Page 118 - BİSİKLET
P. 118
Sürat yarışında sporcular, pistte
rakiplerinin arkasından gitmek için
oldukça yavaşlar. Arkada giden spor-
cu öndeki rakibinin hareketlerini ve
pedal konumunu kontrol altında tut-
mak için daha iyi bir görüşe sahiptir
(Görsel 4.63.). Öndeki sporcu da arka-
daki rakibini koltuk altından ya da
başını hafifçe yanlara çevirerek göz
uçları ile kontrol eder ve sporcular
birbirlerinin dalgın anlarını kollaya-
rak kaçış yapmak isterler. Burada en
önemli konulardan biri de aktif/pasif
olarak adlandırılan pedal konumla-
rıdır. Pedalların dikey konuma geçip
Görsel 4.63. Eşli sprint yere paralel duruma yaklaştığı pedal
konumuna aktif pedal (Görsel 4.64.),
sporcunun pedala yüklenmedeki en
etkisiz konumu olan pedalların yere
dikey durumda bulunduğu pozisyona
pasif pedal (Görsel 4.65.) denir. İyi za-
manlama yaparak, rakip sporcuyu pa-
sif pedal konumunda yakalayıp aktif
pedal konumunda pedala yüklenerek
atağa başlamak yarışı kazanmada
çok önemlidir. Pist bisikletinde arka
dişli, tekere sabit olduğundan sporcu
pedal konumunu anında değiştire-
mez. Önce kaçan sporcu bu avanta-
jını devam ettirerek rakibinin kendi
arkasında oluşan hava boşluğuna
girmesine fırsat vermemeye çalışır.
Görsel 4.64. Aktif pedal çevirme konumu Arkadaki sporcu öndeki sporcuyu
yakalayıp hava koridoruna girerse
öndeki kadar yorulmadan varış çiz-
gisine gelir ve çizgiye yakın bir yerde
atak yaparak yarışı kazanmak ister.
Hava koridorunda gitmek, müsaba-
kayı her zaman arkadaki sporcunun
kazanacağı anlamına gelmez. Bu
alan, iyi zamanlama yapan ve güç-
lü olanın kazanması için önemli bir
fırsat oluşturur. Bunun için sporcular
erken kaçış yapmayı tercih etmez.
Rakiplerinin kaçacağı anı kollarlar,
bu yüzden yarış beklenilenden daha
uzun sürebilir.
Görsel 4.65. Pasif pedal çevirme konumu
106