Page 82 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 82

Yarışmaya katılan toplulukların her türlü itiraz için itiraz bedeli ödemeleri gerekmektedir. O yıl için
               belirlenen itiraz bedeli, düzenleme kurullarına ve/veya Federasyon temsilcisine bir tutanak ile teslim edi-
               lerek yapılmaktadır. Teslim edilen itiraz ücreti, haklı bulundukları takdirde ilgili topluluğa iade edilmektedir.
               İnceleme sonunda, toplulukların haksız olması hâlinde ise itiraz ücreti, Federasyonun gelirine kaydedil-
               mektedir. Usulüne uygun olarak yapılan itirazlar, yetkili kurullarca karara bağlanmaktadır. Kararın tebliğ
               tarihinden itibaren yedi gün içinde kulüplerin bir üst kurula itiraz hakkı vardır. Yarışma sonrasında da itiraz
               edilebilmektedir ancak oyuncular ile ilgili itirazın değerlendirmeye alınabilmesi için yarışmanın devam edi-
               yor olması gerekmektedir. Yarışma sona ermişse itiraz değerlendirmeye alınamamaktadır. İtirazlar usulüne
               uygun olarak yapılmamışsa kulüplerin itirazları değerlendirilmemektedir. Ancak itiraza konu olabilecek du-
               rumlar, ihbar kabul edilerek düzenleme kurulları veya Federasyon tarafından değerlendirilebilmektedir. Ha-
               kemlerin vermiş oldukları puana itiraz edilememekte ve puanlar değiştirilmemektedir. Hatası ilgili kurullarca
               tespit edilen hakemler, Federasyon Disiplin Kuruluna sevk edilmektedir. Yarışma sonunda idareci veya
               antrenörlerin sonuçlarla ilgili sözlü bilgi edinmek için hakem odasına girmesi yasaktır. Hata ve puanlarıyla
               ilgili bilgi edinmek isteyen idarecilerin resmî bir dilekçeyle düzenleme kuruluna müracaat hakkı vardır.  Fe-
               derasyon, en geç 30 gün içerisinde yazılı olarak bilgi vermekle yükümlüdür.




                           MERAKLISINA


                              OSMANLI DÖNEMİ’NDE KULLANILAN KUMAŞ TÜRLERİ


                1.  Aba: Günümüzde hâlen dokunan ve kullanılan kalın yüzlü bir kumaştır. Yıkanmış ve taranmış yün
                   yapağının keçeleştirilmesiyle elde edilmektedir.
                2.  Abani: İpekli, kalın bir kumaştır. Geniş desenleri, renkli ipekle işlemelidir. Döşemelik kumaşlardandır.
                3.  Ahmediye: İpekli, düz bir kumaştır. Çeşitlerinden biri olan fitilli ahmediye kumaşları, en çok kullanılan
                   ve en meşhur olanıdır.
                4.  Alaca: İç giyimde ve çeşitli ihtiyaçlarda kullanılan pamuklu dokumadır. Bursa, Manisa, Halep işi ala-
                   calar meşhurdur.
                5.  Altıparmak: Çizgileri çeşitli renklerden yapılan, yarı ipekli bir kumaştır. Bu renkler en az üç renk bir ara-
                   da kullanılmıştır. Renk sayısının zamanla altıya kadar yükseldiği görülebilmektedir. Bu kumaş özellikle
                   erkek gömlekleri ve kadın elbiselerinin dikiminde kullanılmıştır.
                6.  Arşın: Altın, gümüş ve ipekle dokunmuş; özellikle giyimde kullanılmış bir kumaş türüdür.
                7.  Atlas: İnce ipekten, sık dokulu, düz renkte, sert ve parlak bir kumaştır. Atlas kaftanlar en çok kırmızı,
                   mor, mavi ve yeşildir. Atlas, tel adedine ve doku özelliğine göre değerlenen bir kumaştır. Padişahlara
                   ait giyim eşyaları arasında atlas kaftanlara çokça rastlanmaktadır. Düz dokulu atlasların yanı sıra uzun-
                   lamasına yollu olan ve taraklı denilen atlas kumaşlar da kullanılmıştır. Kaliteli atlas türleri, diba olarak
                   da adlandırılmaktadır.
                8.  Astar: Kürk kaplama ve astarlamada kullanılan kumaş türüdür. Genellikle pamuklu, nadiren ipekten
                   dokunmuştur.
                9.  Beledi: Bu kumaşa İzmir ve Bursa’da “beledi”, Konya’da “velidi”, diğer bölgelerde “Karaoğlan dimisi”
                   denmiştir. Dokuma maddesi tamamen pamuktur.
               10.  Bindallı: Büyük dallarla süslü, ipekli bir kumaştır.
               11.  Bürümcük: Düz ve kıvrak olarak iki türü bulunur. Kadın ve erkek iç giyimine ait çamaşırlarda kullanıl-
                   mıştır. Kadın giyimleri, yatak ve yorgan çarşafları bürümcük kumaştan yapılmıştır. Bazılarının tamamı
                   ipek dokuludur ya da pamuk ve ipek karışımlıdır. En tanınan bürümcük kumaşları; Üsküp, İskodro,
                   Bursa ve Kastamonu’da dokunmuştur.
               12.  Car: Örtünmeye uygun büyüklükte, bir veya iki kanat hâlinde, pişmiş ipekle dokunmuş bir kumaştır.
               13.  Çatma: Kadifenin bir cinsi olan çatmanın süsleme ve desenleri kadifeye göre daha kabartmalıdır. Eski
                   kayıtlarda âlâ, evsâd, ednâ türleri ile “kadife-i çatma” olarak geçmektedir. Dokunduğu bölgelere göre
                   Üsküdar, Bursa, Bilecik ve Aydos çatmaları ismiyle anılmaktadır. Çatma kumaşta zemin, ipek olup
                   desenler (çiçekler) kabartma kadifedir. Çatmaların çoğu lale desenlidir. Altın telli çatma ise çok değerli
                   bir kumaştır.
               14.  Canfes: Atkı ve çözgüsü ince bükülmüş, dört ayrı renkten dokunmuş, renkli ve ince bir ipekli kumaştır.
        3. ÜNİTE
                   Bir kat çözgü, bir kat atkı ipliği sıralaması ile örgü özelliğinde dokunmuştur. Başlıca çeşitleri arasında




                                                             80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87