Page 20 - MAtematik sınıf içi değerlendirme
P. 20
MATEMATİK SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
2. ÇALIŞMANIN AMACI
Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
• Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
• Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
• Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
Bu amaçlar doğrultusunda matematik dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde
23 kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağır-
lıklı olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve
çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun
yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen
ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması
ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik
edeceği düşünülmektedir. Ölçme araçlarının geliştirilmesinde kazanımlara ek olarak bazı durumlarda kaza-
nım açıklamaları da dikkate alınmıştır. 9-12. sınıflarda seçilen kazanımların ve geliştirilen ölçme araçlarının
listesi Tablo 3'te sunulmuştur.
Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse
özgü becerilerin ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Tablo 3. 9-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları
SAYFA
KAZANIM ÖLÇME ARACI
NUMARASI
9.1.1.2. Bileşik önermeyi örneklerle açıklar, ‘‘ve, veya, Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 27
ya da’’ bağlaçları ile kurulan bileşik önermelerin özellik-
lerini ve De Morgan kurallarını doğruluk tablosu kulla- Yapılandırılmış Grid 29
narak gösterir.
9.1.1.3. Koşullu önermeyi ve iki yönlü koşullu önermeyi Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 31
açıklar. Çalışma Kâğıdı 33
Kelime İlişkilendirme Testi 36
9.2.1.1. Kümeler ile ilgili temel kavramlar hatırlatılır. Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 38
9. SINIF 9.2.2.1. Kümelerde birleşim, kesişim, fark, tümleme iş- Çalışma Kâğıdı 40
lemleri yardımıyla problemler çözer.
Yapılandırılmış Grid
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 42
44
9.3.1.1. Sayı kümelerini birbiriyle ilişkilendirir.
Yapılandırılmış Grid 46
9.4.4.3. Dik üçgende dar açıların trigonometrik oranla- Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 49
rını hesaplar. Yapılandırılmış Grid 51
9.5.1.1. Verileri merkezî eğilim ve yayılım ölçülerini he- Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 54
saplayarak yorumlar. Yapılandırılmış Grid 56
20