Page 57 - ORYANTİRİNG
P. 57

b. Bitki örtüsü sembolleri açık alan (açık sarı), orman
                                                          (beyaz), sık orman veya çalılık (açık yeşil) olmak üzere sa-
                                                          dece üç çeşittir.

                                                            c.  Koşarak  oryantiring  haritalarında  kullanılan  bina,
                                                          insan yapımı nesne, kaya gibi sembollerin tümü koyu gri
                                                          ile gösterilir. Binalara sınırlayıcı hat çizilmez. Bisikletle or-
                                                          yantiring haritalarında % 100 siyah ile gösterilen yalnızca
                                                          patikalardır.

                                                            ç. Yol üzerinde devrilmiş ağaç, bariyer gibi geçişi engel-
                                                          leyecek nesneler magenta çentik ile, geçilmesi yasak yollar
            Görsel 4.17: Bisikletle oryantiring          magenta zikzak ile gösterilir.
            start noktası
                                              d. Harita ölçeği kısa mesafe için 1:5000, 1:7500 veya 1:10000, orta mesafe
                                           ve bayrak yarışı için 1:10000 veya 1:15000, uzun mesafe için ise 1:15000 veya
                                           1:20000’dir.

                                              e. Harita mümkün olduğunca A4 boyutunda olmalıdır. Her durumda
                                           harita, parkurun tüm rota seçimleriyle birlikte sığacağı boyuttan daha bü-
                                           yük olmamalıdır.

                                              2. Parkurlar:
                                              Bisikletle oryantiring parkurlarını koşarak oryantiring parkurlarından
                                           ayıran en önemli özellikler aşağıda belirtilmiştir:

                                              a. Parkurlarda mesafeler koşarak oryantiringde olduğu gibi kuş uçuşu
                                           değil, izlenmesi muhtemel en kısa rotanın uzunluğu olarak verilir. Benzer
                                           şekilde tırmanma da izlenmesi muhtemel en kısa rota üzerindeki tırman-
                                           ma olarak alınır (Görsel 4.17).

                                              b. Harita üzerinde hedefler, sıra numarası-hedef numarası formatında
                                           (2-34 gibi) verilir. Haritada ayrıca hedefin kontrol tanımı yer almaz.

                                              c. Eğer hedef çemberinin merkezinin bulunduğu noktadaki özellikler,
                                           hedefin tam olarak yerine ilişkin olarak sporcuyu yanıltacak unsurlar ta-
                                           şıyorsa (duvarın iç kösesi mi yoksa dış kösesi mi gibi) hedef çemberinin
                                           tam  merkezi,  kırmızı  bir  nokta  konarak  belirginleştirilebilir.  Bu  hedefler
                                           için çok gerekiyorsa kontrol tanımı da verilebilir.

                                              ç. Bisikletle patikadan ayrılarak araziye girmenin serbest olup olmadığı
                                           yarışma öncesinde katılımcılara duyurulur. Bununla birlikte araziye gir-
                                           mek serbest olsa dahi parkur, en hızlı rotanın araziden değil yoldan gidil-
                                           mesini gerektirecek şekilde düzenlenmelidir.

                                              d. Varış noktasına 200 metre kaldığı, şeritlerle belli edilir. Bu son 200
                                           metre  boyunca  güzergâh  mümkün  olduğunca  düz  olmalı,  sert  dönüşler
                                           içermemeli ve en az 5 metre eninde olmalıdır. Varış noktası, aşırı hızı törpü-
                                           leyecek biçimde, hafif eğimli bir arazinin yukarısında yer almalıdır. Varış
                                           noktasından itibaren sporcuların karmaşa oluşturmadan dağılabilecekleri
                                           genişçe bir alan bulunmalıdır.

                                              3. Yarışmacının uyması gereken kurallar:
                                              Bisikletle oryantiring yarışmalarında IOF Bisikletle Oryantiring Yarış-
                                           ma Kuralları geçerli olacaktır. Buna göre:

                                              a. Yarışmacı bisikletinden asla ayrılamaz. Zemin uygun değilse bisik-
                                           letten inilebilir, bisikleti itebilir veya omuza alabilir ancak parkurun her
                                           noktasına  bisikletiyle  gitmek  zorundadır.  Bunun  denetlenebilmesi  için
                                           hedef  noktalarında  gerekli  önlemler  Tertip  Kurulunca  alınır  ve  yarışma
                                           öncesinde katılımcılara duyurulur.


                                                 ORYANTİRİNGİN TEMEL TEKNİKLERİ VE UYGULAMASI                  55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62