Page 127 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 127

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



                    SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 4




                                                          PROJE
                                       OSMANLI DEVLETİ’NDE İSYANLAR (17. YY.)



             Yönerge:
             Sevgili öğrenciler, bu projede sizden “Osmanlı Devleti’nde İsyanlar (17.yy.)” konusunu incelemeniz beklenmekte-
             dir. Bu projeyi gerçekleştirirken aşağıdaki adımları takip etmeniz size kolaylık sağlayacaktır.

             Çalışmaya başlamadan önce şunlara dikkat etmelisiniz:
               • Bir çalışma planı oluşturunuz, bu planda yapılacak işleri ve çalışma takviminizi belirtiniz.
               • Kullanacağınız kaynakları belirleyiniz.
               • İhtiyaç duyduğunuzda öğretmeninize danışabilirsiniz.


             Çalışmanızı yaparken şunlara dikkat etmelisiniz:
               • İlk olarak İstanbul İsyanları ele alınmalıdır. Bunun için aşağıdaki sıra takip edilmelidir:


                 ➢  Öncelikle İstanbul İsyanlarının en önemli aktörü olan Kapıkulu Ordusu’nun, Kapıkullarının en önemli sı-
              nıfı olan Yeniçeri Ocağı’nın yapısı ve devşirme sistemi hakkında kısaca bilgi verilmelidir.
                 ➢  Devşirme sisteminin bozulmasının sebepleri üzerinde durulmalı; “Ocak devlet içindir.” anlayışının yerini
              “Devlet ocak içindir.” anlayışının almasının nedenleri açıklanmalıdır.
                 ➢  Kapıkulu İsyanlarının ortaya çıkmasında rolü olan diğer etkenler (mali sebepler, İstanbul halkının etkisi,
              ulemanın etkisi vb.) üzerinde durulmalıdır.
                 ➢  Kuruluşundan itibaren yeniçerilerin siyaset üzerindeki etkisi üzerinde durulmalı; Fatih, II. Bayezit, Yavuz
              ve Kanuni Devirlerinden örnekler verilmelidir.
                 ➢  III. Murat Dönemi’nden (1574-1595) başlayıp 17.yüzyıl boyunca görülen Yeniçeri İsyanları belirlenmeli-
              dir. (III. Murat, III. Mehmet, II. Osman, IV. Murat, IV. Mehmet Dönemlerindeki Yeniçeri İsyanları ele alınmalıdır.)
                 ➢  “Bir Yeniçeri İsyanı nasıl gelişir?” başlığı altında örnek bir isyan seçilmeli ve isyan günlerinde İstanbul’da
              yaşananlar tasvir edilmelidir. Bunu gösteren görsellere posterde yer verilmelidir.
                 ➢  Sonuç kısmında isyanların;
                    ü Saray halkında nasıl bir etki meydana getirdiğine,
                    ü İstanbul halkını nasıl etkilediğine,
                    ü İç ve dış politikada ne gibi değişiklikler meydana getirdiğine,
                    ü Askeri yapıya ve savaşlara etkisine,
                    ü Osmanlı ıslahatları üzerindeki etkisine değinilmesi beklenir.



             • Ikinci bölümde Celali Isyanları ele alınmalıdır. Bunun için aşağıdaki sıra takip edilmelidir:

                 ➢  “Celali nedir? Anadolu isyanlarına neden Celali Isyanı denmiştir? Celali olarak tanımlanan isyancı kitleler
              kimlerden oluşmaktadır?” soruları yanıtlanmalıdır.
                 ➢  Isyanların toprak sisteminin bozulmasıyla ilgisi dikkate alınarak Osmanlı toprak sistemi araştırılarak kısa-
              ca özetlenmeli, çifthane sistemi, dirlik/tımar sistemi ve iltizam sistemleri üzerinde bilhassa durulmalıdır.

                 ➢  Celali isyanlarının nedenleri üzerinde durulmalı, bu maksatla aşağıdaki sorulara yanıt aranmalıdır.








                                                                                                             127
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132