Page 107 - BİSİKLET
P. 107

Bu bisikletler tasarlanırken hem asfaltta hem
               de engebeli arazide kullanılabilecek tarzda ta-
               sarlanmıştır. Hafif olmaları önemli bir detaydır.
               Çünkü sporcular kısa yarışlardaki dik yokuşları
               bisikletle tırmanmaktansa bisikleti omuzlarında
               taşımayı tercih eder. Bu nedenle bisikletlerin
               üst borusu çok nadir olarak bazı dağ ve yol bi-
               sikletlerindeki gibi eğimli olur. Zira eğimli bir
               borusu olan bisikleti taşımak, bisikletin omuzdan
               kaymasına sebep olacağı için daha zor olur.
                                                                   Görsel 4.49.a. Cantilever fren sistemi
                  Kros bisikletlerinin teker setleri çok ağır ve
               sık telli olmaz. Kalın lastikler konfor için ide-
               aldir. Sporcuya bozuk yolların titreşimini, yol
               bisikletinden daha az hissettirir. Sele de aynı
               şekilde hafif olur çünkü bu yarışlar uzun soluklu
               olmadığı için rahat bir oturuş çok önem verilen
               bir detay değildir. Daha fazla kontrol için, bisik-
               letçiler daha dik bir oturuşu tercih eder. Bu da
               açısı yukarıya doğru olan bir “gidon boğazı” ve        Görsel 4.49.b. Cantilever fren
               daha yüksekte duran gidon gerektirir.                           sistemi
                                                                             İkili Aynakol
                  Yarışların yapıldığı mevsim şartlarında ça-
               mur, bisikletlerde büyük problem oluşturur. Bu
               problemi çözmek amacıyla cantilever (santilever)
               fren sistemi geliştirilmiştir (Görsel 4.49.). Kros
               bisikletini geleneksel yol bisikletinden ayıran
               en önemli parçası bu fren sistemidir. Çünkü
               yol bisikletlerinde yer alan kaliper fren sistemi
               tekerlerde çamur toplar ve maşayı tıkar. Canti-
               lever frenler, tekerlerde toplanan çamurun iki
               fren kolu arasından geçmesini sağlar, böylelikle
               frenler tıkanmaz. Kros bisikletlerde sağ fren ön
               tekerleği, sol fren arka tekerleği kontrol etmek-
               tedir. Parkur gereği kısa ve sert duruşlara ihtiyaç      Görsel 4.50.a. Aynakol seti
               duyan sporcular, bisikletin asıl durdurucusu olan              Üçlü Aynakol
               ön fren sistemini sağ elleri ile kontrol eder. Bu
               da kros bisikletlerini yol bisikletlerinden ayı-
               ran bir diğer özelliktir. Son dönemde disk frenli
               kullanım da yaygınlaşmaya başlamıştır. Ayrıca
               bisikletlere ekstra yol tutuşu sağlaması için ge-
               niş, büyük dişli lastikler takılmıştır. Bu sayede
               parkurda bisikletin yol tutuşunu zorlaştıran pek
               çok engelle başa çıkılmıştır. Ayna kolları, parku-
               run zorluk durumuna göre zaman zaman üçlü de
               olabilir (Görsel 4.50.).  Çok sayıda vites, bu tip
               bir yarıştaki zorlukların derecesini azaltmış olur.




                                                                           Görsel 4.50.b. Aynakol seti




                                                                                                                 95
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112