Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı - 10.Sınıf
P. 22

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI             SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME



             3. SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEKLERİNİN YAPISI




             Hazırlanan rehber kitaplarda sınıf içi değerlendirme örnekleri iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, öğret-
             men sayfasıdır ve sınıf içi değerlendirme örneğinin nasıl kullanılması ile puanlanması gerektiği konularında
             öğretmene rehberlik etmektedir. Ikinci bölüm ise öğrenci sayfasıdır ve öğrencilere verilmek üzere hazırlanmış
             sınıf içi değerlendirme örneğini içermektedir. Bu sınıf içi değerlendirme örnekleri, örneğin yönergesi ve değer-
             lendirilmesinde kullanılacak puanlama araçlarından oluşmaktadır.

                                              I. BÖLÜM - ÖĞRETMEN SAYFASI
                                                                             Bu görselin bulunduğu
                                                                             sayfalar ölçme aracıyla ilgili
                                                                             öğretmene bilgi vermektedir.




                                        SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 3

              Kazanımın bilişsel düzeyi
                                       DERS              TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
              Bloom Taksonomisi esas
              alınarak belirlenmiştir.   SINIF           10
              Bazı örneklerde bilişsel
              düzey belirlemede kaza-  ÖĞRENME ALANI     Şiir
              nımın açıklaması esas    KONU              Nazım Biçimleri
              alınmıştır.                                A.1. 4. Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü tespit eder.
                                       KAZANIM
                                                         a. Şiirin nazım biçimi belirlenirken nazım birimi, kafiye düzeni, ölçü gibi şekil özel-
                                       Kazanım Açıklaması  liklerinin; nazım türü belirlenirken içeriğin (konu, tema vb.) esas alındığı vurgulanır.

              Önerilen süre tahmini    KAZANIMIN         Anlama
              olarak verilmiştir. Öğren-  BİLİŞSEL DÜZEYİ
              cilerin düzeyine ve sınıf   ÖNERİLEN SÜRE  15 Dakika
              ortamına göre bu süre
                                       ÖLÇME ARACI       Yapılandırılmış Grid
              öğretmen tarafından azal-
                                                         Öğrencilerin  “Nazım  Biçimleri”ne  ait  kavramları  içeren  yapılandırılmış  griddeki
              tılabilir veya arttırılabilir.  ÖĞRENCİDEN   kutucuk  numaralarını  kullanarak  “Nazım  Biçimleri”  ile  ilgili  soruları  cevaplaması
                                       BEKLENEN          beklenir.
                                                         Doğru Cevaplar:
                                                         I. 1, 3, 4, 5, 7 ve 9
                                                         II. 2, 6 ve 8
                                                         III. 3 ve 4
              Kazanımı ölçmek için
                                                         IV. 2, 6 ve 8
              kullanılan ölçme aracını
                                                         V. 1, 5, 7 ve 9
              göstermektedir.                            VI. 2 ve 6
                                                         Örnek 1:
                                                         Öğrenci I. soru için “1, 3, 4, 5, 7 ve 9” cevabını vermiş olsun.
                                       DEĞERLENDİRME     Bu durumda;
                                                         C1 = Doğru seçilen kutucuk sayısı, C2= Toplam doğru kutucuk sayısı,
                                                         C3 = Yanlış seçilen kutucuk sayısı, C4 = Toplam yanlış kutucuk sayısı olduğuna göre
                                                         C1 = 6, C2 = 6, C3 = 0, C4 = 3
                                                         Formül: (C1:C2) – (C3:C4) = 6/6 – 0/6 = 1 olacaktır.
                                                         Bu değere 1 eklenip 5 ile çarpılınca elde edilen sonuç olan 10, öğrencinin aldığı puanı
              Bu bölümde kullanılan                      göstermektedir. (2) · 5 = 10 puan
              ölçme aracında değerlen-                   Örnek 2:
                                                         Öğrenci II. soru için “2 ve 5” cevabını vermiş olsun. Bu durumda; C1 = 1, C2 = 3, C3 =
              dirmenin nasıl yapılması                   1 ve C4 = 6
                                                         Formül: (C1:C2) – (C3:C4) = 1/3 – 1/6 = 0,17 olacaktır.
              gerektiği gösterilmektedir.                Bu değere 1 eklenip 5 ile çarpılınca elde edilen sonuç olan 5,85 öğrencinin aldığı puanı
                                                         göstermektedir. (1,17) · 5 = 5,85 puan
                                                         Kavramları yanlış yerleştiren öğrencilerin “Nazım Biçimleri” konusunu tekrar çalış-
                                                         maları önerilir.
                                       GERİ BİLDİRİM     Sınıfın çoğunluğunda kavramlar yanlış yerleştirilmiş ise öğretmenin “Nazım Biçim-
                                                         leri” konusunu tekrar etmesi, yanlış öğrenmeleri düzeltmesi ve kavram yanılgılarını
              Bu bölümde öğrencilere                     gidermesi önerilir.
              verilebilecek geri bildirim
              örnekleri gösterilmektedir.
              Öğrencilerin performans-
              larına bağlı olarak öğrenci
              bazlı farklı geri bildirimler
              verilebilir.
        22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27