Page 57 - ORYANTİRİNG
P. 57
b. Bitki örtüsü sembolleri açık alan (açık sarı), orman
(beyaz), sık orman veya çalılık (açık yeşil) olmak üzere sa-
dece üç çeşittir.
c. Koşarak oryantiring haritalarında kullanılan bina,
insan yapımı nesne, kaya gibi sembollerin tümü koyu gri
ile gösterilir. Binalara sınırlayıcı hat çizilmez. Bisikletle or-
yantiring haritalarında % 100 siyah ile gösterilen yalnızca
patikalardır.
ç. Yol üzerinde devrilmiş ağaç, bariyer gibi geçişi engel-
leyecek nesneler magenta çentik ile, geçilmesi yasak yollar
Görsel 4.17: Bisikletle oryantiring magenta zikzak ile gösterilir.
start noktası
d. Harita ölçeği kısa mesafe için 1:5000, 1:7500 veya 1:10000, orta mesafe
ve bayrak yarışı için 1:10000 veya 1:15000, uzun mesafe için ise 1:15000 veya
1:20000’dir.
e. Harita mümkün olduğunca A4 boyutunda olmalıdır. Her durumda
harita, parkurun tüm rota seçimleriyle birlikte sığacağı boyuttan daha bü-
yük olmamalıdır.
2. Parkurlar:
Bisikletle oryantiring parkurlarını koşarak oryantiring parkurlarından
ayıran en önemli özellikler aşağıda belirtilmiştir:
a. Parkurlarda mesafeler koşarak oryantiringde olduğu gibi kuş uçuşu
değil, izlenmesi muhtemel en kısa rotanın uzunluğu olarak verilir. Benzer
şekilde tırmanma da izlenmesi muhtemel en kısa rota üzerindeki tırman-
ma olarak alınır (Görsel 4.17).
b. Harita üzerinde hedefler, sıra numarası-hedef numarası formatında
(2-34 gibi) verilir. Haritada ayrıca hedefin kontrol tanımı yer almaz.
c. Eğer hedef çemberinin merkezinin bulunduğu noktadaki özellikler,
hedefin tam olarak yerine ilişkin olarak sporcuyu yanıltacak unsurlar ta-
şıyorsa (duvarın iç kösesi mi yoksa dış kösesi mi gibi) hedef çemberinin
tam merkezi, kırmızı bir nokta konarak belirginleştirilebilir. Bu hedefler
için çok gerekiyorsa kontrol tanımı da verilebilir.
ç. Bisikletle patikadan ayrılarak araziye girmenin serbest olup olmadığı
yarışma öncesinde katılımcılara duyurulur. Bununla birlikte araziye gir-
mek serbest olsa dahi parkur, en hızlı rotanın araziden değil yoldan gidil-
mesini gerektirecek şekilde düzenlenmelidir.
d. Varış noktasına 200 metre kaldığı, şeritlerle belli edilir. Bu son 200
metre boyunca güzergâh mümkün olduğunca düz olmalı, sert dönüşler
içermemeli ve en az 5 metre eninde olmalıdır. Varış noktası, aşırı hızı törpü-
leyecek biçimde, hafif eğimli bir arazinin yukarısında yer almalıdır. Varış
noktasından itibaren sporcuların karmaşa oluşturmadan dağılabilecekleri
genişçe bir alan bulunmalıdır.
3. Yarışmacının uyması gereken kurallar:
Bisikletle oryantiring yarışmalarında IOF Bisikletle Oryantiring Yarış-
ma Kuralları geçerli olacaktır. Buna göre:
a. Yarışmacı bisikletinden asla ayrılamaz. Zemin uygun değilse bisik-
letten inilebilir, bisikleti itebilir veya omuza alabilir ancak parkurun her
noktasına bisikletiyle gitmek zorundadır. Bunun denetlenebilmesi için
hedef noktalarında gerekli önlemler Tertip Kurulunca alınır ve yarışma
öncesinde katılımcılara duyurulur.
ORYANTİRİNGİN TEMEL TEKNİKLERİ VE UYGULAMASI 55