Page 140 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 140

SOSYALLEŞME VE GRUP KAVRAMI  ÜNİTE 12  ÜNİTE 12  SOSYALLEŞME VE GRUP KAVRAMI




 ETKİNLİK      Toplumsal yapı içinde yer alan gruplar, üyelerin gereksinimlerini karşılamak amacıyla vardır. Üyesi
 Etkinliğin adı: Grup Kavramını Öğreniyorum  olunan bir grubun bireyin tüm gereksinimlerine yanıt vermesi mümkün değildir. Bu nedenle birey
 Etkinliğin amacı: Grup kavramını açıklayabilme  yaşamı boyunca birçok gruba katılır. Grubun sürekliliği, kalıcılığı ve işlevselliği grup üyelerinin
 Etkinliğin Süresi: 10 dk.  gereksinim ve isteklerine yanıt verebilme derecesine bağlıdır. Örneğin bireyin oynadığı takım;
 Araç-gereçler: Kalem  ait olma, önemsenme, kendini ifade etme, psikolojik rahatlama gibi gereksinimleri karşılar. Oysa
 Uygulama: Etkinlik; düşün, eşleş ve paylaş olmak üzere üç aşamadan oluşur. Her aşama   takımın, toplumsal yapı içerisinde yer alan aile, din, eğitim, ekonomi, sağlık, siyaset, sanat gibi
 aşağıdaki gibi gerçekleştirilir.  alanlarda gereksinim duyulan her şeyi karşılaması beklenemez.
                                                                    Grup, toplum içinde bireylerin birbirleriyle
 Sınıftaki  tüm  öğrenciler  ayağa  kalkarak  tahtanın  önüne  gelir,  aşağıdaki  komutları  takip   olan çeşitli etkileşim örüntüleri sonucun-
 ederler.
                                                                    da ortaya çıkan bir kavramdır. Grup kavra-
 Düşün komutu: Bu komut için ayrılan süre iki dakikadır.  Uygulama süreci boyunca öğrenciler   mının oluşması için en az iki insanın ileti-
 birbirleriyle konuşmaz. Her öğrenci bireysel olarak tahtanın önünde serbestçe dolaşırken   şimde bulunması zorunludur. Grup üyeleri
 “Grup deyince ne anlıyorsunuz?” sorusunun yanıtını düşünür.        arasında  zihinsel,  kültürel  veya  duygusal

 Eşleş  komutu:  Bu  komut  için  ayrılan  süre  dört  dakikadır.  Her  öğrenci  yanındaki  veya   etkileşimle oluşmuş aidiyet bilinci vardır.
 yakınındaki bir öğrenciyle eşleşir ve küçük bir grup oluşturur. Eşleşen kişiler “Grup deyince ne   Aidiyet, bazı gruplarda biz bilinciyle, bazı
 anlıyorsunuz?” sorusuna yönelik düşüncelerini birbiriyle paylaşarak ortak bir grup tanımına   gruplarda ise resmî kurallarla örülür. Ör-
 ulaşır.                                                            neğin  okuldaki  arkadaş  gruplarıyla  iliş-
                                                                    kilerde  biz  bilinci  ve  aidiyet  duygusu  ön
 Paylaş komutu: Bu komut için ayrılan süre dört dakikadır. Uygulama süreci boyunca eşleşen   plandayken okul idaresi ve öğretmenlerle
 öğrenciler  birbirleriyle  konuşmaz.  Sırasıyla  söz  hakkı  verilen  her  eşten  bir  öğrenci,  grup   Görsel 12.1: Grup  ilişkilerde resmiyet hâkimdir.
 kavramıyla ilgili tanımını sınıfla paylaşır.
               Grubu oluşturan üyeler arasındaki ilişkiler statü ve roller aracılığıyla yürütülür. Statü ve roller gru-
 Sonuçlandırma: Grup nedir? Tanımlayınız.  bun işleyişine katkıda bulunur. Hatta yeni bir gruba üye olunduğunda o grubun üyeleri gibi  dav-
               ranılması ve düşünülmesi istenir. Bu, o gruba ait rollerin gösterilmesi anlamına gelir. Bu beklenti
               her grupta bir aidiyet bilinci ile biz duygusunu geliştirir. Biz duygusunun yoğun olduğu, üyeleri
               arasında rekabetten çok dayanışma ilişkilerinin, yüz yüze ve samimi ilişkilerin yer aldığı gruplara
               birincil grup denir. Üyelerinin birbirini iş bölümü çerçevesinde tanıdığı, resmî ve sözleşmeye da-
               yalı ilişkilerin baskın olduğu gruplara ikincil grup denir. Aile birincil gruba, meslek grupları ikincil
 12.1. GRUP KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ  gruba örnektir. Yine içinde bulunulan takım birincil, futbol federasyonu ikincil gruba örnektir.

               Grup, üyeleri arasında belli ilişkiler bulunan ve her üyenin grubun varlığını bilinçli olarak fark
 1. Grup Kavramı
               ettiği, iki ya da daha çok üyeden kurulu, nispeten sürekli insan topluluğudur (Görsel 12.1).
 İçinde bulunduğu gruplar bireyin hayatında önemli bir rol oynar. Birey doğduğu andan itibaren
 özel anlamda aile, oyun arkadaşları, öğretmenler, iş arkadaşları gibi çevresindeki gruplar içinde   BİLİYOR MUSUNUZ?
 genel anlamda ise toplum içindedir. Grup üyeliği birey büyüdükçe yakın çevreden uzak çevreye   Spor, özellikle takım sporları, çocuk ve gençlere bir grup içerisinde nasıl davranacaklarını,
 doğru genişler.  davranışların ve heyecanların nasıl kontrol edileceğini öğretir.
 Grupların oluşumu için başlangıçta mekânsal yakınlık önemli olsa da sonrasında grup üyelerinin   Yapılan bir araştırmaya göre, gençlerin spora başladıktan sonra serbest zamanlarını yararlı
 davranışlarının benzerliği daha da önem kazanır. Gruplarda bireyler belirli görev ve sorumluluklar   biçimde  değerlendirdikleri,  takım  çalışmasının  önemini  kavradıkları,  sorumluluklarının
 alırlar.  Örneğin  yaşanan  mahallede  arkadaşlarla  oluşturulan  futbol  takımı  içindeki  görev  ve   bilincine  vardıkları,  planlı  ve  ölçülü  çalışma  alışkanlığı  kazandıkları  görülmektedir.  Ayrıca
 sorumluluklar zamanla grup üyelerince paylaşılır ve ortak değerler çerçevesinde buluşulur.
                 sporun iş bölümü, paylaşma ve dayanışmanın önemini kavrama, kurallara karşı daha dikkatli
 Bir araya gelmiş her insan kalabalığı grup değildir. Örneğin her gün birlikte çalışan bir voleybol   ve  duyarlı  olma,  başkalarının  fikir  ve  inançlarına  karşı  daha  anlayışlı  olma  açısından  da
 takımı,  ortak  bir  amaç  paylaştığı  için  grup  olarak  nitelenirken;  voleybol  maçına  gitmek  için   sosyalleşmede etkisi olduğu görülmektedir.
 durakta bekleyen, birbirini tanımayan, aralarında bir ilişki olmayan insanlar grup değildir.



 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     137  138  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145