Page 111 - BİSİKLET
P. 111

Kros Yarışlarında Temel Bisiklet Sürme Teknikleri


                  Sele Yükseklik Ayarı ve Sürüş Pozisyonu


                  Oturur pozisyonda, pedalı aşağı bastığınızda (pedal en
               alt noktadayken) dizinizde bükülme olmamalıdır(Görsel
               4.57.a.). Bu ayar için pedala ayak topuğu ile basılmalıdır.
               Normal sürüş sırasında pedala ayağın ön kısmıyla basıl-
               malı ve bacak tamamen düz olana kadar sele yükseltilme-
               lidir (Görsel 4.58.b.). Sele borusu üzerindeki maksimum
               sınırı belirleyen çizgi geçilmemelidir.


                  Bisiklet sürerken rahat bir duruşta pedal çevrilmelidir.
               Dirsekler, 90 dereceye yakın bir açı oluşturacak şekilde
               olmalıdır. Gidon çok fazla olmamak şartıyla sıkı tutulmalı-
               dır. Uzun sürüşlerde ellerin uyuşmaması için iç kısmı jelli
               eldiven kullanılır. Sırt düz tutulmalıdır. Omurga, yerle 45
               dereceye yakın açı yapacak şekilde olmalıdır.


                  Dönüşler:

               •  Dönemece girmeden önce her iki fren de kullanılarak
                 hız dönüşe uygun duruma getirilir.
               •  Dönemeç içerisinde fren yapılmaz.
               •  Dönüşe geniş açıyla girilir, dönüş anında iç kenara   Görsel 4.57.a. Bisiklet sele yükseklik ayarı
                 yakın geçiş yapılır ve dönüş geniş bitirilir.
               •  Dönüş yönüne göre dışta olan bacak düz pozisyonda,
                 pedal aşağıda tutulur. Bisikletin yattığı taraftaki pedal
                 yukarıda olmalıdır.
               •  Dönüş sırasında bisikletin üzerine doğru eğilmek sav-
                 rulmayı önleyecektir.
               •  Dönüş esnasında sadece ön fren kullanmak dengeyi
                 bozacaktır. Fren yapmak gerekirse ön ve arka frenlerin
                 her ikisi de aynı anda kullanılır. Sadece arka fren arka
                 tekerin kaymasına sebep olacağından duruma göre
                 dönüşü rahatlatması için kullanılabilir. Düşük sürat-
                 lerde köşe dönüşlerini sadece arka freni kullanarak
                 bisikletin arkasını attırarak döndürmek de mümkündür.


                  Fren Yapmak:

               •  Genel kural olarak, ön ve arka frenleri aynı anda ve
                 aynı oranda sıkarak fren yapılır.
               •  Fren gücünün büyük bir kısmı ön frendedir. Çünkü fren
                 yapıldığında vücut ağırlığı öne baskı yapacak ve ön    Görsel 4.57.b. Bisiklet sele yükseklik ayarı
                 tekerleğin yere iyice tutunmasını sağlayacaktır.
               •  Gevşek zeminde arka fren daha çok kullanılmalıdır.
                 Çünkü ön tekerlek zemini “yararak” gittiğinden tutun-
                 ması çok zordur.
               •  Yokuş inerken frenler çok sıkılarak tekerlekler tamamen
                 durdurulmaz. Tekerler dönecek şekilde biraz gevşetilir.






                                                                                                                 99
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116