Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı - 10.Sınıf
P. 20

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI             SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME



                  2. ÇALIŞMANIN AMACI




             Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
             ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:


             •  Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
               konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
             •  Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
               puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
               kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
             •  Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
               dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
             Bu amaçlar doğrultusunda Türk dili ve edebiyatı dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından 10. sınıflar-
             dan farklı bilişsel düzeylerde 6 kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi
             destekleyecek şekilde ağırlıklı olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar
             için ise açık uçlu sorular ve çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme
             aracı geliştirilmemiş, bunun yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen
             kazanımlar için geliştirilen ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan
             kazanımlara uyarlanması ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede
             öğretmenlerimize rehberlik edeceği düşünülmektedir.
             Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
             hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
             bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
             eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse
             özgü becerilerin ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.








































        20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25