Page 6 - Sosyal Bilimlerde Araştırma Rehberi
P. 6
SOSYAL BİLİM ARAŞTIRMALARI: ÇIKTILAR, KONU
1. Bölüm
SEÇİMİNDE REHBER İLKELER VE REHBER SORULAR
1.1. Sosyal Bilimlerde Araştırma Çıktıları
1. Öğrenciler sosyal gerçekliği anlamlandırırken sosyal bilimlerin bilgi, kavram ve becerilerini kullanır:
Öğrencilerin geçmiş, bugün ve gelecekteki siyasal, sosyal, kültürel, ekonomik olaylar ile ilgili görüş oluştururken ve bunları
ifade ederken sosyal bilimlerin kavram, bilgi ve becerilerini kullanmaları önemlidir. Böylece güncel olaylar ile kendi yaşamları
arasında bağ kurabilir, daha doğru ve objektif görüşler geliştirebilirler. Sosyal bilimlerle ilgili teorik bilgilerini uygulamaya
geçirerek uygulanabilirliğini keşfedebilirler. Bu aynı zamanda öğrencilerin bilimsel düşünme alışkanlığını geliştirir.
2. Öğrenciler sosyal bilimlere özgü araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır:
Öğrenciler doğru bilgiye ulaşmanın yol ve yöntemleri hakkında bir görüş geliştirir. Bilimsel olan ile bilimsel olmayan araştırma
verilerini ayırt eder, güvenilir bilgiye ulaşmanın yöntemini bilir ve günlük yaşamında karşı karşıya kaldığı enformasyon kirliliği
ile mücadele edebilir.
3. Öğrencilerin güncel konulara ve olaylara yönelik bilgi ve ilgileri artar:
Öğrencilerin güncel konulara, ulusal ve uluslararası sorunlara ilişkin ilgi ve bilgilerinin artması onların toplumsal ve küresel
sorunlara karşı duyarlı olmalarına ve bu sorunlara yönelik bilimsel çerçevede etkili çözüm önerileri geliştirmelerine katkıda
bulunur. Böylece demokratik karar verme süreçlerine ve kamusal hayata etkin katılımın, toplumun refah ve mutluluğuna
aktif olarak katkıda bulunmanın da önü açılmış olur.
4. Öğrencilerin düşünme becerileri ile kişisel ve sosyal becerileri gelişir:
Öğrencilerin, olayları bütün yönleriyle algılama, sorgulama, objektif değerlendirme, olaylar arası bağlantılar kurma gibi üst
düzey düşünme becerileri ile kişisel ve sosyal becerileri gelişir. Öğrenciler sorunların tespiti, araştırılması ve uygun çözüm
önerisinin seçilmesi, çözüm önerisinin uygulanması ve değerlendirilmesi sürecinde kendi taraflılığı ve önyargılarının farkına
vararak, problemleri iş birliğine dayalı yöntemlerle çözebilme becerisi kazanır.
5. Problemleri/olayları/olguları disiplinler arası yaklaşımla değerlendirir:
İnsanlar dünyayı bütüncül bir yaklaşım içinde algılama eğiliminde olup, günlük yaşamda sorulan sorular ve verilen cevaplar
genellikle birden fazla disiplinin konu alanına girmektir. Disiplinler arası yaklaşım disiplinlere özgü yaklaşımların, yöntemlerin,
bilgi ve becerilerin birbirlerini bütünleyici bir biçimde kullanılmasına dolayısıyla karşılaşılan problemlerin çözümünde daha etkili
sonuçların alınmasına yardımcı olabilir. Böylece öğrenciler çok yönlü bir düşünme biçimi kazanırlar.
6. Etkili vatandaş olmanın önemini fark eder:
Öğrenciler bireysel ve ulusal olduğu kadar küresel düşünebilen, siyasal ve sosyal konularda katılımcı, meraklı ve ilgili kişi
olma özelliği kazanırlar. Topluma nasıl katkıda bulunabileceklerini araştırırlar, geleceği şekillendirmede üzerlerine düşen
sorumlulukların farkına varır ve etkili vatandaş olma konusunda cesaret kazanırlar.
7. Problemleri iş birliğine dayalı yöntemlerle çözebilme becerisi kazanır:
Toplumsal problemlerin çözümü toplumsal yaşamın karmaşık ve çok boyutlu yapısı nedeniyle iş birliği ve ortak aklı
gerektirir. Öğrenciler sosyal bilim uygulamalarında edindikleri bilgi ve tecrübe sayesinde iş birliğine dayalı yöntemlerin
toplumsal problemlerin çözümündeki rolünün önemini kavrar.
6