Page 133 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 133

1924 yılında çıkarılan Köy Yasası’n-        OKUMA PARÇASI
 da köylüyü “güreş, cirit ve atıcılık” gibi oyun-
 lara özendirici hükümlere yer verilmiştir.
    1926-1927 yılları arasında Ata-
 türk’ün isteğiyle ilk kadın Türk atletler pist-  ATATÜRK’ÜN SPORLA İLGİLİ ANILARI
 lere inerek yarışmalara katılmıştır. Böylelikle
 Türkiye birçok dünya ülkesinden çok önce
 kadın millî takımına sahip olmuş ve kadın      Atatürk’ün futbol ile ilgili bir anısını ve düşündüklerini yakın arkadaşı
 sporcularıyla uluslararası müsabakalarda   Kılıç Ali’nin oğlu ünlü millî futbolcu ve spor yazarı Gündüz Kılıç’tan öğreni-
 yer almıştır (Görsel 5.20).   yoruz.
    1930 yılında çıkartılan 1580 sayılı
 Belediye Kanunu; belediyelere “çocuk bah-     1936  yılının  sonlarına  doğru  idi.  Büyük  kurtarıcı,  arkadaşı  babam
 çeleri, spor alanları, yerel ihtiyaçlara uygun   Ali Kılıç’ı ziyarete gelmişti. Evde benden başka kimse yoktu. Kapıyı açıp da
 stadyumlar yapmak ve işletmek” gibi so-  Görsel 5.20: Berlin 1936  Yaz Olimpiyatları eskrim dalı  karşımda Atatürk’ü görünce heyecandan ve sevinçten âdeta dilim tutulmuştu.
 rumluluklar getirmiştir.  Ne söylediğimi, içeri nasıl aldığımı hiç hatırlamıyorum. Kendime geldiğimde
    1932 yılında Türkiye’nin farklı bölgelerinde açılan 14 halkevinin sosyal ve kültürel çalışmalarının   Atatürk, misafir salonunda yavaş yavaş şerbetini yudumluyordu.
 yanına spor etkinlikleri de eklenmiştir. Halkevlerinin spor programlarında güreş, binicilik, okçuluk gibi
 Türk ata sporlarının yanı sıra ritmik jimnastik, gülle, trapez gibi spor dalları, artistik danslar ve toplu ge-
 zintiler gibi sosyal etkinlikler yer almıştır. Atatürk, bu icraatıyla tüm ulusa spor yapmanın önemini anlat-     “Gel şöyle otur da seninle biraz konuşalım.” diyerek bana karşısındaki
 maya çalışmıştır.    koltuğu gösterdi. Oturdum ama inanın, içimin yağları eridi. İşin asıl zor tara-
                      fının bundan sonra başlayacağını hissediyordum. Çünkü Atatürk’ün değişik
    1932’den itibaren İstanbul, Ankara ve İzmir’in yanı sıra Anadolu’nun birçok ilinde “Hakemlik Kurs-
 ları” açılmaya başlanmıştır. Türk Spor Kurumunun 1 Mart 1938 tarihi itibariyle Ankara’da “Futbol Antrenör   zekâ soruları sorarak gençleri imtihan etmekten pek hoşlandığını biliyordum.
 Kursu” açma kararı alması da dönemin önemli spor eğitim faaliyetleri arasında yer almıştır.   Mahcup olmak korkusu, bütün benliğimi sarmıştı. Fakat çok şükür sorduğu
                      soru, korktuğum türden olmadı. O sıralarda Türk Millî Futbol Takımımız,
                      Halkevleri Takımı adı altında Sovyet Rusya’da beş altı maç yapmıştı. Maçla-
                      rın çoğunda fena sonuçlar alınmıştı. Yaşımın pek genç olmasına rağmen ben de
    19 Mayıs gününü Gençlik ve Spor   kadroya alınmıştım. Ülkesinde olup biten her şeyle ilgilenen Atatürk’ün Rusya
 Bayramı olarak gençlere, 23 Nisan gününü   yenilgileri de gözünden kaçmamıştı.
 Çocuk Bayramı olarak yarının gençleri olan
 çocuklara armağan etmiş ve bu tarihler her      İlk sorusu, “Niçin yenildiniz?” oldu. Kem küm ederek bir şeyler söyle-
 yıl bayram havasında sportif etkinliklerle   meye çalıştım. Atatürk, pek üstelemeden ikinci sorusunu sordu. “Peki, bu yenil-
 kutlanmaya başlanmıştır (Görsel 5.21).  giler seni çok üzdü mü?” dedi. Son derece üzüldüğümü anlatmaya çalışırken bir
    Atatürk “İstikbal göklerdedir.” diye-  el hareketiyle beni susturup kendi konuştu. “Dünyada yenilmeyen kimse, ye-
 rek havacılık sporunun önemini vurgulamış   nilmeyen ordu, yenilmeyen takım, yenilmeyen kumandan yoktur. Yenildikten
 ve havacılığın bir spor dalı olarak benim-  sonra üzülmek de tabiidir. Ancak bu üzüntü, insanın maneviyatını yok edecek
 setilmesini istemiştir. 1935 yılında kurulan   onu çökertecek seviyeye varmamalıdır. Yenilen, hemen toparlanmalı; kendini
 “Türk Kuşu” Ata’nın Türk havacılık sporuna
 en büyük armağanıdır.  yeneni yenmek için olanca gücüyle azmiyle daha çok çalışmalıdır.” dedi. Sonra
    1938  yılında  “Beden  Terbiyesi  Ka-  Görsel 5.21: Millî bayram kutlamaları  futbolun nasıl oynandığını anlatmamı istedi. Hemen kâğıt, kalem aldım. Oyun
 nunu” çıkarılarak Türkiye’de spor organizas-  sahasını çizerek o zamanki deyimiyle müdafileri, muavinleri ve muhacimleri
 yonlarını üstlenen ve spordan sorumlu olan   yerlerine yerleştirip onların görevlerini ve oyunun ana kaideleri ile hedeflerini
 resmî bir merci oluşturulmuştur.   anlattım. “Yahu desene, bizim harp oyunları gibi bir şey sizin oyun da. Sizin iş
                      de strateji bilgisi ve kurmay kafası ister.” diye önemser önemser başını salladı.

 4. ETKİNLİK                                                     Halûk SAN
                                                  “Belgeleriyle Türk Spor Tarihinde Atatürk”
 SUNUM YAPIYORUM

      Atatürk’ün çocuklara, gençlere ve spora verdiği önemi anlatan sözlerini araştırınız. Bulduğunuz
 sözlerden ve ilgili Atatürk fotoğraflarından sınıf panosunda bir köşe hazırlayınız.









 130  CUMHURİYET DÖNEMİNDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR                                         CUMHURİYET DÖNEMİNDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR  131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138