Page 20 - MAtematik sınıf içi değerlendirme
P. 20

MATEMATİK           SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME



                  2. ÇALIŞMANIN AMACI




             Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
             ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:

             •  Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
               konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
             •  Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
               puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
               kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
             •  Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
               dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
             Bu amaçlar doğrultusunda matematik dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde
             23 kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağır-
             lıklı olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve
             çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun
             yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen
             ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması
             ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik
             edeceği düşünülmektedir. Ölçme araçlarının geliştirilmesinde kazanımlara ek olarak bazı durumlarda kaza-
             nım açıklamaları da dikkate alınmıştır. 9-12. sınıflarda seçilen kazanımların ve geliştirilen ölçme araçlarının
             listesi Tablo 3'te sunulmuştur.


             Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
             hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
             bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
             eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse
             özgü becerilerin ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.

             Tablo 3. 9-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları

                                                                                                  SAYFA
                                    KAZANIM                                ÖLÇME ARACI
                                                                                                NUMARASI
                   9.1.1.2. Bileşik önermeyi örneklerle açıklar, ‘‘ve, veya,  Tanılayıcı Dallanmış Ağaç  27
                   ya da’’ bağlaçları ile kurulan bileşik önermelerin özellik-
                   lerini ve De Morgan kurallarını doğruluk tablosu kulla- Yapılandırılmış Grid     29
                   narak gösterir.
                   9.1.1.3. Koşullu önermeyi ve iki yönlü koşullu önermeyi  Tanılayıcı Dallanmış Ağaç  31
                   açıklar.                                          Çalışma Kâğıdı                 33
                                                                     Kelime İlişkilendirme Testi    36
                   9.2.1.1. Kümeler ile ilgili temel kavramlar hatırlatılır.  Tanılayıcı Dallanmış Ağaç  38
                 9. SINIF  9.2.2.1. Kümelerde birleşim, kesişim, fark, tümleme iş- Çalışma Kâğıdı   40

                   lemleri yardımıyla problemler çözer.
                                                                     Yapılandırılmış Grid
                                                                     Tanılayıcı Dallanmış Ağaç      42
                                                                                                    44
                   9.3.1.1. Sayı kümelerini birbiriyle ilişkilendirir.
                                                                     Yapılandırılmış Grid           46
                   9.4.4.3. Dik üçgende dar açıların trigonometrik oranla- Tanılayıcı Dallanmış Ağaç  49
                   rını hesaplar.                                    Yapılandırılmış Grid           51
                   9.5.1.1. Verileri merkezî eğilim ve yayılım ölçülerini he- Tanılayıcı Dallanmış Ağaç  54
                   saplayarak yorumlar.                              Yapılandırılmış Grid           56

        20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25