Page 125 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 125

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI




                  SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 4




             DERS                      TARİH

             SINIF                     11
             ÜNİTE                     Değişim Çağında Avrupa ve Osmanlı


             KONU                      Osmanlı Devleti’nde İsyanlar (17.yy.)
             KAZANIM                   11.2.3. Osmanlı devlet idaresi ve toplum düzenindeki çözülmeleri önleme çabala-
                                       rını analiz eder.

             Kazanım Açıklaması        a) XVII ve XVIII. yüzyıllarda gerçekleşen muhalif hareketler (Celâli, Yeniçeri ve
                                       Suhte İsyanları) dış ve iç kaynaklı değişim ve dönüşümlerle ilişkilendirilerek kısaca
                                       ele alınır. İsyanlara katılan toplum kesimlerinin sosyo-ekonomik beklentilerine kı-
                                       saca değinilir. Osmanlı Devleti’nde devletin toprak üzerindeki mülkiyeti ve çifthane
                                       sisteminin, zirai üretimin sürdürülmesindeki rolüne değinilir.
             KAZANIMIN
             BİLİŞSEL DÜZEYİ           Analiz
             ÖNERİLEN SÜRE             5 Ay
             ÖLÇME ARACI               Proje






                                       PROJENİN İÇERİĞİ
                                       Osmanlı Devleti’nde Isyanlar (17.yy.) konusu ile ilgili;
                                         • İstanbul’da çıkan belli başlı isyanların belirlenmesi, bu isyanların çıkmasında ye-
                                        niçeriler başta olmak üzere Kapıkulu ocaklarının rolünün diğer faktörlerle birlikte
                                        ele alınması,
                                         • İstanbul İsyanlarının siyasi ve askeri yapıya etkisi başta olmak üzere tüm sonuç-
                                        larının ortaya konması,
                                         • Celali İsyanlarının incelenmesinde; devşirme kökenli yöneticilere tımar verilmeye
                                        başlanmasının, tımar sisteminin bozulmasının, İran ve Avusturya ile yapılan sa-
                                        vaşların bu isyanlara etkisinin araştırılması,
             ÖĞRENCİDEN                  • Osmanlı Devleti’nin isyanları bastırma yöntemleri ve bu yöntemlerin isyancılar ile
             BEKLENEN                   halk üzerindeki etkisinin ortaya konması,
                                         • Celali İsyanlarının iç ve dış politikada yarattığı tahribatın tüm yönleriyle ortaya
                                        konması,
                                         • Suhte Ayaklanmalarının çıkmasında etkili olan; medrese sisteminin bozulması,
                                        nüfus artışı ve işsizliğin artması gibi meselelere yer verilmesi,
                                         • Suhte  İsyanlarının  sonuçlarının;  medreselilerin  Celâlilere  katılması,  isyanların
                                        eğitim sistemine ve sosyal hayata etkileri dikkate alınarak değerlendirilmesi, bek-
                                        lenmektedir.
                                         • Son olarak İstanbul, Celali, Suhte Ayaklanmalarının sebep ve sonuçlarını, birbi-
                                        riyle olan bağlantılarını gösteren kavram haritası oluşturulması ve bunun görsel-
                                        lerle desteklenerek poster şeklinde sunulması beklenmektedir.









                                                                                                             125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130