Page 107 - BİSİKLET
P. 107
Bu bisikletler tasarlanırken hem asfaltta hem
de engebeli arazide kullanılabilecek tarzda ta-
sarlanmıştır. Hafif olmaları önemli bir detaydır.
Çünkü sporcular kısa yarışlardaki dik yokuşları
bisikletle tırmanmaktansa bisikleti omuzlarında
taşımayı tercih eder. Bu nedenle bisikletlerin
üst borusu çok nadir olarak bazı dağ ve yol bi-
sikletlerindeki gibi eğimli olur. Zira eğimli bir
borusu olan bisikleti taşımak, bisikletin omuzdan
kaymasına sebep olacağı için daha zor olur.
Görsel 4.49.a. Cantilever fren sistemi
Kros bisikletlerinin teker setleri çok ağır ve
sık telli olmaz. Kalın lastikler konfor için ide-
aldir. Sporcuya bozuk yolların titreşimini, yol
bisikletinden daha az hissettirir. Sele de aynı
şekilde hafif olur çünkü bu yarışlar uzun soluklu
olmadığı için rahat bir oturuş çok önem verilen
bir detay değildir. Daha fazla kontrol için, bisik-
letçiler daha dik bir oturuşu tercih eder. Bu da
açısı yukarıya doğru olan bir “gidon boğazı” ve Görsel 4.49.b. Cantilever fren
daha yüksekte duran gidon gerektirir. sistemi
İkili Aynakol
Yarışların yapıldığı mevsim şartlarında ça-
mur, bisikletlerde büyük problem oluşturur. Bu
problemi çözmek amacıyla cantilever (santilever)
fren sistemi geliştirilmiştir (Görsel 4.49.). Kros
bisikletini geleneksel yol bisikletinden ayıran
en önemli parçası bu fren sistemidir. Çünkü
yol bisikletlerinde yer alan kaliper fren sistemi
tekerlerde çamur toplar ve maşayı tıkar. Canti-
lever frenler, tekerlerde toplanan çamurun iki
fren kolu arasından geçmesini sağlar, böylelikle
frenler tıkanmaz. Kros bisikletlerde sağ fren ön
tekerleği, sol fren arka tekerleği kontrol etmek-
tedir. Parkur gereği kısa ve sert duruşlara ihtiyaç Görsel 4.50.a. Aynakol seti
duyan sporcular, bisikletin asıl durdurucusu olan Üçlü Aynakol
ön fren sistemini sağ elleri ile kontrol eder. Bu
da kros bisikletlerini yol bisikletlerinden ayı-
ran bir diğer özelliktir. Son dönemde disk frenli
kullanım da yaygınlaşmaya başlamıştır. Ayrıca
bisikletlere ekstra yol tutuşu sağlaması için ge-
niş, büyük dişli lastikler takılmıştır. Bu sayede
parkurda bisikletin yol tutuşunu zorlaştıran pek
çok engelle başa çıkılmıştır. Ayna kolları, parku-
run zorluk durumuna göre zaman zaman üçlü de
olabilir (Görsel 4.50.). Çok sayıda vites, bu tip
bir yarıştaki zorlukların derecesini azaltmış olur.
Görsel 4.50.b. Aynakol seti
95