Page 125 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 125
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 4
DERS TARİH
SINIF 11
ÜNİTE Değişim Çağında Avrupa ve Osmanlı
KONU Osmanlı Devleti’nde İsyanlar (17.yy.)
KAZANIM 11.2.3. Osmanlı devlet idaresi ve toplum düzenindeki çözülmeleri önleme çabala-
rını analiz eder.
Kazanım Açıklaması a) XVII ve XVIII. yüzyıllarda gerçekleşen muhalif hareketler (Celâli, Yeniçeri ve
Suhte İsyanları) dış ve iç kaynaklı değişim ve dönüşümlerle ilişkilendirilerek kısaca
ele alınır. İsyanlara katılan toplum kesimlerinin sosyo-ekonomik beklentilerine kı-
saca değinilir. Osmanlı Devleti’nde devletin toprak üzerindeki mülkiyeti ve çifthane
sisteminin, zirai üretimin sürdürülmesindeki rolüne değinilir.
KAZANIMIN
BİLİŞSEL DÜZEYİ Analiz
ÖNERİLEN SÜRE 5 Ay
ÖLÇME ARACI Proje
PROJENİN İÇERİĞİ
Osmanlı Devleti’nde Isyanlar (17.yy.) konusu ile ilgili;
• İstanbul’da çıkan belli başlı isyanların belirlenmesi, bu isyanların çıkmasında ye-
niçeriler başta olmak üzere Kapıkulu ocaklarının rolünün diğer faktörlerle birlikte
ele alınması,
• İstanbul İsyanlarının siyasi ve askeri yapıya etkisi başta olmak üzere tüm sonuç-
larının ortaya konması,
• Celali İsyanlarının incelenmesinde; devşirme kökenli yöneticilere tımar verilmeye
başlanmasının, tımar sisteminin bozulmasının, İran ve Avusturya ile yapılan sa-
vaşların bu isyanlara etkisinin araştırılması,
ÖĞRENCİDEN • Osmanlı Devleti’nin isyanları bastırma yöntemleri ve bu yöntemlerin isyancılar ile
BEKLENEN halk üzerindeki etkisinin ortaya konması,
• Celali İsyanlarının iç ve dış politikada yarattığı tahribatın tüm yönleriyle ortaya
konması,
• Suhte Ayaklanmalarının çıkmasında etkili olan; medrese sisteminin bozulması,
nüfus artışı ve işsizliğin artması gibi meselelere yer verilmesi,
• Suhte İsyanlarının sonuçlarının; medreselilerin Celâlilere katılması, isyanların
eğitim sistemine ve sosyal hayata etkileri dikkate alınarak değerlendirilmesi, bek-
lenmektedir.
• Son olarak İstanbul, Celali, Suhte Ayaklanmalarının sebep ve sonuçlarını, birbi-
riyle olan bağlantılarını gösteren kavram haritası oluşturulması ve bunun görsel-
lerle desteklenerek poster şeklinde sunulması beklenmektedir.
125