hazırlanması ile işe başlanmalıdır.



             3) Dereceli puanlama anahtarı (rubrik)
               Dereceli puanlama anahtarı, öğrencinin bir kavram, durum veya olaya ilişkin bilgisini ifade etmesi veya
               bir ödevi yapmasıyla ilişkili olarak öğrencinin yeterlik düzeyini belirlemeye yönelik bir puanlama sistemidir.
               Dereceli puanlama anahtarı aracılığıyla öğrencilere güçlü ve zayıf yönleri hakkında geri bildirim verilir.
               Dereceli  puanlama  anahtarlarında  performansın  gerçekleşebileceği  farklı  nitelik  düzeyleri  belirtilmekte
               ve tanımlanan her performans düzeyi için belirlenen puan verilmektedir. Öğretmenler dereceli puanlama
               anahtarlarından elde ettikleri sonuçları ayrıntılı olarak inceledikleri, öğrenci başarısının yüksek ya da dü-
               şük olma nedenlerini sorguladıkları zaman öğrenme-öğretme sürecini uygun şekilde düzenlemiş olurlar.
               Dereceli puanlama anahtarı; a) bütüncül puanlama anahtarı ve b) analitik puanlama anahtarı olarak ikiye
               ayrılır.





                                                Dereceli Puanlama Anahtarı



                         Bütüncül Puanlama Anahtarı                    Analitik Puanlama Anahtarı


                        Öğretmenin  genel  süreci  veya                Performans  veya  ürünün  par-
                        ürünü bir bütün olarak ele alıp                çalarının ayrı ayrı puanlanması
                        parçalarına  ayırmadan  puanla-                daha sonra da bu ayrı ayrı veri-
                        ması esastır.                                  len puanların toplanarak toplam
                                                                       puanın hesaplanması esastır.




             1.4. Sınıf İçi Değerlendirmede Geri Bildirim

               Biçimlendirici değerlendirme kapsamında öğrencilere verilen geri bildirim, öğrencilerin mevcut bilgi ve be-
               cerileri ile o zamana kadar edinmiş olması gereken bilgi ve beceriler arasındaki farkı anlamalarına yardım-
               cı olur. Öğrencilere sunulan en yararlı geri bildirim, öğrencilere hataları ve eksikleriyle ilgili sunulan bilgiye
               ek olarak öğrenme eksikliklerini kapatabilmeleri ve performanslarını geliştirmeleri için neler yapabilecekle-
               rine ilişkin yönlendirmeleri içine alır. Biçimlendirici değerlendirme kapsamında sunulan geri bildirim, bütün
               öğrencilerin başarabileceğine ilişkin beklenti ve inancı destekler (Boston, 2002; MEB, 2020; Popham,
               2017). Geri bildirim genel olarak öğretmenler tarafından sunulurken öğrenciler de biçimlendirici
               değerlendirme kapsamında öz ve akran değerlendirme aracılığıyla önemli bir rol oynarlar.



                                                                                                              17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22