Page 14 - MAtematik sınıf içi değerlendirme
P. 14

MATEMATİK           SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME


               Öğrencilerin performansları belirlenirken iki tür performansa dayalı değerlendirme yapılabilir:



                                             Performansa Dayalı Değerlendirme




                          Sınırlandırılmış Yanıtlı                        Sınırlandırılmamış Yanıtlı
                   Performansa Dayalı Değerlendirme                  Performansa Dayalı Değerlendirme



                  Uzun süreç ve veri toplama gerektirme-           Herhangi bir konuya ilişkin daha uzun sü-
                  yen, genellikle sınıf içerisinde öğretmen        reç (bir hafta-bir ay) ve okul dışı faaliyet
                  kontrolünde gerçekleştirilen performansa         gerektiren,  bilginin  toplanması,  çözüm-
                  dayalı değerlendirme türüdür.                    lenmesi ve düzenlenmesi gibi genellikle
                                                                   problem çözmeye yönelik etkinlikler içe-
                                                                   ren  performansa  dayalı  değerlendirme
                                                                   türüdür.






               Performans görevleri dört temel bölümden oluşmaktadır:

               1. Tanımlama: Öğrencilere verilen görevin ait olduğu ders, sınıf düzeyi, kazanım, konu, öğrenme çıktıları
               ve puanlama yöntemi gibi genel bilgilerin tanıtıldığı bölümdür.


               2. Görev: Öğrencilere çözüm bulmaları/araştırmaları gereken bir problem durumunun verildiği bölümdür.


               3. Yönerge: Öğrencilerin görevlerini yerine getirirken dikkat etmesi gereken hususların tanıtıldığı kısım
               olup; görev öncesi, görev sırası ve görev sonrası olmak üzere üç boyutta ele alınan bölümdür.


               4. Puanlama: Öğrencilerin görevlerinin değerlendirilmesinde kullanılacak araç ve yöntemlerin (dereceli
               puanlama anahtarı ve formlar gibi) bulunduğu bölümdür.


             2) Öğrenci ürün dosyası (portfolyo)
               Portfolyo öğrencilerin dönem veya yıl içinde yaptıkları çalışmaların belli ölçütlere, sistematiğe göre orga-
               nize edilmiş bir koleksiyonudur. Portfolyonun içinde bulunması gereken materyaller belirli bir sıraya ve
               sistematiğe göre yerleştirilir.
               Portfolyoların ve projelerin değerlendirilmesinde puanlama anahtarlarının kullanılması uygundur. Bu kap-
               samda portfolyolar değerlendirilirken; a) bütünlük, b) tertip ve düzen, c) yansıtma gibi ölçütler dikkate
               alınır. Öğrenciler portfolyolarını hazırlarken organize etme ve sentez yapma becerilerini kullanırlar ve belli
               bir konuyu ne kadar öğrendiklerini en iyi şekilde ortaya koymaya çalışırlar. Bu süreçte öğrenci, portfolyoya
               koymak için neden o ürünü seçtiğini ve seçme ölçütlerini anlatır, öğretmen de buradan yola çıkarak öğren-
               cinin nasıl ve ne kadar öğrendiğini belirlemiş olur.

             3) Kavram haritası
               Bir konu ile ilgili kavramlar ve bu kavramlar arası ilişkilerin grafik olarak gösterildiği iki boyutlu şemalara
               kavram haritası denir. Kavram haritaları öğrencilerin kavramları nasıl algıladığını ve sentezlediğini anla-
               mada kullanılır. Yeni bilgiler, eski bilgiler üzerine inşa edilmektedir ve bu şekilde anlamlı öğrenme gerçek-
               leşmektedir. Kavram haritaları eğitimde farklı amaçlar için kullanılabilir. Bu amaçlar; bir konunun öğretimi,


        14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19