Page 14 - MAtematik sınıf içi değerlendirme
P. 14
MATEMATİK SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
Öğrencilerin performansları belirlenirken iki tür performansa dayalı değerlendirme yapılabilir:
Performansa Dayalı Değerlendirme
Sınırlandırılmış Yanıtlı Sınırlandırılmamış Yanıtlı
Performansa Dayalı Değerlendirme Performansa Dayalı Değerlendirme
Uzun süreç ve veri toplama gerektirme- Herhangi bir konuya ilişkin daha uzun sü-
yen, genellikle sınıf içerisinde öğretmen reç (bir hafta-bir ay) ve okul dışı faaliyet
kontrolünde gerçekleştirilen performansa gerektiren, bilginin toplanması, çözüm-
dayalı değerlendirme türüdür. lenmesi ve düzenlenmesi gibi genellikle
problem çözmeye yönelik etkinlikler içe-
ren performansa dayalı değerlendirme
türüdür.
Performans görevleri dört temel bölümden oluşmaktadır:
1. Tanımlama: Öğrencilere verilen görevin ait olduğu ders, sınıf düzeyi, kazanım, konu, öğrenme çıktıları
ve puanlama yöntemi gibi genel bilgilerin tanıtıldığı bölümdür.
2. Görev: Öğrencilere çözüm bulmaları/araştırmaları gereken bir problem durumunun verildiği bölümdür.
3. Yönerge: Öğrencilerin görevlerini yerine getirirken dikkat etmesi gereken hususların tanıtıldığı kısım
olup; görev öncesi, görev sırası ve görev sonrası olmak üzere üç boyutta ele alınan bölümdür.
4. Puanlama: Öğrencilerin görevlerinin değerlendirilmesinde kullanılacak araç ve yöntemlerin (dereceli
puanlama anahtarı ve formlar gibi) bulunduğu bölümdür.
2) Öğrenci ürün dosyası (portfolyo)
Portfolyo öğrencilerin dönem veya yıl içinde yaptıkları çalışmaların belli ölçütlere, sistematiğe göre orga-
nize edilmiş bir koleksiyonudur. Portfolyonun içinde bulunması gereken materyaller belirli bir sıraya ve
sistematiğe göre yerleştirilir.
Portfolyoların ve projelerin değerlendirilmesinde puanlama anahtarlarının kullanılması uygundur. Bu kap-
samda portfolyolar değerlendirilirken; a) bütünlük, b) tertip ve düzen, c) yansıtma gibi ölçütler dikkate
alınır. Öğrenciler portfolyolarını hazırlarken organize etme ve sentez yapma becerilerini kullanırlar ve belli
bir konuyu ne kadar öğrendiklerini en iyi şekilde ortaya koymaya çalışırlar. Bu süreçte öğrenci, portfolyoya
koymak için neden o ürünü seçtiğini ve seçme ölçütlerini anlatır, öğretmen de buradan yola çıkarak öğren-
cinin nasıl ve ne kadar öğrendiğini belirlemiş olur.
3) Kavram haritası
Bir konu ile ilgili kavramlar ve bu kavramlar arası ilişkilerin grafik olarak gösterildiği iki boyutlu şemalara
kavram haritası denir. Kavram haritaları öğrencilerin kavramları nasıl algıladığını ve sentezlediğini anla-
mada kullanılır. Yeni bilgiler, eski bilgiler üzerine inşa edilmektedir ve bu şekilde anlamlı öğrenme gerçek-
leşmektedir. Kavram haritaları eğitimde farklı amaçlar için kullanılabilir. Bu amaçlar; bir konunun öğretimi,
14