Page 20 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 20

TARİH          SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME



                  2. ÇALIŞMANIN AMACI


             Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
             ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
             •  Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
               konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
             •  Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
               puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
               kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
             •  Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
               dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
             Bu amaçlar doğrultusunda tarih dersinin 9-12. sınıf öğretim programından farklı bilişsel düzeylerde 21 kaza-
             nım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı olarak
             alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştiril-
             memiş, bunun yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için
             geliştirilen ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara
             uyarlanması ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenleri-
             mize rehberlik edeceği düşünülmektedir.
             Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
             hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
             bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
             eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse
             özgü becerilerin ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.

             Tablo 3. 9-10-11-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları


                                                                                         SAYFA
                                  KAZANIM                       ÖLÇME ARACI
                                                                                       NUMARASI
                     9.1.1. Bir araştırma alanı ve bilim dalı ola-  Yapılandırılmış Grid   28
                     rak tarihin konusunu, kapsamını ve diğer  Kelime İlişkilendirme Testi  30
                     bilim dallarıyla ilişkisini açıklar.  Kavram Haritası                 32
                                                          Kelime İlişkilendirme Testi      34
                     9.2.3. İlk Çağ’da yeryüzündeki belli başlı
                     medeniyet havzalarını tanır.         Tanılayıcı Dallanmış Ağaç        36
                                                          Yapılandırılmış Grid             38
                                                          Tanılayıcı Dallanmış Ağaç        40
                     9.3.2. Orta Çağ’da tarım ve ticaretin yay-
                     gın ekonomik faaliyetler olduklarını kav- Kelime İlişkilendirme Testi  42
                     rar.
                                                          Yapılandırılmış Grid             44
                 9. sınıf  9.4.2. İlk ve Orta Çağlarda İç Asya’daki   Performans Görevi    46

                     Türk siyasi teşekküllerinin güç ve yöne- Tanılayıcı Dallanmış Ağaç    50
                     tim yapısını kavrar.
                                                          Kavram Haritası                  52
                                                          Kelime İlişkilendirme Testi      55
                     9.5.1. İslamiyet’in doğuşu sırasında Arap
                     Yarımadası, Asya, Avrupa ve Afrika’nın  Kavram Haritası               57
                     genel durumunu açıklar.
                                                          Tanılayıcı Dallanmış Ağaç        59
                     9.6.3.  Karahanlı  ve  Gazneli  örneklerin- Tanılayıcı Dallanmış Ağaç  61
                     den  hareketle  İslamiyet’in  kabulünün
                     Türk devlet yapısında ve toplumsal ha-  Yapılandırılmış Grid          63
                     yatta meydana getirdiği değişimleri ana-
                     liz eder.                            Proje                            65



        20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25