Page 103 - BİSİKLET
P. 103

4.2. BİSİKLET KROSU


                  Bisiklet krosu sezonu, yılın sonbahar ve kış aylarını kapsayacak şe-
               kilde eylül ve şubat ayları arasında yapılan yarış türüdür. Bu dönem, yol
               bisikleti sezonunun kapanış ve açılış ayları arasıdır. Sporcunun kondis-
               yonunu korumak ve geliştirmek amacıyla ortaya çıkmış, geliştirilerek
               kurallı yarışmalar hâline getirilmiştir. Yol bisikleti sezonu biter bitmez   Hazırlık Soruları
               kros sezonu başlar. Soğuk kış mevsimi kros yarışmaları için uygundur.
               Kros sezonu, sporcuların formlarını korumalarını ve güçlenmelerini sağlar.   1. Bisiklet krosu hangi
               Böylece sporcular yol yarış sezonu için hazır hâle gelir. Bisiklet krosu CX,   mevsimde yapılan bir ya-
               CCX, Cross, Cyclo-X, Cyclo-Cross adlarıyla da anılmaktadır.      rış türüdür? Niçin?


                  Kros Yarışı Parkuru: Kros yarış parkuru; düzlük yolları, ormanlık alanları,   2. Yol yarış bisikleti ile
               çimenlikleri, dönemeçleri, yarışçının bisikletini elinde taşıyacağı doğal   kros bisikleti arasında ne
               ve yapay engelleri içeren, sporcuları zorlayabilecek bir parkurdur.   gibi farklar vardır?


                  Kros yarış parkurları aşağıdaki özellikleri taşır:

               •  Parkur her türlü hava şartında kullanılabilmelidir.
               •  Parkur için aşırı sulak, yoğun balçık içeren yerler ile tamamen düz
                 alanlar tercih edilmez.
               •  Parkurun mesafesi toplam 3-4 km’dir. Bu-
                 nun 2,5 km’si kapalı daire şeklindedir. Kalan
                 bölüm ise başlangıç ve bitiş bölümü olacak
                 şekilde ayrılmıştır.
               •  Başlangıç bölümü 500 m uzunluğunda ve 6
                 m genişliğinde olup yokuş aşağı olmamalıdır.
                 Mümkün olduğunca düz olmalıdır (Görsel
                 4.40.).  Ama çok hafif bir rampa da olabilir.
               •  Parkurdaki ilk daralma ve engel sert olma-
                 malıdır.
               •  İlk dönüşte, dik açıdan biraz daha geniş bir
                 açı olmalıdır (Görsel 4.41.).
               •  Bitişin olduğu bölüm en az iki yüz metre
                 uzunluğunda ve altı metre genişliğinde düz
                 yol olmalıdır.                                    Görsel. 4.40. Bisiklet krosu çıkış alanı
               •  Kros parkurunun başlangıç ve bitiş noktala-
                 rında herhangi bir engel olmaz.
               •  Parkurun tamamında da bisikletten inmeyi
                 gerektirecek 4 ila 6 yapay engel bulunur. Bu
                 engeller, parkura en az 4 m ara ile konulabilir
                 ve yokuş aşağı yerleştirilmez. Yağmur, dolu
                 ve tipi vb. olumsuz hava şartlarında yapay
                 engellerin tamamı veya bir kısmı kaldırılabilir.
               •  Parkurun diğer kısımlarının genişliği en az
                 üç metre olmalıdır.
               •  Yarış başlamadan iki saat önce tüm kontroller
                 yapılarak tel, cam gibi bisikletin lastiklerine
                 ve sporcuya zarar verebilecek maddelerin
                 parkurda olmamasına dikkat edilmelidir. İz-
                 leyicilerin parkura girmesini önlemek için
                 parkur bariyer ve şeritlerle çevrilmelidir.   Görsel 4.41. Bisiklet krosu çıkışından sonra ilk dönemeç





                                                                                                                 91
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108