Page 5 - Sosyal Bilimlerde Araştırma Rehberi
P. 5

GİRİŞ

                      Günümüzün ön plana çıkan en önemli becerilerden biri bireylerin ihtiyaç duyduğu bilgi kaynaklarına
                      erişmesini, bunları analiz etmesini ve ihtiyaç duyduğu bilgiyi işleyerek kullanabilir hale getirmesini
                      amaçlayan araştırma becerisidir. Bu nedenle öğrencilerimizin bu beceriye sahip bireyler olarak ye-
                      tişmesi, araştırma sürecinde neyi, nerede, nasıl bulabileceğini bilmesi ve elde ettiği bulguyu doğru
                      bir şekilde kullanabilmesi çağın gereğidir. Öğrencilerin bu becerilerini geliştirebilmeleri için merak
                      ettikleri bir konuda bilimsel metodolojiyi kullanarak araştırma yapabilmeleri, elde ettikleri verileri
                      analiz ederek etkin bir şekilde kullanabilmeleri önemlidir. Bunun için öğrencilerin teşvik edilmesi
                      ve onlara yol gösterilmesi gerekmektedir. Sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin
                      alan yazında faydalanılabilecek çok sayıda kaynak bulunmakla birlikte bu rehberin hazırlanmasın-
                      daki temel amaç mevcut kaynakların olabildiğince sadeleştirilerek öğrencilerin seviyesine uygun
                      hale getirilmesidir.

                      Rehber  beş  bölümden  oluşmaktadır.  Birinci  bölümde  araştırma  sürecinin  sonunda  öğrencilerin
                      sergilemesi beklenen davranışların yer aldığı sosyal bilimlerde araştırma çıktıları, araştırma konula-
                      rının belirlenmesinde dikkate alınması gereken rehber ilkeler ve planlama sürecinde öğretmenlerin
                      faydalanabileceği rehber sorulara yer verilmiştir.  İkinci bölümde sosyal bilimlerde araştırma süreci
                      sistematik bir yapı içinde baştan sona örneklerle anlatılmıştır. Üçüncü bölümde araştırma raporu-
                      nun yapısı ve içeriği açıklanmıştır. Dördüncü bölümde bilimsel araştırma etiği ile bilimsel araştırma
                      etiğine aykırı bazı eylemlere yer verilmiştir. Beşinci bölümde öğrencilerin yaptıkları araştırmanın
                      sonuçlarını çeşitli platformlarda sunarken yararlanabilecekleri anahtar bilgilere yer verilmiştir. Ekler
                      bölümünde ise bir saha araştırması örneği, değerlendirmede kullanılabilecek formlar ve öğrencilerin
                      araştırma yaparlarken yararlanabilecekleri kaynaklara ilişkin linklerin listesi verilmiştir.
                      Araştırma konuları belirlenirken önceliğin yerel problemlere verilmesini öneriyoruz. Böylece öğrencilerin
                      edindikleri bilgiler ile günlük yaşam bağının kurulması kolaylaşacak, yaşadıkları bölgenin problemlerine
                      yönelik bilgi, bilinç ve duyarlılık geliştirmeleri sağlanacaktır. Bu aşamada okul aracılığıyla bölgedeki
                      üniversitelerin ilgili bölümleriyle iş birliği yapılması, akademik danışmanlık alınması araştırmanın teorik
                      çerçeveye uygun ilerlemesini destekleyecektir. Bu yaklaşım aynı zamanda kariyer planlaması sürecinde
                      öğrenciler için yol gösterici de olacaktır.

                      Ayrıca öğrencilerin yaptıkları araştırmalarla ulusal ve uluslararası kongre ve projelere katılmaları teşvik
                      edilmelidir. Bunun için Ortaöğretim Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan aşağıda karekodu verilen
                      Ulusal ve Uluslararası Proje Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı’ndan faydalanabilirsiniz.




                                                          Ulusal ve Uluslararası Proje Hazırlama Öğretmen
                                                          Rehber Kitabı
























          5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10