Page 20 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 20
TARİH SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
2. ÇALIŞMANIN AMACI
Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
• Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
• Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
• Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
Bu amaçlar doğrultusunda tarih dersinin 9-12. sınıf öğretim programından farklı bilişsel düzeylerde 21 kaza-
nım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı olarak
alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştiril-
memiş, bunun yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için
geliştirilen ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara
uyarlanması ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenleri-
mize rehberlik edeceği düşünülmektedir.
Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse
özgü becerilerin ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Tablo 3. 9-10-11-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları
SAYFA
KAZANIM ÖLÇME ARACI
NUMARASI
9.1.1. Bir araştırma alanı ve bilim dalı ola- Yapılandırılmış Grid 28
rak tarihin konusunu, kapsamını ve diğer Kelime İlişkilendirme Testi 30
bilim dallarıyla ilişkisini açıklar. Kavram Haritası 32
Kelime İlişkilendirme Testi 34
9.2.3. İlk Çağ’da yeryüzündeki belli başlı
medeniyet havzalarını tanır. Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 36
Yapılandırılmış Grid 38
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 40
9.3.2. Orta Çağ’da tarım ve ticaretin yay-
gın ekonomik faaliyetler olduklarını kav- Kelime İlişkilendirme Testi 42
rar.
Yapılandırılmış Grid 44
9. sınıf 9.4.2. İlk ve Orta Çağlarda İç Asya’daki Performans Görevi 46
Türk siyasi teşekküllerinin güç ve yöne- Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 50
tim yapısını kavrar.
Kavram Haritası 52
Kelime İlişkilendirme Testi 55
9.5.1. İslamiyet’in doğuşu sırasında Arap
Yarımadası, Asya, Avrupa ve Afrika’nın Kavram Haritası 57
genel durumunu açıklar.
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 59
9.6.3. Karahanlı ve Gazneli örneklerin- Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 61
den hareketle İslamiyet’in kabulünün
Türk devlet yapısında ve toplumsal ha- Yapılandırılmış Grid 63
yatta meydana getirdiği değişimleri ana-
liz eder. Proje 65
20