Page 4 - Sosyal Bilimlerde Araştırma Rehberi
P. 4
ÖN SÖZ
Çocuklar ve gençler doğal olarak hem kendilerini hem de içinde yaşadıkları dünyayı merak ederler.
Sosyal bilim derslerinin içerikleri onların bu meraklarını tetikleyen ve ilgilerinin gelişimini hedefleyen
bir yaklaşımla düzenlenmiş olmasına rağmen öğrencilerin çok azı edindikleri bu bilgiler ile hayat ara-
sında anlamlı bağlantılar kurabilmektedir. Öğrencilerin çoğunun, sosyal gerçekliği açıklama ve günlük
yaşamlarında karşılaştıkları problemleri tanımlayıp çözüm önerisi geliştirmede sosyal bilimlere ait ku-
ramsal ve metodolojik bilgilerin anlamlı ve uygulanabilir olduğunun farkında olmadığı da bilinmektedir.
Oysa öğrencilerin öğrenmesinin yanı sıra öğrendiklerini yaşama aktarıp hayata dönük kullanmasını
sağlamak eğitim öğretim faaliyetlerinin yürütüldüğü okulların önemli görevleri arasındadır. Nitekim ya-
şama aktarılamayan bilginin pratikte öğrenciye faydası olmayacak ve böylesi bir bilgi zihinsel yükten
öteye gitmeyecektir.
Yukarıdaki tespitlerden hareketle öğrencilerin, çevrelerindeki sosyal olay/olgu/problemlere bir bilim
insanının tavrıyla yaklaşarak merak ettikleri soruların cevaplarını bilimsel yöntemle araştırabilecekleri,
elde ettikleri verileri yorumlayabilecekleri, ulaşılan verileri probleme yönelik çözüm önerisi geliştirmek
için kullanabilecekleri çalışmalar yapmaları önemlidir. Öğrencilerin söz konusu süreci deneyimleye-
rek öğrendikleri teorik bilgileri pratiğe aktarmalarını sağlayacak yollardan birisi de merak ettikleri bir
konuda araştırma planlayarak sonuçlandırabilmeleridir. Bu süreçte öğrencilerimizin, öğretmenlerimiz
tarafından teşvik edilmesi ve onlara yol gösterilmesi çok önemlidir. Sosyal bilimlerde araştırma sü-
recini sistematik bir şekilde açıklayan bu rehberin söz konusu süreçte öğretmenler ve öğrenciler için
yararlı olmasını diliyorum.
Halil İbrahim TOPÇU
Ortaöğretim Genel Müdürü
4