Page 111 - BİSİKLET
P. 111
Kros Yarışlarında Temel Bisiklet Sürme Teknikleri
Sele Yükseklik Ayarı ve Sürüş Pozisyonu
Oturur pozisyonda, pedalı aşağı bastığınızda (pedal en
alt noktadayken) dizinizde bükülme olmamalıdır(Görsel
4.57.a.). Bu ayar için pedala ayak topuğu ile basılmalıdır.
Normal sürüş sırasında pedala ayağın ön kısmıyla basıl-
malı ve bacak tamamen düz olana kadar sele yükseltilme-
lidir (Görsel 4.58.b.). Sele borusu üzerindeki maksimum
sınırı belirleyen çizgi geçilmemelidir.
Bisiklet sürerken rahat bir duruşta pedal çevrilmelidir.
Dirsekler, 90 dereceye yakın bir açı oluşturacak şekilde
olmalıdır. Gidon çok fazla olmamak şartıyla sıkı tutulmalı-
dır. Uzun sürüşlerde ellerin uyuşmaması için iç kısmı jelli
eldiven kullanılır. Sırt düz tutulmalıdır. Omurga, yerle 45
dereceye yakın açı yapacak şekilde olmalıdır.
Dönüşler:
• Dönemece girmeden önce her iki fren de kullanılarak
hız dönüşe uygun duruma getirilir.
• Dönemeç içerisinde fren yapılmaz.
• Dönüşe geniş açıyla girilir, dönüş anında iç kenara Görsel 4.57.a. Bisiklet sele yükseklik ayarı
yakın geçiş yapılır ve dönüş geniş bitirilir.
• Dönüş yönüne göre dışta olan bacak düz pozisyonda,
pedal aşağıda tutulur. Bisikletin yattığı taraftaki pedal
yukarıda olmalıdır.
• Dönüş sırasında bisikletin üzerine doğru eğilmek sav-
rulmayı önleyecektir.
• Dönüş esnasında sadece ön fren kullanmak dengeyi
bozacaktır. Fren yapmak gerekirse ön ve arka frenlerin
her ikisi de aynı anda kullanılır. Sadece arka fren arka
tekerin kaymasına sebep olacağından duruma göre
dönüşü rahatlatması için kullanılabilir. Düşük sürat-
lerde köşe dönüşlerini sadece arka freni kullanarak
bisikletin arkasını attırarak döndürmek de mümkündür.
Fren Yapmak:
• Genel kural olarak, ön ve arka frenleri aynı anda ve
aynı oranda sıkarak fren yapılır.
• Fren gücünün büyük bir kısmı ön frendedir. Çünkü fren
yapıldığında vücut ağırlığı öne baskı yapacak ve ön Görsel 4.57.b. Bisiklet sele yükseklik ayarı
tekerleğin yere iyice tutunmasını sağlayacaktır.
• Gevşek zeminde arka fren daha çok kullanılmalıdır.
Çünkü ön tekerlek zemini “yararak” gittiğinden tutun-
ması çok zordur.
• Yokuş inerken frenler çok sıkılarak tekerlekler tamamen
durdurulmaz. Tekerler dönecek şekilde biraz gevşetilir.
99